Golf mk2 kokar

Jasmin_k80
5 november 2007 · 3 Inlägg

Har en golf 91-a som kokar. Kylfläkten går inte igång och det är igen värme i kupén. Bytte termostatorn (hade en begagnad) men fungerar ändå inte. Sen så bytte jag tempgivaren och allt fungerade som det skulle förutom fläkten. Kontrollerade om det va nåt ström i fläkten och det var ingen fel på den.
Efter ett tag så skulle jag iväg med bilen men  det visade sig att det va samma skit igen. Inget fungerar som det ska bilen börjar koka igen:(

Nån som vet vad jag ska göra?!?

Twin-racers:)
BMW X5 "F15" (2018)
Opel Mokka "Mokka-e" (2021)
BMW 635 csi "E24" (1980)
bumpe Lastbilsmekaniker
5 november 2007 · 3 878 Inlägg

Hade du ström till fläkten men den går inte?

Har du fyllt på vatten?

Fungerar din begagnade termostat? Brukar kosta ett par hundra för en ny

Har du luftat?

Är kylaren varm?

Är slangarna till kylaren varma?

MVH Hampus

Jasmin_k80
5 november 2007 · 3 Inlägg

Hade ström till den och fungerade fläkten.

Kylaren och slangarna var varma.

Får köpa en ny termostator och prova då. Det är väl termostatorn som ska öppna om man ska få värme i kupén och att inte den ska börja koka? Hur är det lättast att lufta systemet?

Tack för ditt svar och hoppas på fler tips:)

Twin-racers:)
Opel Mokka "Mokka-e" (2021)
BMW X5 "F15" (2018)
BMW 635 csi "E24" (1980)
Blida
5 november 2007 · 654 Inlägg

luftar gör du genom luftnings nipplarna..vet inte vart dom sitter på din bil,men skulle tro att nån av dom sitter vid termostaten om den sitter bredvid blocket.
starta motorn och skruva upp nippeln/nipplarna (ta inte bort dom).
låt sen motorn stå på tomgång med full kyla (fullt ös) på på luftkonditioneringen.När det slutar bubbla från niplarna och det kommer vatten bara så kan du skruva åt dom igen.
Kolla så du inte har olja i expansions kärlet alt vatten i oljan.

Har du kvar all kylar vätska efter att du fyllt på?

mr_august
5 november 2007 · 31 Inlägg

Blida skrev:
luftar gör du genom luftnings nipplarna..vet inte vart dom sitter på din bil,men skulle tro att nån av dom sitter vid termostaten om den sitter bredvid blocket.
starta motorn och skruva upp nippeln/nipplarna (ta inte bort dom).
låt sen motorn stå på tomgång med full kyla (fullt ös) på på luftkonditioneringen.När det slutar bubbla från niplarna och det kommer vatten bara så kan du skruva åt dom igen.
Kolla så du inte har olja i expansions kärlet alt vatten i oljan.

Har du kvar all kylar vätska efter att du fyllt på?

inte full kyla! tvärtom! drar man på värmen så cirkulerar ju kylarvätskan in i värmepaketet och eventuell luft i det försvinner.. och då brukar man inte behöva öppnan några luftningsnipplar. Men om det behövs så sitter de antagligen så högt placerat som möjligt på kylsystemet eftersom luften sitger uppåt...

Senast redigerat av mr_august (5 november 2007)

Jasmin_k80
6 november 2007 · 3 Inlägg

cool

Locket till exp kärlet var kasst

Nån som vet vad en sån kan kosta?

Twin-racers:)
BMW 635 csi "E24" (1980)
BMW X5 "F15" (2018)
Opel Mokka "Mokka-e" (2021)
mr_august
7 november 2007 · 31 Inlägg

Jasmin_k80 skrev:
cool

Locket till exp kärlet var kasst

Nån som vet vad en sån kan kosta?

20 spänn kanske?

Du
8 november 2007 · 121 Inlägg

mr_august skrev:

Jasmin_k80 skrev:
cool

Locket till exp kärlet var kasst

Nån som vet vad en sån kan kosta?

20 spänn kanske?

Prova byt de smile skulle det inte vara det så brukar detta vara ganska vanl oxå.

På golf2-tidigare3 brukar vara den dära plast adaptern med givare/termost. för kylmedia från/till toppen, den läker och tar in luft i systemet och får bilen att koka. kolla så att den inte har ändrat form/läcker/har hela o-ringar.
har jag byt på 2st golf.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang