Vad klarar en B204FT i hk

absolute_teddan
22 oktober 2007 · 247 Inlägg

Det finns inte någon som har kunnat svara på denna frågan, men hur mycket klarar b204ft allså kolvar stakar och vev. vevaxeln är samma som b234f har det vet jag i allafall.?

200-sxish
23 oktober 2007 · 106 Inlägg

kolvar å veven håller lätt å ledigt för mins 400hk utan spikningar, har du duktig mappare så håller kolvarna för upp till 500 med men dock med ett varningens finger, en spikning å du kan börja leta efter en ny kolv!

dock stakarna suger pung å går av som tändstickor om du laddar på lite mer!

i med H-profil å sen 234ans kammar som lyfter 3mm mer, större turbo, soppapump å spridare, intercooler samt en mappning sen så har du en ruskigt skojjig maskin, bin there done thate:lol:cool

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!
Volvo 945 Turbo "Chevy 350 vs. holset Hx60" (1995)
absolute_teddan
23 oktober 2007 · 247 Inlägg

vore inte veven klara mer yikes det e ju lika dan som sitter i b234f och dom brukar man väl kunna plocka ur mer än 500 hk med orginal vev eller? jag har redan glt kammar, större spridare högre bränsle tryck, mer ladd tryck, efter besiktningen ska jag mata på min kkk k27 och extraktor och eftermarknads insprut. mm

Sharky
23 oktober 2007 · 10 287 Inlägg

Veven håller för massor så länge man inte varvar för mycket. Det är egensvängningar på höga varv som dödar orginal vev. Därför torde den hålla för mindre effekt med mindre slagvolym eftersom man måste varva mera.
Men 500 Hkr är inga problem (...så länge att är byggt rätt och lirar som det ska)

Och du Teddan.....byt stakar. Det blir en jävla massa effekt direkt vare sig man vill det eller inte. Titta på min Volvo, 443Hkr vid 1.18 bar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
absolute_teddan
23 oktober 2007 · 247 Inlägg

Sharky skrev:
Veven håller för massor så länge man inte varvar för mycket. Det är egensvängningar på höga varv som dödar orginal vev. Därför torde den hålla för mindre effekt med mindre slagvolym eftersom man måste varva mera.
Men 500 Hkr är inga problem (...så länge att är byggt rätt och lirar som det ska)

Och du Teddan.....byt stakar. Det blir en jävla massa effekt direkt vare sig man vill det eller inte. Titta på min Volvo, 443Hkr vid 1.18 bar.

/Göran

klart jag ska byta stakarna sharky, men dom sagt det kostar lite, men jag ska närsomhelst skaffa det smile

Sharky
23 oktober 2007 · 10 287 Inlägg

Man får bestämma sig. Oxfile och Fiat Lupo eller nudlar och 500Hkr.

/Göran

absolute_teddan skrev:
men dom sagt det kostar lite, men jag ska närsomhelst skaffa det smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TurboTarzan
4 december 2008 · 235 Inlägg

Sharky skrev:
Man får bestämma sig. Oxfile och Fiat Lupo eller nudlar och 500Hkr.

/Göran

absolute_teddan skrev:
men dom sagt det kostar lite, men jag ska närsomhelst skaffa det smile

Ytterst stort sagt av Sharky:)
Du som verkar veta lite,(även andra som vet får gärna svara) är veven samma på ET, FT och 16vF? Om inte så vilken borde jag skaffa? Vill kunna varva iaf. tusen rpm mer än original, siktar på 350-400 hk.

twin_cam Smålänning
4 december 2008 · 7 877 Inlägg

Alltså 350 hk TROR jag nästan de borde klara med helt original bottendel. Visst, dom är inte bra volvos bottendelar, men 230FT pallar ju bottendelen lätt 350 hk.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang