motorbyte 740

Hogge_
19 oktober 2007 · 186 Inlägg

tänker byta motor på min 740 inom snar tid då min b230f sjunger på sista refrängen.
ja har möjligthet att få tag på en b230e till grymt bra pris komplett o allt.
jag undar bara hur de är med allt kablage o de? passar motorn direkt med anslutnigar o kablar o de ell måste man ha alla kablar o elektroniken från b230e:n

tack på förhand

//johan

turboforssen Telge Drifting Team
19 oktober 2007 · 5 398 Inlägg

det är ju bara att ta dom gammla kablarna å givare så funkar det

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Hogge_
19 oktober 2007 · 186 Inlägg

turboforssen skrev:
det är ju bara att ta dom gammla kablarna å givare så funkar det

aha okej då ska ja se till att få med mig allt kablage från den motorn då
tackar tackar

Intoxicated
19 oktober 2007 · 100 Inlägg

Ja det funkar men FÅR du byta motorn sådär då bilen är typ reggad med en kat motor och b230e är väl utan ?

Mvh T

Hogge_
19 oktober 2007 · 186 Inlägg

man kan ju köra med kat iallafall under bes tiden big_smile

turboforssen Telge Drifting Team
19 oktober 2007 · 5 398 Inlägg

Intoxicated skrev:
Ja det funkar men FÅR du byta motorn sådär då bilen är typ reggad med en kat motor och b230e är väl utan ?

Mvh T

men katten sitter ju fan inte på motorn utan avgassystemet å det sitter ju kvar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Blomsterberg plattsättare!
19 oktober 2007 · 804 Inlägg

spännande å hålla på me katten varje gång du besik. bilen ;P

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
19 oktober 2007 · 1 899 Inlägg

Skillnaden mellan en b230f och b230e är insprutnings systemet. Först nämnda har elektroniskt och det senare mekaniskt, och därför tror ja inte att de bara är att byta. Båda motorerna finns utan och med katalysator beroende på årsmod, men jag citerar: "katten sitter ju fan inte på motorn utan avgassystemet å det sitter ju kvar".

Senast redigerat av patrikhornfeldt (19 oktober 2007)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
turboforssen Telge Drifting Team
19 oktober 2007 · 5 398 Inlägg

det är ju bara att plugga spridarhålen i toppen med bult eller låta mekaniska spridarna sitta kvar eller så tar du toppen från f motorn å slänger över å då får du ju ny topp packning åsså smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
19 oktober 2007 · 1 899 Inlägg

turboforssen skrev:
det är ju bara att plugga spridarhålen i toppen med bult eller låta mekaniska spridarna sitta kvar eller så tar du toppen från f motorn å slänger över å då får du ju ny topp packning åsså smile

Ja eller så låter du allt vara förutom att du fimpar det mekaniska sprutet och slänger på det som redan sitter i.

Enda som du bör tänka på är skillnaden mellan topparna, ifall de heter detsamma.
Vanligt vis heter de båda 1000530 och skillnaden mellan dem är kamaxeln. Vad som sitter i b230f vet ja inte, men i b230e sitter de en V-kam. Och b230e är piggare smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
turboforssen Telge Drifting Team
19 oktober 2007 · 5 398 Inlägg

topparna passar rakt på från b21 till b230 så det är inge fara men använd kammen från 230e:n
sitter m-kan i 230f:n å den är slö smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
frasse4
19 oktober 2007 · 736 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:
Skillnaden mellan en b230f och b230e är insprutnings systemet. Först nämnda har elektroniskt och det senare mekaniskt, och därför tror ja inte att de bara är att byta. Båda motorerna finns utan och med katalysator beroende på årsmod, men jag citerar: "katten sitter ju fan inte på motorn utan avgassystemet å det sitter ju kvar".

Mja, jag tror inte b230e fanns med kat, inte i sverige i alla fall, ingen lambda så den kan inte reglera luftblandingen. Katt fanns ju tidigt på amerikanska modeller men jag tror de hade nått motronicsystem.
Eftersom du har en 89a måste katten dessutom fungera så det kan bli svårt...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
turboforssen Telge Drifting Team
19 oktober 2007 · 5 398 Inlägg

är det så svårt att fatta han tar gamla kabelhärvan  där det sitter lamda på, å katten sitter inte på motorn fortfarande "den sitter på avgassystemet" han byter bara blocket i princip
sluta haka upp er på katt j##ven det är inte det som va frågan å den har inte nån betydelse i det här fallet

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
frasse4
19 oktober 2007 · 736 Inlägg

Jo, det förutsätter ju att toppen på gamla motorn är i bra skick, annars är det ju värdelöst. Men visst kan han byta block, spara topp, byta insug. jag tror att de flesta fattar att katten inte sitter i motorn eller lambdasonden för den delen...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
turboforssen Telge Drifting Team
19 oktober 2007 · 5 398 Inlägg

frasse4 skrev:
Jo, det förutsätter ju att toppen på gamla motorn är i bra skick, annars är det ju värdelöst.

om inte så har han ett bra tillfälle å renovera den smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Intoxicated
19 oktober 2007 · 100 Inlägg

turboforssen skrev:
är det så svårt att fatta han tar gamla kabelhärvan  där det sitter lamda på, å katten sitter inte på motorn fortfarande "den sitter på avgassystemet" han byter bara blocket i princip
sluta haka upp er på katt j##ven det är inte det som va frågan å den har inte nån betydelse i det här fallet

Förlåt om jag jävlas nu men har du provat köra en bil som inte ska ha kat med kat på?
Not fun...
Sen kommer väl ev problem med avgas värdena? lite beroende på hur allt är/blir kopplat, visst jag kan va helt ute o ränner nu men det är saker jag skulle vilja veta iaf. har själv funderat på o byta till en 234f med m90 men fått höra att det skulle bli problem med div då.

Mvh T

EDIT: självklart menar jag motor då bilen igentligen ska ha kat... tongue

Senast redigerat av Intoxicated (19 oktober 2007)

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
19 oktober 2007 · 1 899 Inlägg

Intoxicated skrev:

turboforssen skrev:
är det så svårt att fatta han tar gamla kabelhärvan  där det sitter lamda på, å katten sitter inte på motorn fortfarande "den sitter på avgassystemet" han byter bara blocket i princip
sluta haka upp er på katt j##ven det är inte det som va frågan å den har inte nån betydelse i det här fallet

Förlåt om jag jävlas nu men har du provat köra en bil som inte ska ha kat med kat på?
Not fun...
Sen kommer väl ev problem med avgas värdena? lite beroende på hur allt är/blir kopplat, visst jag kan va helt ute o ränner nu men det är saker jag skulle vilja veta iaf. har själv funderat på o byta till en 234f med m90 men fått höra att det skulle bli problem med div då.

Mvh T

EDIT: självklart menar jag motor då bilen igentligen ska ha kat... tongue

Saken är bara den att i princip så säger vi med den här tråden till Hogge_ att han ska ta lös den topp som sitter på nuvarande motorn, renovera den, skruva på den på det andra blocket, använda sej av befintligt insprut och avgas osv. botten är ju likadan på båda motorerna så (mer eller mindre)..

Senast redigerat av patrikhornfeldt (19 oktober 2007)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Intoxicated
19 oktober 2007 · 100 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:

Intoxicated skrev:

turboforssen skrev:
är det så svårt att fatta han tar gamla kabelhärvan  där det sitter lamda på, å katten sitter inte på motorn fortfarande "den sitter på avgassystemet" han byter bara blocket i princip
sluta haka upp er på katt j##ven det är inte det som va frågan å den har inte nån betydelse i det här fallet

Förlåt om jag jävlas nu men har du provat köra en bil som inte ska ha kat med kat på?
Not fun...
Sen kommer väl ev problem med avgas värdena? lite beroende på hur allt är/blir kopplat, visst jag kan va helt ute o ränner nu men det är saker jag skulle vilja veta iaf. har själv funderat på o byta till en 234f med m90 men fått höra att det skulle bli problem med div då.

Mvh T

EDIT: självklart menar jag motor då bilen igentligen ska ha kat... tongue

Saken är bara den att i princip så säger vi med den här tråden till Hogge_ att han ska ta lös den topp som sitter på nuvarande motorn, renovera den, skruva på den på det andra blocket, använda sej av befintligt insprut och avgas osv. botten är ju likadan på båda motorerna så (mer eller mindre)..

Då är jag absolut med! det ska inte va nått problem...

Hogge_
20 oktober 2007 · 186 Inlägg

frasse4 skrev:

patrikhornfeldt skrev:
Skillnaden mellan en b230f och b230e är insprutnings systemet. Först nämnda har elektroniskt och det senare mekaniskt, och därför tror ja inte att de bara är att byta. Båda motorerna finns utan och med katalysator beroende på årsmod, men jag citerar: "katten sitter ju fan inte på motorn utan avgassystemet å det sitter ju kvar".

Mja, jag tror inte b230e fanns med kat, inte i sverige i alla fall, ingen lambda så den kan inte reglera luftblandingen. Katt fanns ju tidigt på amerikanska modeller men jag tror de hade nått motronicsystem.
Eftersom du har en 89a måste katten dessutom fungera så det kan bli svårt...

aha okej jo de e sant, kasnke ska tänka i andra banor o sätta i en likadan motor.

Hogge_
20 oktober 2007 · 186 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:

Intoxicated skrev:

turboforssen skrev:
är det så svårt att fatta han tar gamla kabelhärvan  där det sitter lamda på, å katten sitter inte på motorn fortfarande "den sitter på avgassystemet" han byter bara blocket i princip
sluta haka upp er på katt j##ven det är inte det som va frågan å den har inte nån betydelse i det här fallet

Förlåt om jag jävlas nu men har du provat köra en bil som inte ska ha kat med kat på?
Not fun...
Sen kommer väl ev problem med avgas värdena? lite beroende på hur allt är/blir kopplat, visst jag kan va helt ute o ränner nu men det är saker jag skulle vilja veta iaf. har själv funderat på o byta till en 234f med m90 men fått höra att det skulle bli problem med div då.

Mvh T

EDIT: självklart menar jag motor då bilen igentligen ska ha kat... tongue

Saken är bara den att i princip så säger vi med den här tråden till Hogge_ att han ska ta lös den topp som sitter på nuvarande motorn, renovera den, skruva på den på det andra blocket, använda sej av befintligt insprut och avgas osv. botten är ju likadan på båda motorerna så (mer eller mindre)..

okej tackar då har ja fått lite humm om vad som är lämpligast att göra big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang