Funkar bra med E85 men håller de???

pronics
29 oktober 2007 · 36 Inlägg

hej!

jag har höjt bränsletrycket med en ställbar btr, nu kör jag på bara E85 och bilen går mycket bättre än förut ! (bilen är en honda accord 98 2.0l sugmotor)

jag undrar om man måste byta något mer, för säkerhetens skull ? , eller varför , för den går bra som den är nu vill bara inte att ngt går sönder..

stolt torsöbo
Lars-P
29 oktober 2007 · 427 Inlägg

Har du orginal spridare? Ska ju själv etanolkonvertera min CRX nu i vinter smile Byta bränsleslangar kan vara en bra ide men inget krav.

pronics
29 oktober 2007 · 36 Inlägg

ja det är orginal spridare , snackade med en polare han sa att det en man skulle tänka på var bränsletrycket och att den blir mer svårtstartad, varför byter man slangar då ?

mvh Daniel

stolt torsöbo
Eisenhut
29 oktober 2007 · 1 827 Inlägg

Jag hade mappat om bilen ordentligt då BTR är ett budgetalternativ.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
pronics
29 oktober 2007 · 36 Inlägg

okejokej , är det värt pengarna att mappa om den då ?

stolt torsöbo
jesseboy
29 oktober 2007 · 67 Inlägg

Bättre att du även byter bränsleslangarna då etanol fräter slangarna.
Kan även vara bra att köpa flextek som är en slags styrdator som styr motorn så att den anpassas till etanolbränslet.
Kolla gärna in länken http://www.etanol-i-tanken.nu/om_flextek.asp

Senast redigerat av jesseboy (29 oktober 2007)

Lars-P
29 oktober 2007 · 427 Inlägg

pronics skrev:
ja det är orginal spridare , snackade med en polare han sa att det en man skulle tänka på var bränsletrycket och att den blir mer svårtstartad, varför byter man slangar då ?

mvh Daniel

Slangarna torkar snabbare av etanolen och kan därför spricka snabbare, de kan även frätas på insidan och släpa med skit ner i motorn.
Detta är dock inget någon verkar veta säkert men tas ofta upp när det gäller etanolkonverteringar.

Och som sagt en mapp är inte dumt för att det ska bli perfekt. Prata med Martin Scotte på HPC så kan han säkert hjälpa dig smile

PG Avstängd
29 oktober 2007 · 298 Inlägg

pronics skrev:
för den går bra som den är nu vill bara inte att ngt går sönder..

oregelbunden detonation i cylindrarna med E85.

det är vad jag har läst,har inga erfarneheter själv men det låter ju rätt logiskt med tanke på hur många motorhaverier det har dykt upp på senare tid där dom har kört med E85.

det finns inga förklaringar varför motorerna ryker men det är det där jag har hört och som dom tror är boven.

E85 kan alltså rätt var det är misstända så motorn börjar spika.
motorer som spikar ger upp efter nåra sekunder.

obs enbart rykten men jag litar inte på skiten.

Senast redigerat av PG (29 oktober 2007)

Edge EVOLUTION GARAGE
29 oktober 2007 · 1 837 Inlägg

Slangarna torkar snabbare av etanolen och kan därför spricka snabbare.....

Njae inte enligt vad jag hört.
Det finns en gubbe som testat detta med etanol och bensins verkan på slangar.
Han stoppade likadana slangar i var sin burk med etanol resp. bensin.
30 år senare tog han upp slangarna, och den slangen som legat i bensin var mer eller mindre helt uppäten eller vad man skall säga.
Däremot har jag hört att man får byta olja/filter oftare.
Effekthöjningen man får är mest märkbar på turbobilar, även om den märks på sugare också. Bättre vrid. wink
Har kompisar som kör/kört etanol en längre tid. smile

Finns mer att läsa på www.etanol.nu

//Edge
jesseboy
29 oktober 2007 · 67 Inlägg

Har ochså hört om motorhaverier, men det handlar nog om dom som bara tankar e85 i sin bil utan att göra nödvändiga modiferingar.
Kolla tex på saabs biopower där är hela motorsystemet anpassat för etanoldrift.
Jag rekomenderar att kontakta Nordic eller googla just "Etanolkonvertering" så får du fram en massa bra information.
mvh Jesseboy

Lanjin
29 oktober 2007 · 757 Inlägg

det etanolen gör är att den kan lösa upp hartser som är i bensinslang/tanken man får byta soppafilter ett par gånger efter. samt etanol o vinter är ingen höjdare eftersom bilen blir svårstartad för vissa vid grader under 5 grader celcius.
isej du kanske bara ska ha etanol på sommaren. finns ju som sagt lösningar med flextek mm mm finns ju även programerbara boxar.


om det håller? ja det tror jag det gör. dock kan jag inte garantera det

torpis Forummoderator
30 oktober 2007 · 10 576 Inlägg

PG skrev:
men det låter ju rätt logiskt med tanke på hur många motorhaverier det har dykt upp på senare tid där dom har kört med E85.

obs enbart rykten men jag litar inte på skiten.

E85 är rena rejssoppan!!  att motorer rasar är för att folk endast slår på E85 och kör vidare utan att göra något.  E85 brinner fortare än bensin och ökar således effekten, man upplever bilen som piggare, dock kommer det spika om man kör för snålt och då rasar det, eller så kommer etanolspöket och tar kolvarna.

En motor mappad på E85 kommer inte att rasa mer än den hade gjort på bensin.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
frasse4
30 oktober 2007 · 736 Inlägg

Risken finns ju även att man bränner ventiler om man kör på etanol utan att öka bränsletrycket eftersom motorn då går snålt.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Tomas_H
30 oktober 2007 · 486 Inlägg

torpis skrev:

PG skrev:
men det låter ju rätt logiskt med tanke på hur många motorhaverier det har dykt upp på senare tid där dom har kört med E85.

obs enbart rykten men jag litar inte på skiten.

E85 är rena rejssoppan!!  att motorer rasar är för att folk endast slår på E85 och kör vidare utan att göra något.  E85 brinner fortare än bensin och ökar således effekten, man upplever bilen som piggare, dock kommer det spika om man kör för snålt och då rasar det, eller så kommer etanolspöket och tar kolvarna.

En motor mappad på E85 kommer inte att rasa mer än den hade gjort på bensin.

Precis, och Etanol gör att man kan köra med mycket högre tändning. Det e där effekten kommer ifrån.

Det här om att Etanolen fräter har jag väldigt svårt att förstå. Det e sprit, fräter vodkan ni dricker på korgen oxå big_smile? Men skämt åsido. Jag vet inte heller om E85 löser upp saker i tanken och slangar. Men man kan ju byta bränslefilter innan man tankar Etanol för första gången för säkerhetskull.

Jag har åkt med Etanol hela sommaren och har inte haft några som helst problem. Förutom att den blir svårstartad när det börjar bli kallt.

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
beemern .......
30 oktober 2007 · 2 655 Inlägg

här fanns de vettig info smile. ja har ju tänkt att köra mycke bana och 402 under nästa sessong och funderar på just de där me e85, om ni kollar infon om min bil, skulle ja kunna tanka e85 me de som sitter på motorn nu utan större mods?...

Senast redigerat av beemern (30 oktober 2007)

torpis Forummoderator
31 oktober 2007 · 10 576 Inlägg

beemern skrev:
här fanns de vettig info smile. ja har ju tänkt att köra mycke bana och 402 under nästa sessong och funderar på just de där me e85, om ni kollar infon om min bil, skulle ja kunna tanka e85 me de som sitter på motorn nu utan större mods?...

Förefaller som om du skulel kunna åka E85 utan bekymmer, mappar du i bänk så kan du peaka tändningen och hitta en del effekt där smile  Man skickar in mer E85 än bensin och får således även bättre kylning av motorn

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
31 oktober 2007 · 10 576 Inlägg

Tomas_H skrev:
Jag har åkt med Etanol hela sommaren och har inte haft några som helst problem. Förutom att den blir svårstartad när det börjar bli kallt.

// Tomas

Samma här,  jag justerade choke i Nirat, under 20grader fetar jag på en hel del och från minusgrader upp till +5 ger jag max i chokemappen, hoppar igång som vilken sommardag som hälst vid plusgrader, -2 så fick den tugga 10varv på starten.  och nu är bilen avställd, så satans skönt big_smile

Senast redigerat av torpis (31 oktober 2007)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
31 oktober 2007 · 2 252 Inlägg

i och med att E85 (E85 = 85% Etanol och 15%bensin) renare bränsle än bensin, så måste bilen få in mer bränsle för att uppnå lambda 1 vilket en bil alltid strävar efter därför höjjer man bränsle trycket, men sen måste man även ställa tändingen efter etanolen då den annars börjar spika, och de är där folket har gjort fel när dom har kört på E85, dom har skitit i tändningen så den har spikat sönder motorn.. Stämmer detta eller är de jag som fattat skiten fel?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
torpis Forummoderator
31 oktober 2007 · 10 576 Inlägg

The_Mechanic skrev:
i och med att E85 (E85 = 85% Etanol och 15%bensin) renare bränsle än bensin, så måste bilen få in mer bränsle för att uppnå lambda 1 vilket en bil alltid strävar efter därför höjjer man bränsle trycket, men sen måste man även ställa tändingen efter etanolen då den annars börjar spika, och de är där folket har gjort fel när dom har kört på E85, dom har skitit i tändningen så den har spikat sönder motorn.. Stämmer detta eller är de jag som fattat skiten fel?

mja..  kort sagt måste man göra justeringar (mappa bilen) för att det skall fungera.

E85 spikar inte om man bara byter bränsle, där emot så blir motorn mer spikbenägen om man kör för snålt vilket automatiskt blir fallet om man inte mappar bilen. Att bara höja bränsletrycket är ingen bra lösning alls egentligen.

En motor måste jobba under rätt förutsättningar annars fugnerar den inte.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
zovix Maskinbefäl
31 oktober 2007 · 1 038 Inlägg

Ok, här finns många frågetecken att försöka reda ut. För mer information rekommenderar jag sidan www.etanol.nu.

Etanolen som sådan fräter inte på bränsleslangar eller dyligt, tittar man i specifikationerna för olika typer av gummi ser man att ett bensinresistent gummi också tål etanol, men motsatsen finns, alltså gummin som tål etanol men inte bensin. Detta är en vidsträkt missuppfattning som härrör från att man blandar ihop etanol med metanol.

Etanolen är precis lika bra motorbränsle som bensin, men har ett lägre energivärde. För att vi skall få lika mycket effekt i slutänden, på vevaxeln eller drivhjulen måste mer bränsle sprutas in jämfört med om bilen går på bensin. Detta eftersom motorns verkningsgrad inte ökar (utan andra tekniska förändringar). Optimal förbränning i en ottomotor (fyrtakts bensinmotor) krävs lambda 1 om bilen är utrustad med katalysator, i annat fall ligger den runt lambda 0,98 (lite för fet blandning, jämför gamla jänkare). För att upp nå detta med bensin har man ett luft/bränsle förhållande på 14/1, medans med etanol har man 9/1. Detta innebär att med E85 i tanken behöver du spruta in ca 33-40% mer bränsle över tiden. (Detta med samma verkningsgrad och i övrigt helt okonverterad motor).

För att nu börja vinna något med att byta bränsle måste vi börja modifiera motorn. Detta genom att utnyttja etanolens förmåga att motstå självantändning och detonation (oktantal). Ren etanol har Oktan 124, men så bra säljs naturligtvis inte på pump. E85 som vi har tillgängligt, där garanterar bensinbolgen ett oktantal på 98, men i praktiken ligger oktantalet ofta runt 102-105. Det är detta vi skall utnyttja för att jaga hästkrafter.

Det man kan göra är att höja kompressionen i motorn. Antingen planar man toppen maximalt eller så kan man byta till högkompressionskolvar. E85 klarar ett kompressionsförhållande på 13:1 utan att tulla på gränserna. vill man leka har man fått motorer att gå utan att spika med så pass höga komp.förhållanden som 16:1 på etanol. Det som händer när vi ökar kompen i motorn, är att motorns verkningsgrad ökar. Häregenom får vi ut mer effekt ur tillgängligt bränsle. Nästa tips är som även tidigare nämnt att ställa tändningen tajtare. Man kan kliva ner på så pass tajt som 18 grader före TDC på maxbelastning utan att motorn spikar (om man inte höjt kompressionen). Det som ytterligare går att göra är att ställa på laddtrycket. En etanolbil, klarar bra mycket mer ladd än en bensinbil utan att feta på bränslet.

Saabs BiPower bilar jobbar bland annat med laddtryck och tändnings justeringar för att få fram de 30 extra hästarna på E85.

Den ultimata kombinationen är naturligtvis lite av alla tre, då når man en etanoloptimerad motor.

Billighets trimm/konverteringar eller om man ska kalla dem för bonnlösningar, funkar utmärkt om man vet vad man sysslar med. Men! Jag vill höja ett varningens finger, vet man inte, riskerar man att elda upp både motor och/eller katalysator. Det är lätt hänt att bränsleblandningen blir för mager, och då kommer etanolen att brinna fort och jävligt varmt och i värsta fall okontrollerat. Detta leder till brända ventiler, sönder bränd katalysator (p.g.a. för varma avgaser) och avgastemperaturer på 1000grader eller mer.

Ett vanligt problem med etanol är även att bränsleblandningen smiter ner i vevhuset via kolvringarna och blandar sig med oljan, etanolen kokas inte lika lätt bort från oljan vilket försämrar viskositeten hos oljan. Härgenom riskerar man lagerhaverier om man inte byter oljan i tid, man bör nog halvera oljebytes intrevallen på en konverterad bil, i synnerhet om man bara stadskör så oljan inte hinner bli varm. Dessutom bör man byta kvallité och hoppa på en 5W-50 olja, som är lite tjockare och klarar utspädningen bättre.

Ska man konvertera seriöst, ja då mappar man, vill man leka med motorn som insats, ja då går det bra att köra btr, flexitune, eller större spridare eller något annat sätt att spruta in mer bränsle. Piggyback systemen funkar precis som piggyback system till dieslar. de lurar motorns dator att bilen behöver mer bränsle, dvs. lika osäkert i etanolsammanhang som en btr.

Jag har själv ägt en Saab 9000i, 2,0 som var etanolkonverterad. Först med en BTR sedan med hjälp av mappning. Den rullade i 12000mil på etanol innan jag fick skrota den p.g.a. att vägen svängde men int jag.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang