Volvo 360 gl startar inte (Bränle fel)

Optimus_prime
15 oktober 2007 · 216 Inlägg

Har precis köpte en 360gl tror jag den heter.
är iallafall en b200F motor i den.
Men när förra ägaren hade den och var ute och körde så dog bara bilen.

jag trode det var soppa pumpen eftersom det inte kommer fram soppa till bränslefiltret.
självklart kollade jag säkringen först och bytade den men inget resultat
och efter att ha bytat pumpen med så funkade det fortfaraden inte..
isammband med att jag bytade pumpen bytade jag soppa filtert med.

och när jag kollar så får inte soppa pumpen någon ström.

Så jag kopplade störm direkt på pumpen och då kom det fram soppa.

Men när man startar bilen så går den bara några sek sen dör den igen.

men vad kan vara felet att det inte får ström till pumpen???

Senast redigerat av Optimus_prime (16 oktober 2007)

hanomag
15 oktober 2007 · 410 Inlägg

relät till bränsle pumpen wink

Copyright @ Rybbs Production
Drönirettab
15 oktober 2007 · 21 761 Inlägg

Jo, det är väl ett av "standardfelen" på lite äldre Volvomotorer. Vet inte var det sitter eller vilken färg det är. Fast eftersom det är B200F så borde det väl vara LH2.2/2.4 antar jag och då brukar väl relät oftast vara vitt, eller?

Senast redigerat av Drönirettab (15 oktober 2007)

Optimus_prime
15 oktober 2007 · 216 Inlägg

jag har bytat massa relän som jag tog på skroten men har inte blivit bättre av det... sen för det andra har jag ingen anning om vilket som är till bränslepumpen hmm

Någon som vet ?

Optimus_prime
16 oktober 2007 · 216 Inlägg

up

Wezzli Sidledesförare
16 oktober 2007 · 268 Inlägg

Ta bort bränslerelät och testa med en kabel mellan om pumpne går igång

Man vet aldrig, före man vet
Optimus_prime
16 oktober 2007 · 216 Inlägg

men vilket är bränsle relät?

Wezzli Sidledesförare
16 oktober 2007 · 268 Inlägg

Optimus_prime skrev:
men vilket är bränsle relät?

Stort högt vitt relä, brukar det vara, det ska stå i instruktionsbok dessutom, eller på någon reläkarta

Man vet aldrig, före man vet
Optimus_prime
16 oktober 2007 · 216 Inlägg

finns inget högt vitt relä. det står varken i instuktions boken eller på någon karta sad stör mig lite på det faktist..

jag kollade idag för där finns 2 säkringar till soppa pumpen. dom säkringarna får störm från samma kabel och när man mätare så är det ingen späning på den. men ger man späning på den så går soppa pumpen igång.

frasse4
16 oktober 2007 · 736 Inlägg

Jag citerar ett gammalt inlägg...från mig själv faktiskt:

Jag tror det finns en säkring för bränslepumparna som sitter inne i motorrummet.
Hur som helst. Denna säkring jag nyss nämnde sitter på hjulhuset (förarsidan) inne i motorrummet...kan hända att den bara finns på b230f dock, men värt att leta lite!

Jag säger detta då det fanns en bild som visade detta i min Haynes (till 240) vilket jag visade grannen som har en 360GL med b200f tror jag. Det var i alla fall den säkring som pajat på den...

P.S var förövrigt Drönirettab som hjälpte även på den tråden 2 år tillbaka wink en riktig stöttepelare här på forumet!

Senast redigerat av frasse4 (16 oktober 2007)

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Drönirettab
16 oktober 2007 · 21 761 Inlägg

Det är väl den säkringen som brukar sitta mellan tändspolen och stötdämpartornet, har dock själv inte haft en F-motor och vet inte säkert.

Var det en flatstiftssäkring Frasse?

Kollade förresten nu i rephandboken för 240 och på LH2.2 så finns den där säkringen, den sitter bredvid tändspolen och är en 25A hängsäkring (flatstift). Pumprelät ska finnas bakom instrumentpanelen på passagerarsidan fram, bredvid styrenheten.

Men det där gäller ju som sagt 240, har ingen aning om 360 har samma eldragning.

Senast redigerat av Drönirettab (16 oktober 2007)

frasse4
17 oktober 2007 · 736 Inlägg

Det var den som gått på grannens 360 i alla fall, var inte med och bytte, så vet ej säkringstyp. Men rimligt att man säkrar även kabeln från batteriet om det är uppåt 25A som ska gå där, verkar rimligt att det är felet även för Optimus_prime då han inte har spänning in i ordinarie säkringsdosa.
Mvh

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Intoxicated
17 oktober 2007 · 100 Inlägg

EDIT: bild på fanskapet smile har fler och bättre bilder pm vid behov...  EDIT2:+ säkringar

Rödmarkerade dem säkringar som kan va nått...

http://www.garaget.org/gallery/archive/62263/172644_u1dbzl.jpg
volvo 360 insprutning...


http://www.garaget.org/gallery/archive/62263/172647_ksl30m.jpg
säkringar 360


Manöver relät som jag antar att det är ni menar är svart och det står bosch på det sen nått på tyska som börjar på s

Senast redigerat av Intoxicated (17 oktober 2007)

Optimus_prime
17 oktober 2007 · 216 Inlägg

Okej Skit bra smile men jag har bytat det relät sad har 3 st och alla 3 kan ju inte vara sönder sad men får kolla lite senare ikväll då smile

Jätte Tack smile

Intoxicated
17 oktober 2007 · 100 Inlägg

Har du kollat säkringe mellan pumpen och relät? eller rent utav kabelbrott?

Mvh T

Optimus_prime
17 oktober 2007 · 216 Inlägg

har kollat lite idag.

det är ström fram till säkringarna när man kör på start motorn.
och soppa pumpen går när man kör på starten. men det kommer inte fram någon bensin till filtert i motor rumet.
Men när man drar en kabbel från batterit till soppa pumpen så kommer det fram soppa till filtret?

jag tycker detta verkar konstigt :S

Intoxicated
17 oktober 2007 · 100 Inlägg

Optimus_prime skrev:
har kollat lite idag.

det är ström fram till säkringarna när man kör på start motorn.
och soppa pumpen går när man kör på starten. men det kommer inte fram någon bensin till filtert i motor rumet.
Men när man drar en kabbel från batterit till soppa pumpen så kommer det fram soppa till filtret?
jag tycker detta verkar konstigt :S

Går inte riktigt ihop...

Det är inte förpump osv på det där systemet va?

Optimus_prime
17 oktober 2007 · 216 Inlägg

inte vad jag vet :S

Drönirettab
17 oktober 2007 · 21 761 Inlägg

Mät spänningen på pumpen när du kör startmotorn, det kanske blir spänningsfall från säkringen vilket möjligtvis gör att pumpen inte kan bygga upp tillräckligt med tryck eller så.

En vild chansning dock, men teoretiskt kan det stämma tycker jag.

Senast redigerat av Drönirettab (17 oktober 2007)

loffe007
18 oktober 2007 · 905 Inlägg

så det kommer alltså ingen soppa fram till slangen som går in till spridarna då du kör på starten?

ett tips kan vara att kolla lmm. har den fastnat i stängt läge så får du ingen signal att motorn vill soppa. kolla så den öppnar sig och prova smörja upp den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang