Sprayfärg i motorrummet

slashcat
16 oktober 2007 · 14 Inlägg

Hallå.

Funderade på att piffa upp i motorrummet lite. Tänkte inhandla ett sportluftfilter och kom sedan på tanken om man kunde spraymåla vissa plastdetaljer i samma färg. Någon som gjort detta? Finns det nån färg att rekommendera som sitter och ser snyggt ut? Har hört talas om vinylfärg, kanske något?

Joppe_Johndeere StenkrossTomte
16 oktober 2007 · 359 Inlägg

först kanske vi ska veta va du kör för bil?

No turbo shit! Just Real Power!
Volvo 240 "The Chrome Edition" (1992)
John87 Stolt Volvoägare
17 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

Joppe_Johndeere skrev:
först kanske vi ska veta va du kör för bil?

Spelar väl ingen roll för bil han har?

Han hade en fråga om färg. Sen när spelar bilmärket in när du ska måla något och undrar vilken färg du ska använda?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
wimhed
17 oktober 2007 · 510 Inlägg

slashcat skrev:
Hallå.

Funderade på att piffa upp i motorrummet lite. Tänkte inhandla ett sportluftfilter och kom sedan på tanken om man kunde spraymåla vissa plastdetaljer i samma färg. Någon som gjort detta? Finns det nån färg att rekommendera som sitter och ser snyggt ut? Har hört talas om vinylfärg, kanske något?

Blir det inte varmt fungerar vanlig sprayfärg med klarlack på wink hehe .. Annars finns det ju värmebeständigt .. Se bara till att det du målar blir riktigt fettfritt .. Blir så fult annars smile Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
slashcat
17 oktober 2007 · 14 Inlägg

wimhed skrev:

slashcat skrev:
Hallå.

Funderade på att piffa upp i motorrummet lite. Tänkte inhandla ett sportluftfilter och kom sedan på tanken om man kunde spraymåla vissa plastdetaljer i samma färg. Någon som gjort detta? Finns det nån färg att rekommendera som sitter och ser snyggt ut? Har hört talas om vinylfärg, kanske något?

Blir det inte varmt fungerar vanlig sprayfärg med klarlack på wink hehe .. Annars finns det ju värmebeständigt .. Se bara till att det du målar blir riktigt fettfritt .. Blir så fult annars smile Mvh Johan

Så det finns ingen risk för att färgen skavs bort av eventuella slangar osv?

Squadron
17 oktober 2007 · 1 833 Inlägg

Oftast funkar plastprimer, vanlig lack och vanlig klarlack om det är plastdetaljerna.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
Joppe_Johndeere StenkrossTomte
18 oktober 2007 · 359 Inlägg

John87 skrev:

Joppe_Johndeere skrev:
först kanske vi ska veta va du kör för bil?

Spelar väl ingen roll för bil han har?

Han hade en fråga om färg. Sen när spelar bilmärket in när du ska måla något och undrar vilken färg du ska använda?

Självklart att det spelar roll vad för bil han kör, har han motorn fram eller bak? Hur varm det blir bland de detaljerna han ska måla och sist men inte minst är det väl kul att veta, föreslå vad som blir snyggt att måla osv...Så jo!

No turbo shit! Just Real Power!
Volvo 142 "V8" (1969)
Volvo 240 "The Chrome Edition" (1992)
BMWKimmo Mekaniker
18 oktober 2007 · 472 Inlägg

Yes. Det spelar stor roll. Har man tex en nyare svensk eller tysk bil så är det mycket plast. Kör man Japanskt så gillar dom att visa alla slangar och ingen plast alls är synlig. Mer info plz!

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
Weermets Gasglad
18 oktober 2007 · 295 Inlägg

Klarlack i motorrummet är ingen bra idé. Spricker ganska lätt har jag fått erfara. Mitt motorrum såg fint ut i början, men nu är det sprickor på alla plastdelar jag lackat. Har fått höra att man ska skippa klarlacken för bästa resultat. Jag kommer få lacka om allt, förhoppningsvis hittar jag någon färg som tål lite mer värme.

Opel Vectra "2.0T" (2007)
BMWKimmo Mekaniker
18 oktober 2007 · 472 Inlägg

Hade du verkligen värmebäständig färg då?

Senast redigerat av BMWKimmo (18 oktober 2007)

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
diamond_ Diamond
18 oktober 2007 · 540 Inlägg

lånar tråden snabbt;:  Har själv funderat på att färga mina plastkåpor under huven.
Men vart får man tag på värmebeständig färg i samma kulör som ens bil?

Eller kan man bara köra på med vanlig färg på sprayburk?? Så att detta inte flagnar??

I'm Rick James Bitch!
Weermets Gasglad
18 oktober 2007 · 295 Inlägg

BMWKimmo skrev:
Hade du verkligen värmebäständig färg då?

Nej.. Det är inte färgen som spruckit, det är klarlacken. Och det syns när man tittar noga.

Opel Vectra "2.0T" (2007)
BMWKimmo Mekaniker
18 oktober 2007 · 472 Inlägg

Ja men det finns värmebeständig klarlack med. Något du missat?

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
Weermets Gasglad
18 oktober 2007 · 295 Inlägg

BMWKimmo skrev:
Ja men det finns värmebeständig klarlack med. Något du missat?

Kan vara så. sad

Synd att man fick reda på det nu, när man har slipat, grundat, slipat, lackat, lackat, lackat och klarlackat, klarlackat, klarlackat. Blir jäääääääääätte kul att börja om på noll.


Hmm..

Opel Vectra "2.0T" (2007)
BMWKimmo Mekaniker
18 oktober 2007 · 472 Inlägg

Ja det är surt. Men du får välja på det eller leva med att det spricker. Slipa ner till lacken så du ser färgen på sandpappret och sen spraya med värmebeständig istället..

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
diamond_ Diamond
18 oktober 2007 · 540 Inlägg

diamond_ skrev:
lånar tråden snabbt;:  Har själv funderat på att färga mina plastkåpor under huven.
Men vart får man tag på värmebeständig färg i samma kulör som ens bil?

Eller kan man bara köra på med vanlig färg på sprayburk?? Så att detta inte flagnar??

ingen som har nåt svar???????
vill gärna gå på och göra detta så fort som möjligt, men svårt utan svar:(sadsad

I'm Rick James Bitch!
wimhed
18 oktober 2007 · 510 Inlägg

slashcat skrev:

wimhed skrev:

slashcat skrev:
Hallå.

Funderade på att piffa upp i motorrummet lite. Tänkte inhandla ett sportluftfilter och kom sedan på tanken om man kunde spraymåla vissa plastdetaljer i samma färg. Någon som gjort detta? Finns det nån färg att rekommendera som sitter och ser snyggt ut? Har hört talas om vinylfärg, kanske något?

Blir det inte varmt fungerar vanlig sprayfärg med klarlack på wink hehe .. Annars finns det ju värmebeständigt .. Se bara till att det du målar blir riktigt fettfritt .. Blir så fult annars smile Mvh Johan

Så det finns ingen risk för att färgen skavs bort av eventuella slangar osv?

Ligger dom inte på, så nej smile Men klart .. Allt som har friktion slits med tiden .. Antingen fortare eller mindre .. En slang rör sig inte hela tiden, så tror inte att färgen ska flagna av för att en kylarslang ligger emot .. Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
wimhed
18 oktober 2007 · 510 Inlägg

diamond_ skrev:

diamond_ skrev:
lånar tråden snabbt;:  Har själv funderat på att färga mina plastkåpor under huven.
Men vart får man tag på värmebeständig färg i samma kulör som ens bil?

Eller kan man bara köra på med vanlig färg på sprayburk?? Så att detta inte flagnar??

ingen som har nåt svar???????
vill gärna gå på och göra detta så fort som möjligt, men svårt utan svar:(sadsad

Beror väl på hur varmt det blir .. 2-3lagar vanlig sprayfärg och 2 lager klarlack håller för ventilkåpan iaf smile .. Mycket går att måla i motorrummet med vanlig färg .. Behöver inte vara värmebeständig bara för det blir lite fesjummet wink Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
Grabber Dagdrömmare
18 oktober 2007 · 2 836 Inlägg

Vanlig spray färg håller på det mesta plast o alu delar på min motor iaf.
http://www.garaget.org/show_ext.php?car … age=477215

Gummi slangar är helt annan sak, mjuka o expanderar!

Senast redigerat av Grabber (18 oktober 2007)

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
diamond_ Diamond
18 oktober 2007 · 540 Inlägg

okej.. så enklast är att lacka motorkåpan några gånger?? för att den inte ska spricka.. för att när jag var hos audi och skulle köpa färg på burk, då sa han att jag måste ha värmebeständig färg som tål upp till 600-700grader.. stämmer det? eller kan jag bara göra som ni sa?

I'm Rick James Bitch!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang