Avsluta försäkring?

Rejad Maskin stundent!
3 november 2007 · 218 Inlägg

Ja, detta är ännu en kom och hjälp mej tråd...

Har haft min stackars bil försäkrad hos Folksam, som tar 600 spänn i månnan för bara trafik (japp, bilen står på mej roll ). Sen läste jag nån tråd om Atava här på gorg och tänkte bytta, eftersom de ska ha drygt 300. Tecknade försäkring hos Atava som skulle börja gälla från 1:a denna månaden, ringer sen några dagar innan till Folksam å tänkte säga upp försäkringen.

Men icke! Får veta att jag inte kan säga upp försäkringen förrens tidigast om ett år... *SUCK* Gubben som jag pratade med sa att man kunde skriva över bilen på tex morsan försäkra den ett par dar å sen skriva tebax den på mej igen. Alternativet enligt honom var att ställa av den men då måste den vara avställd under minst en månad, annars skulle den gamla försäkringen tas upp igen.

Så hur ska man nu göra? Är ju rätt omständigt att bytta ägaren 2 ggr, gör iofs inget att antalet ägar ökar lite till tongue

"- Vi är inte fulla, vi har pollenallergi!!"
Losgard
3 november 2007 · 1 688 Inlägg

Har du betalat för 1 år? I sånnafall gäller den 1 år, men det är ju inget tvång.
En bil som är påställd måste ha en trafikförsäkring, vilket jag förutsätter att du vet.
Men eftersom du tecknat en via atava så kan ju folksam gå å skita ner sig, det finns ingen bindningstid/uppsägningstid på 1 år för en försäkring. Han vill väl att du skulle fortsätta ha bilen försäkrad hos folksam genom å lura dig lite enkelt. Kontakta konsumentombudsmannen i din komun å fråga via mail, dom brukar va skitbra att ha att göra med big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
kalleankan
3 november 2007 · 101 Inlägg

ställ av eller byt ägare. kolla på https://www.insplanet.com/static/callMeNow.asp de väljer den billigaste försäkringen åt dig. tryck på "ring mig!" eller nåt liknande. skriv ditt nr och dem ringer på 1min max oftast. de brukar rekomendera www.sveland.se 2000kr självrisk kan man välja. in på sveland först och testa klicka i lite grejer och så vad du får för pris sen kan du gå in på instplanet.

losgard är du säker på att han försöker lura honom när han tom ger han tips hur han ska lösa det? jag har också hört att man är fast 1år fast jag vet inte säkert.

lycka till!

Senast redigerat av kalleankan (3 november 2007)

Losgard
3 november 2007 · 1 688 Inlägg

Tipsen e väl för att de ska låta krångligt så man inte ställer av bilen tippar jag på, 1 års uppsägningstid på en försäkring är helt obegripligt.
Men som sagt, han bör kontakta konsumentombudsmannen i sin komun, företag gillar inte att ha med dom att göra big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
kalleankan
3 november 2007 · 101 Inlägg

fast han kanske nyss skaffade försäkringen och hade bindningstid ett år + kanske uppsägningstid nån månad vad vet jag. tycker inte de är så krånligt att byta ägare eller ställa av bilen om man inte måååååste ha den tongue

Pellefax
3 november 2007 · 644 Inlägg

Alla bolag har en huvudförfallodag,när man kan avsluta försäkringen,du hade väl passerat den precis..

falloutboy
3 november 2007 · 1 723 Inlägg

ställ av bilen och ring försäkringsbolaget och säg upp försäkringen. går alldeles utmärkt och du behöver inte vänta 1 månad. det är skitsnack. vänta dock gärna nån dag så försäkringsbolaget fått infon i sitt system från vägverket att den är avställd. sen ställer du på igen och tecknar Atavas försäkring.

du måste dock alltid meddela bolaget att du INTE vill ha kvar försäkringen, för du får annars en automatisk avställnings (garage) försäkring. hur det fungerar då man som du har trafik vet jag inte. Men ring bara och säg upp den nån dag efter avställningen.

Senast redigerat av falloutboy (3 november 2007)

falloutboy
3 november 2007 · 1 723 Inlägg

Losgard skrev:
, det finns ingen bindningstid/uppsägningstid på 1 år för en försäkring. Han vill väl att du skulle fortsätta ha bilen försäkrad hos folksam genom å lura dig lite enkelt. Kontakta konsumentombudsmannen i din komun å fråga via mail, dom brukar va skitbra att ha att göra med big_smile

läser du inte avtalen? tecknar du en bilförsäkring så löper avtalet på ett år (om du inte har särskilda skäl att säga upp den tidigare, t ex avställning eller i samband med skada)

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
4 november 2007 · 5 650 Inlägg

man kan bara byta försäkring 1 gång om året på samma bil så vida man inte ställer av den 1 dag försäkrar på den me 1 annat försärkingsbolag när man ställer på den eller  kronglar till de me ägar byten lr köper och säjler bilar rätt ofta

hade en volvo förut  tog volvia då och då va ja tvugen ha de 1 år dels för ja payade helårs avigiften men ändå hade man tagit månads avgift oxå hade man vart tvugen o ha dom 1 år iaf

tror de flästa försäkringsbolag kör så där ej säker

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
PushedRay Sir Real
4 november 2007 · 390 Inlägg

hade samma problem med min gammla bil visste inte ens att jag hade bundit mig i ett år dåligt med information men skrev över den på farsan i en vecka å sen teckna jag ny försäkring smile

whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
4 november 2007 · 285 Inlägg

Det finns något som heter trafikförsäkringslagen som alla försäkringsbolag lyder under, den säger att en trafikförsäkring gäller vid alla olyckor (även om föraren inte har körkort, är full osv) den säger även att försäkringen gäller i ett år och går ej att avbryta!

Men man kan gå runt det genom att byta ägare eller ställa av bilen.

mvh Dennis

RRBmw
4 november 2007 · 345 Inlägg

kalleankan skrev:
ställ av eller byt ägare. kolla på https://www.insplanet.com/static/callMeNow.asp de väljer den billigaste försäkringen åt dig. tryck på "ring mig!" eller nåt liknande. skriv ditt nr och dem ringer på 1min max oftast. de brukar rekomendera www.sveland.se 2000kr självrisk kan man välja. in på sveland först och testa klicka i lite grejer och så vad du får för pris sen kan du gå in på instplanet.

losgard är du säker på att han försöker lura honom när han tom ger han tips hur han ska lösa det? jag har också hört att man är fast 1år fast jag vet inte säkert.

lycka till!

Kanon bra att du gör reklam om oss big_smile

Senast redigerat av RRBmw (4 november 2007)

Audi S2 "PPF H.O" (1992)
Rejad Maskin stundent!
4 november 2007 · 218 Inlägg

Wooh, mången tack för alla svar! Nu har jag dock lyckats strula till det ytterligare... Blev på körd på en parkering i stan igår sad. Så nu kan jag väl knappt börja härja med ägarbytten å skit innan det har löst sej? Ska ringa atava (suck, 50 spänn) å kolla om jag inte kan utnyttja ångerrätten, så får jag bytta senare.

Än en gång tack för alla svar!

"- Vi är inte fulla, vi har pollenallergi!!"
Memme I'am AWESOME..
10 februari 2010 · 2 783 Inlägg

Jag frågar med här, nu har jag moderna.. men är grymt sugen på att byta till Läns då de blir billigare!!! smile Räcker de inte med att skaffa ett nytt avtal med en annan försäkring så slutar den andra gälla? smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Hamilton
10 februari 2010 · 8 865 Inlägg

Memme skrev:
Jag frågar med här, nu har jag moderna.. men är grymt sugen på att byta till Läns då de blir billigare!!! smile Räcker de inte med att skaffa ett nytt avtal med en annan försäkring så slutar den andra gälla? smile

Ett nytt avtal räcker inte för att du ska kunna avsluta din nuvarande försäkring innan avtalsperioden går ut.

Fotograf på tierpidag.se
Memme I'am AWESOME..
10 februari 2010 · 2 783 Inlägg

Teckna nog inget avtal med dom, som binde mig om jag inte har helt fel.. smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Tyskenracing BE*CE
10 februari 2010 · 419 Inlägg

rekomenderar inte atava av egan erfarenheter

MVH Niclas

Volvo R racing
Oxygen
11 februari 2010 · 629 Inlägg

Memme skrev:
Teckna nog inget avtal med dom, som binde mig om jag inte har helt fel.. smile

Som sagt:

Pellefax skrev:
Alla bolag har en huvudförfallodag,när man kan avsluta försäkringen,du hade väl passerat den precis..

BMW 330e xDrive Touring LCI "Skyscraper Grey" (2024)
9Femma
11 februari 2010 · 342 Inlägg

kalleankan skrev:
kolla på https://www.insplanet.com/static/callMeNow.asp de väljer den billigaste försäkringen åt dig. tryck på "ring mig!" eller nåt liknande. skriv ditt nr och dem ringer på 1min max oftast.

Insplanet är ett skämt!
Om jag lyssnat på deras "expertråd" så hade jag betalat flera tusen kronor mer i bilförsäkring per år än vad jag faktiskt gör idag.

Jag ska erkänna att jag bara gett dem två chanser, men vid båda tillfällen bommade de g-r-o-v-t.
Jag sänkte deras "bästa tänkbara årspremie" med flera tusenlappar (inte en, inte två, inte tre ... Utan flera tusenlappar ... och vid båda tillfällena) genom att själv ringa runt till olika bolag.

Kommer garanterat inte ge dem en tredje chans och skulle aldrig i livet få för mig att rekommendera deras tjänst.
Låt vara att den är gratis, men lyder man deras råd så sumpar man rätt stora pengar helt i onödan.
Blir en väldigt dyr tjänst då ...

Senast redigerat av 9Femma (11 februari 2010)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
soyd
11 februari 2010 · 1 853 Inlägg

Aha där ser man man lär sig något nytt varje dag wink

Hade ingen aning om att man inte fick säga upp försäkringen när man vill, och teckna hur man vill...
iofs så byter jag aldrig bolag, då jag aldrig hittat något som varit billigare.

Man ställer ju bara av och på bilarna, och inför varje säsong så kollar man vilka som har bra pris innan man ställer på dom...

/mvh soyd

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang