Motorproblem Polo GTI -98: Svårstartad mm

Scratchen Brandman
29 oktober 2007 · 51 Inlägg

Felbeskrivning Polo GTI -98.

1) Ibland mycket svårstartad. Kan behöva göra 5-6 försök där startmotorn snurrar 10-15 sekunder åt gången, utan att ens försöka tända. Samtidigt som man försöker starta så smäller det till i avgassystemet och det luktar bensin. Verkar som om spridarna ger bensin men det tänder inte.

2) När bilen väl har gått igång så är motorgången stundtals mycket ojämn. Låter man bilen stå på tomgång ca 5 minuter så kan man räkna med att motorn dör.

3) Om man vid ojämn tomgång och kall motor (punkt 2) ger full gas så blir motorgången enormt ojämn upp till ca 3-4000 varv, då går den rent igen. Låter nästan som om en eller två cylindrar inte tänder som dom ska.

4) Vid varm motor så uppträder ibland problemet som beskrivs i punkt 3. Åker jag t.ex på motorväg i 90km/h på 5an och ger full gas för att köra om så känns det ibland som om bilen bara går på 3 cylindrar. Motorljudet låter inte så annorlunda, men man känner att bilen är mycket klenare. Vid 4-4500 varv så känner man att den sista cylindern tänder och motorgången blir helt annorlunda.
Detta problem kan ibland också uppstå i stadstrafik om man ger lite mer gas än vanligt på låga varv, oavsett växel. Motorn går då mycket ojämnt och hela bilen rycker, ända till ca 4000 varv, då går den rent igen.

5) Tycker mig ana en viss höjd bränsleförbrukning, men den är i så fall mycket marginell.

Bilen har för ca 500 mil sen fått ny vattenpump + kamrem + spännhjul och hela kitet, pga att vattenpumpen skar.
Efter bytet så gick bilen som den skulle, fast ibland så dippade tomgången lite. Det hände dock inte ofta. Körde man bilen så gick den precis som den skulle, dvs pigg och snålt.

Alla fel jag beskrivit ovan har kommit ett efter ett den senaste månaden.

Mvh Jeroen

UPPDATERING 1:

Har nu bytt rotor och fördelarlock = den ryckiga gången på låga varv försvann! Fördelarlocket var inte så fint längre..
Bytt tempgivaren = ingen förbättring på tomgången.

Halva problemet är alltså löst nu. Endast den ostabila tomgången kvar!
Efter att ha sökt igenom en jäkla massa trådar på forumet nu så undrar jag återigen om det finns en tomgångsmotor (tomgångsventil) på AFH-motorn (1.4 GTI)?
Har läst att om tomgångsmotorn är defekt eller kärvande så kan man få dippar i tomgångsvarvtalet om man t.ex slår på/av bakrutevärmare, AC osv... EXAKT detta händer mig!

Vidare så har jag läst mig till att LMM inte finns på AFH-motorn.. stämmer det?


UPPDATERING 2:
Provade precis att låta bilen kalibrera in sig själv: kall motor -> tomgång i 15 minuter

Men när jag gick ut efter en kvart så hade bilen naturligtvis dött... typiskt.

Startade motorn och lät den gå på tomgång i 1 minut. Sedan slog jag på bakrutevärmaren exakt samtidigt med vindrutetorkarna. DÅ HÖLL MOTORN PÅ ATT SLÅ AV SIG HELT OCH HÅLLET... Något generalknas är det ju.

Mer tips? smile

UPPDATERING 3:
Var förbi hos en kompis idag, så han fick ta en titt på mitt underliga problem..
Jag plockade bort luftburken och allt krimskrams så vi kom åt gasspjället. På sidan av själva spjällhuset sitter en kontakt. Så den kopplade jag ur.

Nu är tomgången mycket bättre, visserligen förhöjd till 1000-1100 varv, men mycket bättre! Inga dippar mer, och bilen dör inte heller.

Vad gör denna kontakten? Borde inte bilen gå sämre (gå på nödprogram) om kontakten kopplas ur?

Börjar fundera på om jag måste byta hela gasspjällhuset... dyrt :S

http://www.geting.se/image.php/3503-kontakt.jpg

UPPDATERING 4:
Har haft ett större läckage på avgassystemet, vilket bilprovningen inte tyckte om.
Det var en skarvhylsa mellan främre och bakre avgasdelarna (efter katten, innan sista burken) som rostat isär totalt, vilket gjorde att det läckte utav bara fan.

Har nu satt dit en ny skarvhylsa och monterat med en ansenlig mängd monteringspasta = tätt. Håller man för utblåset nu så byggs det upp ett ordentligt tryck (förr pyste det ut i skarvhylsan).

Vad jag har märkt nu är att tomgången är MYCKET bättre, knappt några dippar alls! Har på 3 dagar varit med om att den dött en enda gång, förr var det flera gånger om dagen!

Så mina tankar går direkt till Lambdan. Frågan är - var sitter lambdan på Polo GTI 6N? En förklaring vore ju att det stora läckaget fått lambdan helt ur spel. Men jag har för mig att lambdan sitter innan katten?

Någon som kan strö lite ljus över detta?

Senast redigerat av Scratchen (29 januari 2008)

pwei Mr.
29 oktober 2007 · 253 Inlägg

Kan det vara asdåliga tändstift?

Köpes:
18T Turbo
Scratchen Brandman
29 oktober 2007 · 51 Inlägg

pwei skrev:
Kan det vara asdåliga tändstift?

Dom ser då rena och fina ut, har dock inte kollat om alla ger gnista.

Quantic
29 oktober 2007 · 645 Inlägg

Kan vara så mkt olika saker när bilen går som du beskriver, men en sak jag kom på är att kanske prova att byta tändkablar ifall nu tändstiften är ok.

InZZanE Bilvårdstekniker
29 oktober 2007 · 253 Inlägg

kolla vakuum slangar o sånt skit... kanske lambdasonden som håller på o ge upp.. Min bil hade ungefär samma symtom när min lambda var kass

ılı.lılı.ılı InZZanE ılı.lılı.ılı
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
29 oktober 2007 · 1 781 Inlägg

Kolla om du får tändning på alla tändstift.. låter som om det antingen är tändstiften/tändkablar/tändpolar!

Team Insane Racing
The_Dude
29 oktober 2007 · 550 Inlägg

Kan vara tändspolen som e kass. Inte halt ovanligt. Men kolla även Lambdasonden.

Lillbjorken
30 oktober 2007 · 15 Inlägg

Har du fått fart på bilen?

Annars ett vanligt problem är att vakuumröret mellan inug å bromsservo går sönder...

Ägare av: VW Golf Syncro -90, BMW 325iX -89, Audi 100 Avant 2,3 -89, Opel Ascona A -72, VW Golf I GTI 16V -82, VW Golf GTI 16V -88, Volvo 740GL
Volkswagen Golf GTI 16V "Bad motherfucker" (1988)
Nissan Skyline GTR "Postbilen" (1991)
Blida
31 oktober 2007 · 654 Inlägg

Också nyfiken på hur det går för dig!

P.S: Om du behöver en lambda så har ja en beg till bra peng.(mycket bra skick).

Allx
31 oktober 2007 · 321 Inlägg

Som de andra säger. Kan vara överslag i tändkablarna. kolla när det är mörkt om du ser nå smyggnistor mellan block och tändhattar och runt fördelaren.

EViLution!
Scratchen Brandman
31 oktober 2007 · 51 Inlägg

Tack för alla svar. Mycket bra respons på detta forumet!

Jag har inte tillgång till bilen nu i veckan, utan ska istället se över allt detta i helgen.
För övrigt lästes det av felminnet på bilen igår, tisdag, men dom hittade inget.

Scratchen Brandman
23 november 2007 · 51 Inlägg

Bytt rotor nu och beställt nytt fördelarlock (var slut hos lokala Mekonomen). Den verkar inte vara svårstartad mer iaf, och rycker inte heller längre. Har iofs bara hunnit åka ett par korta vändor..

Men den dör ibland på tomgången fortfarande..

Ska kolla motstånde i tändkablarna innan jag köper nya, kostar ju en slant.. Vet nån vad motståndet ska vara i tändkablarna + kabeln mellan spole och fördelare?

Funderar på om det kan vara tomgångsmotorn också. Vart sitter den? Bild skulle uppskattas smile

Blida
23 november 2007 · 654 Inlägg

Scratchen skrev:
Bytt rotor nu och beställt nytt fördelarlock (var slut hos lokala Mekonomen). Den verkar inte vara svårstartad mer iaf, och rycker inte heller längre. Har iofs bara hunnit åka ett par korta vändor..

Men den dör ibland på tomgången fortfarande..

Ska kolla motstånde i tändkablarna innan jag köper nya, kostar ju en slant.. Vet nån vad motståndet ska vara i tändkablarna + kabeln mellan spole och fördelare?

Funderar på om det kan vara tomgångsmotorn också. Vart sitter den? Bild skulle uppskattas smile

Har org kablar i mkt bra skick (3k mil) och även tomgångsmotor.

Hör av dig om du behöver nått.

Scratchen Brandman
23 november 2007 · 51 Inlägg

Blida skrev:

Scratchen skrev:
Bytt rotor nu och beställt nytt fördelarlock (var slut hos lokala Mekonomen). Den verkar inte vara svårstartad mer iaf, och rycker inte heller längre. Har iofs bara hunnit åka ett par korta vändor..

Men den dör ibland på tomgången fortfarande..

Ska kolla motstånde i tändkablarna innan jag köper nya, kostar ju en slant.. Vet nån vad motståndet ska vara i tändkablarna + kabeln mellan spole och fördelare?

Funderar på om det kan vara tomgångsmotorn också. Vart sitter den? Bild skulle uppskattas smile

Har org kablar i mkt bra skick (3k mil) och även tomgångsmotor.

Hör av dig om du behöver nått.

Tack för erbjudandet! Har du en bild på tomgångsmotorn?

Blida
23 november 2007 · 654 Inlägg

Nää,inte här och nu..Men kan säkert ordna om det skulle behövas.
Är som sagt en vanlig orginal T-motor.
Samma motorer på alla VW 1,6l motorer (Lr om det gällde alla motorer tom) från 95-2000 om ja kommer ihåg rätt.

Scratchen Brandman
27 december 2007 · 51 Inlägg

Uppdatering:

Har nu bytt rotor och fördelarlock = den ryckiga gången på låga varv försvann! Fördelarlocket var inte så fint längre..
Bytt tempgivaren = ingen förbättring på tomgången.

Halva problemet är alltså löst nu. Endast den ostabila tomgången kvar!
Efter att ha sökt igenom en jäkla massa trådar på forumet nu så undrar jag återigen om det finns en tomgångsmotor (tomgångsventil) på AFH-motorn (1.4 GTI)?
Har läst att om tomgångsmotorn är defekt eller kärvande så kan man få dippar i tomgångsvarvtalet om man t.ex slår på/av bakrutevärmare, AC osv... EXAKT detta händer mig!

Vidare så har jag läst mig till att LMM inte finns på AFH-motorn.. stämmer det?

Scratchen Brandman
27 december 2007 · 51 Inlägg

Provade precis att låta bilen kalibrera in sig själv: kall motor -> tomgång i 15 minuter

Men när jag gick ut efter en kvart så hade bilen naturligtvis dött... typiskt.

Startade motorn och lät den gå på tomgång i 1 minut. Sedan slog jag på bakrutevärmaren exakt samtidigt med vindrutetorkarna. DÅ HÖLL MOTORN PÅ ATT SLÅ AV SIG HELT OCH HÅLLET... Något generalknas är det ju.

Mer tips? smile

Ahlsen
28 december 2007 ·

Scratchen skrev:
Felbeskrivning Polo GTI -98.

1) Ibland mycket svårstartad. Kan behöva göra 5-6 försök där startmotorn snurrar 10-15 sekunder åt gången, utan att ens försöka tända. Samtidigt som man försöker starta så smäller det till i avgassystemet och det luktar bensin. Verkar som om spridarna ger bensin men det tänder inte.

2) När bilen väl har gått igång så är motorgången stundtals mycket ojämn. Låter man bilen stå på tomgång ca 5 minuter så kan man räkna med att motorn dör.

3) Om man vid ojämn tomgång och kall motor (punkt 2) ger full gas så blir motorgången enormt ojämn upp till ca 3-4000 varv, då går den rent igen. Låter nästan som om en eller två cylindrar inte tänder som dom ska.

4) Vid varm motor så uppträder ibland problemet som beskrivs i punkt 3. Åker jag t.ex på motorväg i 90km/h på 5an och ger full gas för att köra om så känns det ibland som om bilen bara går på 3 cylindrar. Motorljudet låter inte så annorlunda, men man känner att bilen är mycket klenare. Vid 4-4500 varv så känner man att den sista cylindern tänder och motorgången blir helt annorlunda.
Detta problem kan ibland också uppstå i stadstrafik om man ger lite mer gas än vanligt på låga varv, oavsett växel. Motorn går då mycket ojämnt och hela bilen rycker, ända till ca 4000 varv, då går den rent igen.

5) Tycker mig ana en viss höjd bränsleförbrukning, men den är i så fall mycket marginell.

Bilen har för ca 500 mil sen fått ny vattenpump + kamrem + spännhjul och hela kitet, pga att vattenpumpen skar.
Efter bytet så gick bilen som den skulle, fast ibland så dippade tomgången lite. Det hände dock inte ofta. Körde man bilen så gick den precis som den skulle, dvs pigg och snålt.

Alla fel jag beskrivit ovan har kommit ett efter ett den senaste månaden.

Mvh Jeroen

UPPDATERING 1:

Har nu bytt rotor och fördelarlock = den ryckiga gången på låga varv försvann! Fördelarlocket var inte så fint längre..
Bytt tempgivaren = ingen förbättring på tomgången.

Halva problemet är alltså löst nu. Endast den ostabila tomgången kvar!
Efter att ha sökt igenom en jäkla massa trådar på forumet nu så undrar jag återigen om det finns en tomgångsmotor (tomgångsventil) på AFH-motorn (1.4 GTI)?
Har läst att om tomgångsmotorn är defekt eller kärvande så kan man få dippar i tomgångsvarvtalet om man t.ex slår på/av bakrutevärmare, AC osv... EXAKT detta händer mig!

Vidare så har jag läst mig till att LMM inte finns på AFH-motorn.. stämmer det?


UPPDATERING 2:
Provade precis att låta bilen kalibrera in sig själv: kall motor -> tomgång i 15 minuter

Men när jag gick ut efter en kvart så hade bilen naturligtvis dött... typiskt.

Startade motorn och lät den gå på tomgång i 1 minut. Sedan slog jag på bakrutevärmaren exakt samtidigt med vindrutetorkarna. DÅ HÖLL MOTORN PÅ ATT SLÅ AV SIG HELT OCH HÅLLET... Något generalknas är det ju.

Mer tips? smile

åk in till en vw verkstad och låt dom läsa av felminnet=)

Scratchen Brandman
28 december 2007 · 51 Inlägg

Ahlsen skrev:
åk in till en vw verkstad och låt dom läsa av felminnet=)

Det är gjort, dom hittade inget.

Scratchen Brandman
28 december 2007 · 51 Inlägg

Var förbi hos en kompis idag, så han fick ta en titt på mitt underliga problem..
Jag plockade bort luftburken och allt krimskrams så vi kom åt gasspjället. På sidan av själva spjällhuset sitter en kontakt. Så den kopplade jag ur.

Nu är tomgången mycket bättre, visserligen förhöjd till 1000-1100 varv, men mycket bättre! Inga dippar mer, och bilen dör inte heller.

Vad gör denna kontakten? Borde inte bilen gå sämre (gå på nödprogram) om kontakten kopplas ur?

Börjar fundera på om jag måste byta hela gasspjällhuset... dyrt :S

http://www.geting.se/image.php/3503-kontakt.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang