Böter och prickar

Eddie_Boy
17 oktober 2007 · 584 Inlägg

Tjena.. Jag har fått böter för att ja hade dimljus o vanligt ljus på samtidigt, får man en prick för det? (400kr) Och så fick ja 2000kr i böter för fortkörning en gång också, och det antar jag att ja måste fått en prick för? Vad händer om man åker dit igen? När man har tillräckligt många prickar lr anmärkningar lr vad de kallas (2 eller 3st) så har jag hört att man inte får åka 1km/h för fort får då blir man av med körkoret direkt? Nån som vet vad som gäller? ps. jag har prövotid kvar. ds

Tom Darth Vader
17 oktober 2007 · 1 644 Inlägg

om du har prövotid kvar och åkt dit för fortkörning borde du ju inte ha körkort alls egentligen tongue

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Lindberg88
17 oktober 2007 · 1 418 Inlägg

DoWahDiddy skrev:
om du har prövotid kvar och åkt dit för fortkörning borde du ju inte ha körkort alls egentligen tongue

Helt fel! Skillnaden mellan att ha prövotid eller inte är att när folk utan prövotid får sitt körkort indraget tex 3 månader så får dom tillbaka kortet sen medans folk utan prövotid får ta de på nytt.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Alecci
17 oktober 2007 · 2 014 Inlägg

När du har prövotid blir du inte lättare av med körkortet, däremot måste du automatiskt ta om det om det blir återkallat/indraget.

Vid tredje anmärkningen så vill oftast myndigheterna låna ditt körkort en viss tid, och om du har prövotid så lämnar de inte heller tillbaka det förrän du fullgjort nytt teoretiskt och praktiskt körkortsprov.

Fortkörningen får troligtvis en anmärkning för, tvivlar på att du får det på grund av dimljuset dock.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Tom Darth Vader
17 oktober 2007 · 1 644 Inlägg

Lindberg88 skrev:

DoWahDiddy skrev:
om du har prövotid kvar och åkt dit för fortkörning borde du ju inte ha körkort alls egentligen tongue

Helt fel! Skillnaden mellan att ha prövotid eller inte är att när folk utan prövotid får sitt körkort indraget tex 3 månader så får dom tillbaka kortet sen medans folk utan prövotid får ta de på nytt.

Sedär, då har man lärt sig någe nytt

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Hamilton
17 oktober 2007 · 8 865 Inlägg

Finns ingen regel för hur många varningar eller prickar som du skriver man får ha innan körkortet dras, det är upp till Länstyrelsen att bedömma från fall till fall.
En varning ligger kvar i 5år

Men jag tror att du ligger rätt risit till om du åker fast igen.

Senast redigerat av Hamilton (17 oktober 2007)

Fotograf på tierpidag.se
Alecci
17 oktober 2007 · 2 014 Inlägg

Precis, kortet kan åka efter första förseelsen om den bedöms grov nog, eller efter fler än tre om du har oturen att ständigt åka dit för småsaker.

Mitt kort ville de lägga beslag på efter en fortkörning med bil som hade körförbud, första förseelsen sedan jag tagit körkortet (hade då haft det i 7 år).

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Germax
17 oktober 2007 · 12 086 Inlägg

Du får prickar för allting i princip, parkeringsböter kanske är ett undantag.
De finns två pricksystsem vad jag vet, ett som preskiberas efter 2 år och ett 5 år. Alltså prickarna finns kvar 2 resp 5 år. beroende på brott hamnar de olika antar jag =P

Får man ett visst antal prickar under en viss tid kan de pröva om du är lämpad att köra bil.
De hota polisen mig med i helgen, jag har fått 4 prickar på 2 år nu. Känns lite jobbigt om jag ska va ärlig.

Senast redigerat av JapMax (17 oktober 2007)

Alecci
17 oktober 2007 · 2 014 Inlägg

Enligt vad polisen/länsstyrelsen berättade för mig när jag frågde om det så ligger alla anmärkningar som aktiva i två år, men de ligger kvar som inaktiva i registret i ytterligare tre år (alltså totalt fem år).

Vad nyttan/skillnaden innebär är jag inte riktigt klar över.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Eddie_Boy
17 oktober 2007 · 584 Inlägg

Okey men då har det klarnat lite iaf smile hmm känns lite onödigt med dimljuset faktiskt för det tryckte min polare på ca 200 meter innan vi mötte polisen sad hehe shit happens .. men men får väl köra lugnt ett tag framöver smile

Thorssa
17 oktober 2007 ·

Finns pricksystemet ens kvar? Åker du på tre trafikförseelser inom två år så löper du stor risk att tappa körkortet. Att köra med dimljusen på räknas dock inte in.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang