Vilka vevstakar i vilken Volvo 740 ..

wimhed
14 oktober 2007 · 510 Inlägg

Hoppas att rubriken kan leda till ett och annat svar ..

Min fråga är då, vilka vevstakar passar till en b230ET .. ? Har lyckats kröka en och behöver nya .. Och det känns lite illa att köpa nya stål för 1500kr st, så varför itne ta ett par beg ..
Passar typ vevstakarna bult on ifrån en FT, b23et osv i en b230et som har original bottendel ?

b234 88a, passar dom i en b230et, med tanke på att det också är en b230 .. Fast med en 4a på slutet ..

Tacksam för alla svar, som stämmer wink

Mvh Johan med den snéa staken

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
wimhed
16 oktober 2007 · 510 Inlägg

Upp  ...

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
Intoxicated
16 oktober 2007 · 100 Inlägg

Passa bumpen inte tillåtet...
Gissar igentligen bara nu men eftersom det är samma motor i botten b230 (oavsett et eller ft insprut) så borde det passa bolt on...


Mvh T

wimhed
16 oktober 2007 · 510 Inlägg

Intoxicated skrev:
Passa bumpen inte tillåtet...
Gissar igentligen bara nu men eftersom det är samma motor i botten b230 (oavsett et eller ft insprut) så borde det passa bolt on...


Mvh T

Tycker ja med .. men innan jag gör en affär om ett par gammla et stakar så vill ja veta .. Vill igentligen inte köpa "klena" stakar igen om tex ft som ska vara lite grövre passar .. Men sen ska det vara samma kolvbult och samma storlek nere vid vevlagerna .. inte bara längden wink Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
turboforssen Telge Drifting Team
16 oktober 2007 · 5 398 Inlägg

ft stakarna ska inte passa har jag för mig dom har dom har bredare lager yta mot veven
om du har motorn ur så skulle jag köpa ett komplett ft underdel eller ett 23et block som inte är så dyrt men det va ju inte så viktigt att det skulle hålla ju smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
wimhed
17 oktober 2007 · 510 Inlägg

turboforssen skrev:
ft stakarna ska inte passa har jag för mig dom har dom har bredare lager yta mot veven
om du har motorn ur så skulle jag köpa ett komplett ft underdel eller ett 23et block som inte är så dyrt men det va ju inte så viktigt att det skulle hålla ju smile

Men när man ska beställa vevstakar ifrån olika trimmsidor så står det typ
Vevstake h-profil b230 ... Men man väljer inte Et/ft osv .. Så det borde vara samma .. Eller är ja helt ute och cyklar ^^ ? Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
turboforssen Telge Drifting Team
17 oktober 2007 · 5 398 Inlägg

lättast är att höra med firman dom säljer säkert olika för et:ns vev har mindre lager yta för att minska friksionen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
wimhed
17 oktober 2007 · 510 Inlägg

turboforssen skrev:
lättast är att höra med firman dom säljer säkert olika för et:ns vev har mindre lager yta för att minska friksionen

Dom sa att nyare FT-stakar ska passa .. Men det vet inte ja det .. För har också för mig som du säger, att lagerna är mindre på ET .. =/

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
turboforssen Telge Drifting Team
17 oktober 2007 · 5 398 Inlägg

nyare stackar passar inte

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
twin_cam Smålänning
17 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

Kola på skroten och mät upp ett par gamla B21ET stakar. Är ju samma slaglängd, så...
Passar dom så ska det ju vara bland dom kraftigaste stakar volvo gjort, efter vad jag hört ska dom lätt palla 350 - 400 häst.
Är bara bredden problemet så går det ju lägga stakarna i en fräs och göra dom lite smalare...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
wimhed
17 oktober 2007 · 510 Inlägg

twin_cam skrev:
Kola på skroten och mät upp ett par gamla B21ET stakar. Är ju samma slaglängd, så...
Passar dom så ska det ju vara bland dom kraftigaste stakar volvo gjort, efter vad jag hört ska dom lätt palla 350 - 400 häst.
Är bara bredden problemet så går det ju lägga stakarna i en fräs och göra dom lite smalare...

Det är fan sant smile Att jag inte tänkt på det innan wink Men vet du vilka fler stakar som har samma längd, så man har ett större utbud av vilka man kan ta och fräsa på? Mvh Johan

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
twin_cam Smålänning
17 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

wimhed skrev:

twin_cam skrev:
Kola på skroten och mät upp ett par gamla B21ET stakar. Är ju samma slaglängd, så...
Passar dom så ska det ju vara bland dom kraftigaste stakar volvo gjort, efter vad jag hört ska dom lätt palla 350 - 400 häst.
Är bara bredden problemet så går det ju lägga stakarna i en fräs och göra dom lite smalare...

Det är fan sant smile Att jag inte tänkt på det innan wink Men vet du vilka fler stakar som har samma längd, så man har ett större utbud av vilka man kan ta och fräsa på? Mvh Johan

Jag har vet att det är samma slaglängd i alla volvo från B18 till B230 i alla fall. Finns undantag som B20 marin t.ex, men i alla bilmotorer.
Bara att mäta. Kan vara så att det passar med org. kolvar, men du kan behöva t.ex B23 kolvar för att få kolvbulten på rätt höjd. Bara att mäta på. Är rätt skoj att mäta och greja när man ska ha det till nått. Du kan ha sån tur att kolvarna passar rakt på stakarna och det blir prefekt direkt smile
Är inte så haj på volvos motorer... det lilla jag vet är bara ren allmänbildning wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
wimhed
17 oktober 2007 · 510 Inlägg

twin_cam skrev:

wimhed skrev:

twin_cam skrev:

Jag har vet att det är samma slaglängd i alla volvo från B18 till B230 i alla fall. Finns undantag som B20 marin t.ex, men i alla bilmotorer.
Bara att mäta. Kan vara så att det passar med org. kolvar, men du kan behöva t.ex B23 kolvar för att få kolvbulten på rätt höjd. Bara att mäta på. Är rätt skoj att mäta och greja när man ska ha det till nått. Du kan ha sån tur att kolvarna passar rakt på stakarna och det blir prefekt direkt smile
Är inte så haj på volvos motorer... det lilla jag vet är bara ren allmänbildning wink

Okej smile Men jag har redan köpt helt nya lager, kolvar och allt .. Behöver bara nya vevstakar haha smile Men ska se om ja har ork att riva ner en 16v och se om dom stakarna passar smile .. Mvh Johan

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
turboforssen Telge Drifting Team
17 oktober 2007 · 5 398 Inlägg

efter lite eftesökningar så ska nyare ft-stackar passa

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
wimhed
18 oktober 2007 · 510 Inlägg

turboforssen skrev:
efter lite eftesökningar så ska nyare ft-stackar passa

Dom ska det alltså .. 90 och frammåt? Kom du fram till ifall det var från en nyare 740, eller Ft-sakarna ifrån en 940? Mvh Johan ..
ps, Skulle dom passa bult-on med Et-lager osv?

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
turboforssen Telge Drifting Team
18 oktober 2007 · 5 398 Inlägg

skulle  inte tro att det passar med et lagrena eftersom dom är smalare  men kan kolla upp det i kväll om du inte hinner få nå annat svar smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
wimhed
18 oktober 2007 · 510 Inlägg

turboforssen skrev:
skulle  inte tro att det passar med et lagrena eftersom dom är smalare  men kan kolla upp det i kväll om du inte hinner få nå annat svar smile

Ja det hade varit underbart smile Men då kommer nästa fråga .. Eftersom mina lager är smalare, så är Ft´s större (logiskt) .. Då passar dom inte min vev eller? För måste ha stakar som är likadana som mina, fast en aning grövre smile ..Mvh Johan .. Ps, ska lägga mig nu .. En nya arbetsdag imorgon .. Ha de ..

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
Duffy
18 oktober 2007 · 9 Inlägg

wimhed skrev:

turboforssen skrev:
skulle  inte tro att det passar med et lagrena eftersom dom är smalare  men kan kolla upp det i kväll om du inte hinner få nå annat svar smile

Ja det hade varit underbart smile Men då kommer nästa fråga .. Eftersom mina lager är smalare, så är Ft´s större (logiskt) .. Då passar dom inte min vev eller? För måste ha stakar som är likadana som mina, fast en aning grövre smile ..Mvh Johan .. Ps, ska lägga mig nu .. En nya arbetsdag imorgon .. Ha de ..

dom grova ft stakarna passar rätt i, sitter redan i dom flesta f-motorerna ifrån 88 och uppåt, finns dock undantagsfall så f-stakar e oftast samma som ft-stakar oavsätt om det e ifrån 740 eller 940

Senast redigerat av Duffy (18 oktober 2007)

turboforssen Telge Drifting Team
18 oktober 2007 · 5 398 Inlägg

Ramlagar dim på tidiga 55mm och sena 63mm
så du bör köpa nya lager men många som bytt till ft stakar så det ska passa

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
wimhed
18 oktober 2007 · 510 Inlägg

turboforssen skrev:
Ramlagar dim på tidiga 55mm och sena 63mm
så du bör köpa nya lager men många som bytt till ft stakar så det ska passa

Har ju nya lager till b230et .. Såg ju inte att min stake var sne förrens efter jag fått hem allt =/  .. Detta va svårt .. Ska man chansa på att köpa Ft-stakar och testa, eller ska man köpa nya begagnade Et-stakar då dessa är billiga och garanterat passar =/ Ja har ju ingen som har en sådan stake liggandes tyvärr, så kan ju inte mäta och sånt heller .. Men skulle någon därute ha en Ft-stake liggandes så skulle ja blitt väldig tacksam och ni kunde skriva upp lite mått på en sådan .. Mvh Johan

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang