Hål vid lyftpunkt? Svetsa?

Bum
11 november 2007 · 7 Inlägg

Har en liten fråga. När jag skulle byta till vinterdäck för en vecka sedan så hade plåten under den bakre högra lyftpunkten (eller vad det nu kan kallas) rostat bort så själva lyftpunkten trycktes in i karossen. Hålet som blev är, när man skurit bort all rost, cirka 20cm långt från skärm och in mot dörren. Min fråga är går det att svetsa om man gör det bra eller är det ingen ide? Jag svetsar inte själv utan låter en vän som är duktigt på sånt göra det men är det värt det?

Bilen är en volvo 745 GLE -86, som i övrigt går mycket bra.

Väl mött!
/Bum

Senast redigerat av Bum (11 november 2007)

Holme
11 november 2007 · 1 417 Inlägg

Om det är värt det eller inte är svårt att säga när man inte vet vad det kommer kosta.

Bum
11 november 2007 · 7 Inlägg

Hmm kanske fel formulerat då. Själva jobbet kommer inte kosta mig något mer än tid och plåt frågan är dock, hur går det med besiktning, det är väl bärande där. Är ett sådant hål något som är riktigt allvarligt eller är en ordentlig plåt som är ordentligt fastsvetsad ok?

Väl mött!
/Bum

Senast redigerat av Bum (11 november 2007)

__Marcus Whitetrash
11 november 2007 · 589 Inlägg

Gör du en liknande konstruktion som orginal, vilken blir ordentligt svetsad, så ska det inte vara något problem.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.
Bum
11 november 2007 · 7 Inlägg

Ok, jo det skall jag nog klara med en plåtbock och en svetsande vän. Då ska det nog gå bra hoppas jag.

Är det nått annat jag bör tänka på?

Väl mött!
/Bum

__Marcus Whitetrash
11 november 2007 · 589 Inlägg

använd grovt stål..minst 3 mill.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.
Bum
11 november 2007 · 7 Inlägg

Hmm har ingen 3mm plåt liggande men kan det räcka med 2-2.5 (vet inte riktigt hur tjock den är, får kolla imorn), annars blir det ett stopp till nån plåtnicklas.

/Bum

Holme
11 november 2007 · 1 417 Inlägg

passa på att rostskydda så bra ni kan, medan ni ändå är där och härjar smile

Freppazz
12 november 2007 · 146 Inlägg

Själv så skulle jag bocka till en plåt som är någorlunda lik original grejset iaf..
Sen ösa på med tectyl eller någon annan underredsmassa bara..
Borde funka! smile

BMW 2002 (1975)
bumpe Lastbilsmekaniker
12 november 2007 · 3 878 Inlägg

Freppazz skrev:
Själv så skulle jag bocka till en plåt som är någorlunda lik original grejset iaf..
Sen ösa på med tectyl eller någon annan underredsmassa bara..
Borde funka! smile

Limma fast plåten med tectyl? Det kommer garanterat inte att funka...

Beroende på hur du ska använda lyftpunkten.
1. Besiktningsmannen ska vara glad, 2mm plåt, svetsat lite hur som helt och massa tectyl.
2. Du vill kunna lyfta, se till att skaffa friskplåt och svetsa i, bocka, svetsa och sen tectyl...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang