Kapa fjädrar på e30

joockee
26 oktober 2007 · 328 Inlägg

Någon som har kapat framfjädrarna på sin e30?
Hade tänkt göra det, men har hört att dom kan hoppa ur koppen och massa sånt..

Alla tips och trix är välkomna!

Fimpha
26 oktober 2007 · 557 Inlägg

Att kapa fjädrarna är aldrig att rekommendera, vad händer om du stöter i ett gupp lite för hårt tro? fundera på det och tänk om.. Bättre att köpa sänkningsatts istället.

//Jerry
joockee
26 oktober 2007 · 328 Inlägg

ok, har hittat en beggad sänkningssats till en 325 -89 e30...dom passar väl på en 316i-90 e30 också?

Aga_Diff Bärs!
26 oktober 2007 · 3 456 Inlägg

joockee skrev:
ok, har hittat en beggad sänkningssats till en 325 -89 e30...dom passar väl på en 316i-90 e30 också?

Kapa på du, se till att sätta fast fjädrarna bara. Med små avgasklammor lr liknande tex... Du fattar nog vad som händer om dom lirkar sej ut till däcksidan i 150km/h, japp, då blire spännande! wink


EDIT:

Fimpha skrev:
Att kapa fjädrarna är aldrig att rekommendera

Varför inte? vill man bilen låg är man ju nästan tvungen att sätta kapen i fjädrarna.
Sänkningssats sänker ju knappt alls tycker jag...
Och vill man ha bättre vägegenskaper så tänker man inte Vinkelslip överhuvudtaget.

Så länge man ser till att fästa fjädrarna så är det ju lugnt.

Senast redigerat av Aga_Diff (26 oktober 2007)

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
FugitivE BMW Power
26 oktober 2007 · 2 362 Inlägg

Sänkningssatsen från 325s funkar inte, om du ska ha fjäderbenen, då 325ornas fjäderben är tjockare än 318s.

Fjädrarna lär vara samma iallafall..

BMW, bogsering med wire :/
joockee
27 oktober 2007 · 328 Inlägg

FugitivE skrev:
Sänkningssatsen från 325s funkar inte, om du ska ha fjäderbenen, då 325ornas fjäderben är tjockare än 318s.

Fjädrarna lär vara samma iallafall..

ska bara använda fjädrarna så ^^

_Wallis_
27 oktober 2007 · 4 506 Inlägg

Tjenare vi har ett komplett väghålningskitt på jobbet, Det har gått 50 mil nått.. + - Som är tillsalu, Till E30 Dock osäker på modell, Du får ringa och kolla 031-847529 Det är vi som har sålt det nytt ochså,, Har även nya sattser till de flesta modellerna.

Det får du säkert till Gött pris, har för mig att det var KONI

MVH _Wallis_ @ BJ Bilservice Fristående BMW Verkstad vid Harley Davidson i Mölndal.

Senast redigerat av _Wallis_ (27 oktober 2007)

Kan du andas kan du dö.
Batta
27 oktober 2007 · 1 353 Inlägg

joockee skrev:
ok, har hittat en beggad sänkningssats till en 325 -89 e30...dom passar väl på en 316i-90 e30 också?

Det passar ej.
Dels så har 325'an grövre fjäderben och hårdare fjädrar fram (större motor, mer tyngd)

men kan rekomendera www.gemotorsport.se Sålde billiga väghållningskit (stötdämpare + fjädrar) för omkring 3500:-
Kvalitén är säkerligen inte i klass med koni och liknande, men är man student så är det ju toppen smile

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
_Wallis_
27 oktober 2007 · 4 506 Inlägg

Batta skrev:

joockee skrev:
ok, har hittat en beggad sänkningssats till en 325 -89 e30...dom passar väl på en 316i-90 e30 också?

Det passar ej.
Dels så har 325'an grövre fjäderben och hårdare fjädrar fram (större motor, mer tyngd)

men kan rekomendera www.gemotorsport.se Sålde billiga väghållningskit (stötdämpare + fjädrar) för omkring 3500:-
Kvalitén är säkerligen inte i klass med koni och liknande, men är man student så är det ju toppen smile

Sannt! Kolla med min verkstad först, Om du har tur så rör det sig om de pengarna endå! så får du ett bra mycket bättre kitt!

Kan du andas kan du dö.
joockee
27 oktober 2007 · 328 Inlägg

ska bara ha fjädrar

beemern .......
27 oktober 2007 · 2 655 Inlägg

kolla blocket, företag där som säljer fjädrar för 1500kr och då är frakten inräknad, ja beställde där, helnöjd, och fjädrarna bak går inte kapa på e30 utan att svetsa nå fäste då fjädrarna gor ihop som i en liten ring för att sitta fast...

isakare
29 oktober 2007 · 272 Inlägg

beemern skrev:
kolla blocket, företag där som säljer fjädrar för 1500kr och då är frakten inräknad, ja beställde där, helnöjd, och fjädrarna bak går inte kapa på e30 utan att svetsa nå fäste då fjädrarna gor ihop som i en liten ring för att sitta fast...

Allt går, bara man vill big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/36238/180092_grbxli.jpg

Åker helst på is =)
joockee
31 oktober 2007 · 328 Inlägg

tror de blir riktiga fjädrar ändå tongue

FugitivE BMW Power
31 oktober 2007 · 2 362 Inlägg

isakare skrev:

beemern skrev:
kolla blocket, företag där som säljer fjädrar för 1500kr och då är frakten inräknad, ja beställde där, helnöjd, och fjädrarna bak går inte kapa på e30 utan att svetsa nå fäste då fjädrarna gor ihop som i en liten ring för att sitta fast...

Allt går, bara man vill big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/ … grbxli.jpg

Det där såg mindre bra ut tongue

BMW, bogsering med wire :/
Grabber Dagdrömmare
31 oktober 2007 · 2 836 Inlägg

Köp riktiga fjädrar! Bilen kommer att studsa som en bol på alla gupar o hur skönt är det?
Men när man sänker bilen utan att byta dämpare så får kan dom börja läcka efter ett tag så varför inte köpa en sats?
http://racimex.se/#document_2
http://www.hova.com/default.aspx

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
isakare
1 november 2007 · 272 Inlägg

FugitivE skrev:

isakare skrev:

beemern skrev:
kolla blocket, företag där som säljer fjädrar för 1500kr och då är frakten inräknad, ja beställde där, helnöjd, och fjädrarna bak går inte kapa på e30 utan att svetsa nå fäste då fjädrarna gor ihop som i en liten ring för att sitta fast...

Allt går, bara man vill big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/ … grbxli.jpg

Det där såg mindre bra ut tongue

Bryr mig inte om hur det ser ut, funktionen är viktigast, och det du såg på bilden funkar klockrent.
Den fastsvetsade knorren har inget med fjädringen att göra, utan bara för att hålla kvar fjädern.

Åker helst på is =)
FugitivE BMW Power
1 november 2007 · 2 362 Inlägg

isakare skrev:

FugitivE skrev:

isakare skrev:
Allt går, bara man vill big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/ … grbxli.jpg

Det där såg mindre bra ut tongue

Bryr mig inte om hur det ser ut, funktionen är viktigast, och det du såg på bilden funkar klockrent.
Den fastsvetsade knorren har inget med fjädringen att göra, utan bara för att hålla kvar fjädern.

Har man inte råd att köpa sänkningsfjädrar så why not smile

Man ska inte inte värma, eller börja kapa en fjäder egentligen, du förstör själva vitsen med fjädern, speciellt när du värmer då du förstör hela funktionen den har..

Skulle hellre köra orginalt på fjädrar jag vet håller än och göra något som kan brista?
Då du säger att det bara håller fast fjädern på sin plats.. men den kommer ju fortfarande fjädra, och då kan lika gärna svetsningen brista då den ska fjädra? men okej, inte min bil tongue

Men men, har man inte råd med endast fjädrar som går på över tusenlappen precis så varför inte.


Edit: Det där kommer aldrig gå igenom besiktningen heller så.

Senast redigerat av FugitivE (1 november 2007)

BMW, bogsering med wire :/
isakare
1 november 2007 · 272 Inlägg

FugitivE skrev:

isakare skrev:

FugitivE skrev:

Det där såg mindre bra ut tongue

Bryr mig inte om hur det ser ut, funktionen är viktigast, och det du såg på bilden funkar klockrent.
Den fastsvetsade knorren har inget med fjädringen att göra, utan bara för att hålla kvar fjädern.

Har man inte råd att köpa sänkningsfjädrar så why not smile

Man ska inte inte värma, eller börja kapa en fjäder egentligen, du förstör själva vitsen med fjädern, speciellt när du värmer då du förstör hela funktionen den har..

Skulle hellre köra orginalt på fjädrar jag vet håller än och göra något som kan brista?
Då du säger att det bara håller fast fjädern på sin plats.. men den kommer ju fortfarande fjädra, och då kan lika gärna svetsningen brista då den ska fjädra? men okej, inte min bil tongue

Men men, har man inte råd med endast fjädrar som går på över tusenlappen precis så varför inte.


Edit: Det där kommer aldrig gå igenom besiktningen heller så.

Till vintern när bilen ska besiktigas sitter det 1 dm högre fjädrar på så att isdäcken ska få plats smile

Givetvis kan svetsen lossna, men hitils har det funkat bra. Jag har flera andra fjädrar, men inga har passat så bra tillsammans med stötdämparna, men då dom var för höga blev detta lösningen akut inför en bankörning. Jag ska göra distanser ist så man slipper ha fjädrar med knorr, då blir utbudet av fjädrar mycket större.

Nä jag skulle aldrig svetsa ihop en fjäder (där det fjädrar) eller värma den lägre.

Jag är inte så korkad som du tror, men jag älskar att göra saker som folk säger "Det där går aldrig"

MVH Rikard.

Åker helst på is =)
joockee
20 december 2007 · 328 Inlägg

ska ge mig på att kapa fjädrarna fram ändå

de är väl bara att man tar ett varv i taget så de inte blir för mycket, och sen sätter man fast fjädern med en slangklämma eller nåt?

mvh

Kanderss0n
28 januari 2013 · 68 Inlägg

På min E30 kapade ja 2 varv fram och 1 varv bak, besiktade bilen för 20min sedan rakt igenom! fjädrarna fram gjorde ja inget åt fastsättning. Bak använde jag mig av denna lösning för att fjädrarna ska ligga kvar
http://www.garaget.org/?car=47231&image=2307003 (lånad bild)

Senast redigerat av Kanderss0n (28 januari 2013)

Renault Megane Phas II 1.9 dCi "Pendlarbrukis" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang