Trimning av saab 99

v4_backram
6 november 2007 · 120 Inlägg

Tjenare!
Lite trimmning på G.

Jag trimmar min saab 99 lite granna, det är tänkt att jag ska ha den som gatbil.
Men jag har ett par funderingar angående mitt trim och dess duglighet i trafik. Så jag är ytterst tacksam om någon kunnig vill ge mej lite tips på dessa punkterna.roll

Trimmet jag införskaffat än så länge är en "Månen 7-kam" och ett dubbelportsinsug med dubbla förknasare. (H-motorn). Tyvärr saknar jag extraktorgrenrör, men om någon vet någon som vill bli av med ett passande kan ni väl höra av er! cool v4_Backram

Killen jag köpte kamen av sade att bilen blir mycket varvvillig och kanske lite svår i starten (i tävlingar), hur ska då detta fungera i trafiken, å inte minst när man ska besiktiga?

En annan fundering är om trimmet kommer ge mer än 20% effektökning och 10% vridökning vilket är max trimmning utan att behöva vända sig till www.sfro.com. Det vore ju praktiskt om man slapp vända sig dit, det är ganska dyrt!
Min saab har orginal 100 hk och 162 Nm.

Fler frågor och uppdateringar kommer med tiden! tongue

Hej Hej Mvh Emil

Molle_
7 november 2007 · 88 Inlägg

Med tanke på kammen så kommer nog bilen att bli lite seg på låga varv bara sen kommer effekten på höga varv men frågan är om motorn kommer att orka upp i tillräckligt högt varv för att få topp effekten kanske skulle behöva plana toppen en gnutta men jag skulle tippa på att toppeffekten kommer att hamna mellan 6000-6500 rpm. Vet inte vad de är för grader på en Månen 7-kam. En mycket viktig sak att tänka på men kammen är att du ser till att spelet är rätt mellan kammen och tryckarna.
Lycka till

Håll ögonen öppna och plattan i mattan
Projekt: Bygger kjolpaket SAAB 900 --> Min projekttråd.
Saab 900s 2,3i "Smulan-Tussegull" (1995)
Saab 9-3 SC (2011)
Racing_
7 november 2007 · 228 Inlägg

Månen 122* e fint till 99a. Då får du ork över hela registret smile

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)
v4_backram
8 november 2007 · 120 Inlägg

Okej Jag ska ta mej ett par funderare! smile

v4_backram
8 november 2007 · 120 Inlägg

Molle_ skrev:
Med tanke på kammen så kommer nog bilen att bli lite seg på låga varv bara sen kommer effekten på höga varv men frågan är om motorn kommer att orka upp i tillräckligt högt varv för att få topp effekten kanske skulle behöva plana toppen en gnutta men jag skulle tippa på att toppeffekten kommer att hamna mellan 6000-6500 rpm. Vet inte vad de är för grader på en Månen 7-kam. En mycket viktig sak att tänka på men kammen är att du ser till att spelet är rätt mellan kammen och tryckarna.
Lycka till

Vad ska de vara för spel mellan kammen och tryckarna?

v4_backram
8 november 2007 · 120 Inlägg

Racing_ skrev:
Månen 122* e fint till 99a. Då får du ork över hela registret smile

Vart får man tag i en sån?

Racing_
9 november 2007 · 228 Inlägg

folkraceshop.se   säljer månen 122* smile ...  0.30 avgas  och 0.15mm på insugssidan brukar jag ha i spel.. smilesmile

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)
v4_backram
9 november 2007 · 120 Inlägg

okej. big_smile De ska bli kul å se om den kommer gå bra sen när de är färdigt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang