Steget och bas funkat en vecka, kanon död

Napski
27 oktober 2007 · 24 Inlägg

Hej!

Jag har ett problem, köpte en bas och ett slutsteg på mds för en vecka sedan,
Kopplade in allting, det funkade gick igång direkt,
Men här om dagen så slutade allt bara att fungera.

Har kollat satt det kommer ström fram och genom till jord,

12 V kommer fram ända tills man startar bilen, då försvinner spänningen ner till 2 V
Protection lampan blinkar till men sen händer ingenting..

Förslag på vad som kan vara fel ?

hanomag
27 oktober 2007 · 410 Inlägg

antagligen har du jordfel, mät motståndet mellan jorden på steget och minus på batteriet. ska hellst inte vara nått motstånd alls.

Copyright @ Rybbs Production
Napski
27 oktober 2007 · 24 Inlägg

Och om det är motstånd däremellan då ?

Vad gör man då ?

BAE BilstereoNörd
28 oktober 2007 · 576 Inlägg

Alltså det är 12volt vid steget innan du startar bilen, sen blir det alltså 2volt vid steget?
Det låter ju bra underligt, kan ju vara så att du kopplat + kabeln på något olämpligt ställe?
Sitter bluskabeln kopplad riktigt på batteriet?

Om det sen är motsånd mellan jordpunkterna så får du kolla över jordningen till steget, så att jordkabeln sitter ordentligt skruvad i plåten utan färg o skit emellan..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
28 oktober 2007 · 2 258 Inlägg

Du kan ha bränt sönder basen..

Sump Runk Rätt O Slätt!
Napski
28 oktober 2007 · 24 Inlägg

Precis, men alltså, spelar ingen roll, om jag tar bara + kabeln och - kabeln och håller en neon lampa som exempel mot, då lyser den också svagar, och spänningen försvinner ner till 2 volt igen,

+ kabeln sitter kopplad med en kabel sko runt batteriet lixom i fästet,


vi har provat alla möjliga ställen med jorden.. och det är bra jord 12 V fram...

Drönirettab
28 oktober 2007 · 21 761 Inlägg

Eftersom det fungerade från början så borde iof allt vara rätt kopplat, men istället är det en kabel som har dålig kontakt.

Ta loss stegets pluskabel där framme vid batteriet och kolla hur det ser ut vid batteripolskon och pluskabelns kabelsko, kolla även på säkringshållaren och själva säkringen så att det inte är dålig kontakt där.

Att skruva fast en kabelsko vid fästet på en polsko är egentligen inte en säker fastsättning, det är lätt hänt att kabelskon blir böjd och "bucklig" i kontaktytan vilket ger dålig kontakt. Sedan kan det vara ärgat på polskon och då blir det också dålig kontakt.

Senast redigerat av Drönirettab (28 oktober 2007)

Napski
28 oktober 2007 · 24 Inlägg

hmm,

Säkringen var dålig kontakt på, igår åkte jag till mds och dom byte den, samtidigt så fixade vi till satt det var bättre jordning,

men det kan vara som du säger, det kan vara fel på + polen framme vid batteriet,

Fast det är konstigt att spänningen bara försvinner när man startar bilen innan går det 12 Volt fram, blir samma grej om man tar det på en neon rör, men får kolla lite med + polen, vad annars kan vara fel ?

Drönirettab
28 oktober 2007 · 21 761 Inlägg

Det är ju knappast fel mellan batteripol och batterikabelsko iaf, då skulle inte startmotorn dra runt. Det borde vara fel någonstans mellan batteri och steg på strömmatningskabeln/kablarna.

Du har även provat olika jordpunkter och då ska man rimligtvis kunna utesluta den biten, men har du kollat så att det inte är dålig kontakt i jordkabelns kabelsko för steget?

ExEr0x
28 oktober 2007 · 17 Inlägg

att Protection lampan lysser/blinkar till är inte så posetivt, gå in på mds hemsida och leta upp steget på sidan och sedan laddar du ner infobladet i pdf, där står det hur du skall felsöka om Protection lampan lysser. Jag spelade för högt på min baslåda och då la allt av, och Protection lampan började lyssa konstant. hittade aldrig felet, men jag gick igenom listan på infobladet och efter det fungerade steget igen.

Napski
28 oktober 2007 · 24 Inlägg

vi klämmde om kabelskon på jordningen och det är full kontakt på den, vi har provat ett antal ställen nu,

Och eftersom strömmen försvinner från allting när man startar bilen, så blinkar bara protectlampan till lite svagt, sen så försvinner den helt lyser inte alls..

ExEr0x
28 oktober 2007 · 17 Inlägg

har ni testat att ta av ström kabeln ifrån batterit och ohm mätt den? den kankse har blivit skadad på vägen till bakluckan.. testat sumra kabeln samtidigt som ni startar bilen.. om det är olika värden så måste kabeln ha blivit skadad.

Napski
28 oktober 2007 · 24 Inlägg

Fast det konstiga är, att det har funkat i 1 vecka,
då borde den igentligen inte funkat alls från början, för ingen har rört kablarna på en vecka när det sluta fungera hmm

ExEr0x
28 oktober 2007 · 17 Inlägg

Men har bilen ståt helt still från att den fungerade? om kabeln är klämd och bilen vibrerar så skalas den av.. och tillslut blir det kortslutning lr dylikt.

(jobbar som elektriker har varit med om det mesta konstigt tongue )

Napski
28 oktober 2007 · 24 Inlägg

Bilen har inte bara stått, kanske bara stog i 2 dagar eller något inte ens det,
men lixom det funkade först typ i någon timme, sen sluta det, så stängde jag av bilen rörde den inte på kanske 10 minuter, då funka det igen, och sen är den bara sten död nu..

ExEr0x
28 oktober 2007 · 17 Inlägg

kan du inte ta ur steget och lägga det direkt på batteriet (med säkring wink och en remote. då ser du om steget startar överhuvudtaget big_smile

Napski
28 oktober 2007 · 24 Inlägg

skulle jag iofs kunna göra tongue
och om det funkar då, är det ju bara knyta på nya tampar och använda som dragtråd lite tongue hehe ;D

ExEr0x
28 oktober 2007 · 17 Inlägg

hehe det är bara slita igenom bilen, då kommer dem absolut inte att bli skadade wink

Napski
28 oktober 2007 · 24 Inlägg

ska hoppa sönder skiten innan tongue ta en kniv och rispa upp hela skiten och sen hoppas på att det funkar tongue hur låter det ? cool

hahah

nää men hatar när sånt här händer, hmm

ogio www.rallyshop.se
28 oktober 2007 · 551 Inlägg

Prova att byta säkring, kan vara så att där är dålig kontakt och kolla. har själv haft det problemet på tävling

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT
Volkswagen Golf VR6 "VR6 - OGIO -" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang