Bromsarna tar ojämt, Audi 100 87a?

BeckeeN
17 november 2007 · 10 Inlägg

Tja Tja, Har ett problem med min audi 100 87a 2.3 liters motor,
När jag bromsar så får jag trycka ner hela pedalen i botten då tar den lite grann fast bara på vänstra fram däck men inget på det högra däcket, De snurrar bara som sagt! Och tänkte fråga måste man lufta bromsarna eller något? och isåfall hur får man bort dem dära niplarna då? Går ju inte och skruva man vill ju inte ta sönder dem så får man köpa ett helt nytt ok, Hoppas någon kan det hära här på forumet, Tack i förhand Jonte

*Rubrik ändrad av moderator*
Var god läs: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=18177

mvh jonTe/moderator

The_Dude
18 november 2007 · 550 Inlägg

Om nipplarna sitter fast så brukar det hjälpa med lite värme och att man knackar lite på dom.

Annars så kan man borra ut dom, vilket kräver lite mer precision och gängverktyg.

Men prova att lossa på slangen och se att du får ut bromsvätska till oket så att det inte är huvudcylindern som läcker.

FourRings Quattro User
18 november 2007 · 260 Inlägg

Spraya på rikligt med en bra rostlösare vid luftnipplarna flera gånger, 2-3 dagar i rad innan du börjar skruva på dom, så lossnar det nog.

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.
The_Dude
18 november 2007 · 550 Inlägg

Rostlösare fungerar inte ett skit. Du får inte ner rostlösaren i gängorna.

FourRings Quattro User
18 november 2007 · 260 Inlägg

Jag har fått ner massor med rostlösare i gängor, den kryper ner om man ger det tid.

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.
spj MED[liten]LEM
19 november 2007 · 226 Inlägg

Jag brukar använda hylsa istället för blocknyckel för att lossa nipplarna, har bromsarna bara blivit så där helt plötsligt eller har det blivit sämre gradvis? Normalt sett så ska det inte komma in luft i systemet om man inte har gjort något med bromsarna. Risken finns ju att du har en läcka någonstans på bromsystemet. Ev. huvudbromscylindern som behöver renoveras/bytas ut.
Försök att få ngn att bromsa i bilen och kolla samtidigt under bilen efter läckor vid alla anslutningar.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!
engolf
7 december 2007 · 3 235 Inlägg

Det där är ett känt problem: nipplarna knäcks när man tar i, och så måste man borra ut och gänga om...

Men att bromsarna nästan inte fungerar.,,Hmm, då måste du kontrollera att det inte är hål nånstans innan du börjar lufta hela sustemet. Hissa upp bilen, så kommer du att se om det finns våta fläckar på bromsrören och slangarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang