Vågar man sig på lustgas?

Blida
21 november 2007 · 654 Inlägg

Tror ingenting mer än att; KAN du koppla in det och VET vad du sysslar med och klarar av att börja skjuta i lägre nivå till en början för att se motorns respons,så kör på!


Dock så förstår ja inte vad du ska ha gasen till när du har ett laddtryck att jobba med!?

Senast redigerat av Blida (21 november 2007)

850turbo
21 november 2007 ·

Du kan ju använda de...men om du är rädd om bilen rekomenderar jag inte att du gör det:)

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
21 november 2007 · 3 585 Inlägg

Vad tror ni att min svarta bmw "tyrken" skulle tycka om ett torrt system på mellan 25-50hk. vid specialla stunder. vad skall man tänka på mer?. och vad kostar det att fylla flaskan och vart gör man det.

Hur funkar det med "purge ventil"
Flask värmare?
Fullgas späll?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
good_year
21 november 2007 · 755 Inlägg

hur fungerar det ihop men vatten insprutning???? har nämligen det i ticen och är lite sugen på lustgas..

_Wallis_
21 november 2007 · 4 506 Inlägg

Detta var en bra tråd må jag säga! Lusstgas är ju helt klart intresant om man inte har en turbo att tillgå som Blida säger..!

Kan du andas kan du dö.
Rushman Evolution Garage
21 november 2007 · 1 299 Inlägg

Tusen tack!

Blida skrev:
Som beskrivet,ett vått sys har nozzlar för både gas och soppa.
Dvs: man har mindre risk att spika/spränga sönder motorn genom att skjuta in båda delarna istället för bara gas.
Ett torrt sys har bara nozzlar för gas.
Dvs: Vått Vs Torrt lite kort.

Hur mycket stryk motorn tar är helt och hållet upp till den som monterat sys och beroende på hur mycket man skjuter in i motorn.
Ett rätt monterat och inställt sys med lite halv moderat bestyckning kring kanske 50hk tar ingen direkt nämnvärd skada.
Inte mycket du behöver uppgradera om man går i banorna kring 25-75hk bestyckning.
Det som ev kanske skulle tänkas behöva bytas är isf koppling.
Samtidigt skall man ha en tanke på att en del bilar kan va lite olämpliga för gas.
Tänker på på motorer som tex har: väldigt högt komp osv..Typ en räser motor i "standard" bil.
Lite kul/bra/tråkigt att veta om just lustgas är:
Att du kan få uppleva en smäll/explotion du sent kommer glömma.
Dyr/a motorrenovering/ar pga över dosering.
En sjuhelvetes resa framåt vid aktivering.
Beroende framkallning.
Många fyllningar.
Storhets vansinne i form av mer mer mer,större större större.


Sen kanske det även kan va bra att veta:
Att tub värmare är väldigt bra att ha.
Purge ventil.
Elektronisk flasköppnare om man vill platsa bland dom balla i stan.
ledljus monterat vid purge ventilen så man känner sig som en äkta F&F kopia.

ja,detta ärs om sagt grunderna kring lustgas.

Ett fröslag är att du använder världens bästa vän: Google för mer info..Finns hur mycket som helst att läsa.

Rushman skrev:
okej, vad innebär de olika systemen?
Hur mkt stryk tar motorn? Vad bör man uppgradera? Hur klarar sig en originalmotor?
Olika från bil till bil så klart, men generellt sett asså big_smile

Sky´s the limit...
Masterworks
21 november 2007 ·

Jag kommer att montera mitt Nos system i vinter, 120hk munstycken!

Kommer att rapportera i min projekttråd för dom som är intresserade!  cool

Rushman Evolution Garage
21 november 2007 · 1 299 Inlägg

Markus_MR2 skrev:

Rushman skrev:

baca skrev:

HAHA du e fan bäst gick du för våldsamt fram med polertrasan eller??

slipmaskinen hade lite egen vilja ibland... penslade hammarlack på oxå så helt felfritt blev det inte... menmen! För å hindra den galoperande rosten bara... Den 1:a April blir det seriös omlackering big_smile Hur går de me Forden då?

sorry för ot men hammarlack??? den är silikonbaserad och så gott som omöjlig att lacka över med en normaö färg..

jo jag har hört detta... men om man ändå slipar ner de så borde de väl inte spela roll?

Sky´s the limit...
CoSmoZ 2lateuloose
22 november 2007 · 543 Inlägg

År det någon som har en länksida med shop´s som kan fylla min lustgas tub.. var fett förvånad när jag äntligen tog mej tid & drog till persåkers & tänkte fylla tuben .. men dom hade inte den utrustningen *suck* så vart kan man fylla sin tub.. gärna i mälardalen

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
Mr_EmCom Med.lem
22 november 2007 · 3 759 Inlägg

Köp en soda streamer släng in den i hanskfacket, borra ett hål genom torpedväggen in till facket dra en slang från streamern till insuget fäst det med lite silvertejp (för den rätta looken) byt ut kolsyrepatronen till en lustgaspatron sen är du "good to go"
Sen när Ferarrin kommer upp och tokvarvar ber du bara polarn trycka på stremern och hålla i sig!

(ja, jag är tött och ska sova nu, Hejdå)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Smajly
22 november 2007 · 3 059 Inlägg

Rushman skrev:
Funderar på lustgas i sinom tid...
Gäller en Skyline R33 GTS-T. Har hört väldigt olika om slitaget som blir utav lustgas...
Bör man inte byta sprut i samband med lustgas? Nån som kan säga lite hur de funkar, slits, å vad man bör byta innan?

Får vi kanske se lite bilder och sånt på den dära Skylinen du har?

Gester
22 november 2007 · 4 Inlägg

Hej där allihop.

Det här med lustgas, det är så mycket gammalt skroll om hur farligt det är hit och dit, och det finns så mycket folk som tror sig veta, eller har hört, både ditt och datt om lustgas.

"Blida" är inne på rätt spår, och för att återgå till "Rushman´s" ursprungliga fråga...

Är din Skyline original i maskin?, eller har du redan ökat turbotryck mm ?
Gjort något med ECU´n ?

Om svaret är nej på dessa frågor. Då är det lätt.
Din motor tål en hel del utan att du behöver göra nånting.

Ett NX "Stage one", singelnozzel system, med nozzeln monterad 10-15 cm före spjällhuset rekomenderas. Bränslet tar du ifrån original bränslematning ( bränslet räcker till.. ).
En bränsletryckvakt installeras ( SKA man ALLTID ha ). Du kan utan tvivel köra med bestyckning för 100 hk på din helt original maskin, såvida den Ej är chippad.
En huvudbrytare monteras lättillgänglig för föraren, samt en fullgaskontakt på spjällhus, eller ibland direkt på gaspedallänkage.
Har du tänkt köra på strippen, så är en purge-ventil att rekomendera. Tack vare den så kan du kapa ytterligare några tiondelar. En tubvärmare likaså. Den ser till att du alltid har rätt temperatur på tuben, och därmed rätt tryck, och därmed rätt hk till maskin.
Skjunker trycket i tuben, så skjunker även hk. Det är gjort för att ligga mellan 900-1100 psi, varken mer eller mindre.
Ser man till att inte själv ge sig in och skruva och ändra sedan på systemet, så är det näst intill idiotsäkert. Finns några små detaljer till att tänka på.
Lustgasen skall ej aktiveras för tidigt i varvtalsregistret. På låga växlar ( 1-2:an ), så funkar det oftast med så lågt som 2500-3000 varv, men sedan så är det 3500-4000 varv som gäller. varför? jo, motorn klarar ej av att svälja alla hk som kommer på för låga varvtal, med resultat av den skjuter bakåt och insug samt ibland plenum blåser bort.

Slitage... jag har kört massor av motorer på lustgas, både mycket och lite. Vissa av dessa har plockats ner för vidare trimning, utan tecken på extra slitage pga lustgasen.
Det är såpass korta tider som lustgasen används, så det är marginellt.
100 hk lustgas sliter inte mer än vad 100 hk med extra turbotryck skulle göra.

Kicken däremot, av 100 hk lustgas jämfört med 100 hk turbo, går inte att jämföra cool

Detta var lite kort och snabbt om detta.
Skriv gärna fler frågor i detta ämne, det är bra att så mycket som möjligt kommer fram.

Och "Holyday", tack för tipset.

Mvh
Mattias Gester

Rushman Evolution Garage
22 november 2007 · 1 299 Inlägg

Smajly skrev:

Rushman skrev:
Funderar på lustgas i sinom tid...
Gäller en Skyline R33 GTS-T. Har hört väldigt olika om slitaget som blir utav lustgas...
Bör man inte byta sprut i samband med lustgas? Nån som kan säga lite hur de funkar, slits, å vad man bör byta innan?

Får vi kanske se lite bilder och sånt på den dära Skylinen du har?

Har ingen möjlighet att ta bilder tyvärr.. den är delvis nerslipad å isärplockad så inte mkt att se ändå hehe... 20 April är deadline, då ska den rulla på vägen! big_smile
Förresten så är det den jag har som visningsbild nu, gamla ägaren som fotat.

Sky´s the limit...
Rushman Evolution Garage
22 november 2007 · 1 299 Inlägg

Gester skrev:
Hej där allihop.

Det här med lustgas, det är så mycket gammalt skroll om hur farligt det är hit och dit, och det finns så mycket folk som tror sig veta, eller har hört, både ditt och datt om lustgas.

"Blida" är inne på rätt spår, och för att återgå till "Rushman´s" ursprungliga fråga...

Är din Skyline original i maskin?, eller har du redan ökat turbotryck mm ?
Gjort något med ECU´n ?

Om svaret är nej på dessa frågor. Då är det lätt.
Din motor tål en hel del utan att du behöver göra nånting.

Ett NX "Stage one", singelnozzel system, med nozzeln monterad 10-15 cm före spjällhuset rekomenderas. Bränslet tar du ifrån original bränslematning ( bränslet räcker till.. ).
En bränsletryckvakt installeras ( SKA man ALLTID ha ). Du kan utan tvivel köra med bestyckning för 100 hk på din helt original maskin, såvida den Ej är chippad.
En huvudbrytare monteras lättillgänglig för föraren, samt en fullgaskontakt på spjällhus, eller ibland direkt på gaspedallänkage.
Har du tänkt köra på strippen, så är en purge-ventil att rekomendera. Tack vare den så kan du kapa ytterligare några tiondelar. En tubvärmare likaså. Den ser till att du alltid har rätt temperatur på tuben, och därmed rätt tryck, och därmed rätt hk till maskin.
Skjunker trycket i tuben, så skjunker även hk. Det är gjort för att ligga mellan 900-1100 psi, varken mer eller mindre.
Ser man till att inte själv ge sig in och skruva och ändra sedan på systemet, så är det näst intill idiotsäkert. Finns några små detaljer till att tänka på.
Lustgasen skall ej aktiveras för tidigt i varvtalsregistret. På låga växlar ( 1-2:an ), så funkar det oftast med så lågt som 2500-3000 varv, men sedan så är det 3500-4000 varv som gäller. varför? jo, motorn klarar ej av att svälja alla hk som kommer på för låga varvtal, med resultat av den skjuter bakåt och insug samt ibland plenum blåser bort.

Slitage... jag har kört massor av motorer på lustgas, både mycket och lite. Vissa av dessa har plockats ner för vidare trimning, utan tecken på extra slitage pga lustgasen.
Det är såpass korta tider som lustgasen används, så det är marginellt.
100 hk lustgas sliter inte mer än vad 100 hk med extra turbotryck skulle göra.

Kicken däremot, av 100 hk lustgas jämfört med 100 hk turbo, går inte att jämföra cool

Detta var lite kort och snabbt om detta.
Skriv gärna fler frågor i detta ämne, det är bra att så mycket som möjligt kommer fram.

Och "Holyday", tack för tipset.

Mvh
Mattias Gester

Toppeninfo! Tackar! big_smile
Det gäller en original RB25DET. Lust att berätta mer om hurvida chip påverkar gasen, är det laddtrycksändringen som ger andra förutsättningar?

Sky´s the limit...
Gester
28 november 2007 · 4 Inlägg

Rushman, nej det har inte med trycket att göra.
Tändningen däremot, den ändras för att maximera effekten för motorn utan gas.
Dundrar du då på med extra hk i form av lustgas, som är ett helt parrallellt system, då är risken för spikningar mycket hög.

Som jag skrev innan, så kan du köra med 100 hk gas på en "original" maskin = orörd ECU. Har du då däremot chippad den, så rekomenderar jag max 50 hk, och då ändå vara observant på spikningar.

En sak som är extra lustigt cool med att köra med lustgas på din turbomotor, är att du får mer hk än 100 ( om du laddar 100..... ) på bakhjulen. Anledningen är att ditt turbotryck kommer med automatik att höjas lite, samt att lustgasen kyler inloppsluftens temperatur med upp till 35 grader. Lustgasen i sig själv håller nämligen -86 grader. Snacka om effektiv intercooler.

Ett exempel.
Vi laddade en Impreza med 75 hk lustgas. Nu var denna redan en del trimmad, men ändå.
Vi körde den i bänk, ovh med lustgasen så ökade hk på hjulen 106 hk !!!
Än roligare var att vridmomentet ökade 240 Nm !!!!

Fler frågor, tveka inte.

Mvh
Mattias Gester

Tab Rycketofta Racing
28 november 2007 · 292 Inlägg

hej.
purge-ventilen andvänds för att spruta ut gasen som finns i slangen. detta gör man för att gasen som finns i slangen ändrar temperatur. vilket påverkar effekten.

//Rycketofta Racing
Eisenhut
28 november 2007 · 1 827 Inlägg

Gester skrev:
Rushman, nej det har inte med trycket att göra.
Tändningen däremot, den ändras för att maximera effekten för motorn utan gas.
Dundrar du då på med extra hk i form av lustgas, som är ett helt parrallellt system, då är risken för spikningar mycket hög.

Som jag skrev innan, så kan du köra med 100 hk gas på en "original" maskin = orörd ECU. Har du då däremot chippad den, så rekomenderar jag max 50 hk, och då ändå vara observant på spikningar.

En sak som är extra lustigt cool med att köra med lustgas på din turbomotor, är att du får mer hk än 100 ( om du laddar 100..... ) på bakhjulen. Anledningen är att ditt turbotryck kommer med automatik att höjas lite, samt att lustgasen kyler inloppsluftens temperatur med upp till 35 grader. Lustgasen i sig själv håller nämligen -86 grader. Snacka om effektiv intercooler.

Ett exempel.
Vi laddade en Impreza med 75 hk lustgas. Nu var denna redan en del trimmad, men ändå.
Vi körde den i bänk, ovh med lustgasen så ökade hk på hjulen 106 hk !!!
Än roligare var att vridmomentet ökade 240 Nm !!!!

Fler frågor, tveka inte.

Mvh
Mattias Gester

Tänk på att en Skyline redan från fabrik har ganska vass tändning då den bara såldes i Japan, och dom har ju lite bättre soppa där. Det går att ställa tändningen manuellt på en RB. Så ställ ner tändningen lite med en strobelampa så ska du se att det nog är ganska safe.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Gester
28 november 2007 · 4 Inlägg

Tab skrev:
hej.
purge-ventilen andvänds för att spruta ut gasen som finns i slangen. detta gör man för att gasen som finns i slangen ändrar temperatur. vilket påverkar effekten.

Njae. Det är inte gasen som ändrar temp, utan det är det att man vill bli av med lustgasen i gasform som finns i slangen, och få fram lustgasen i vätskeform ända fram till solenoiden, för en snabbare respons vid aktivering.

Bara en liten korrektur, atnken var rätt.

Mvh
Mattias Gester

bazooka_
28 november 2007 · 406 Inlägg

Såg ett clip på toutube när dom tryckte i lustgas för 200hk i en orginal civic sen var det adjöss med den motorn haha ska försöka hitta på den igen,

:DPlattan i mattan:D
SevilleDiesel
28 november 2007 · 152 Inlägg

Sen finns det ju en massa olika system åxå... På förgasarmotorer var det vanligt med en platta under förgasaren med ett genomgående rör med små hål i(cheater),sen kunde man ju alltid sätta en nozzel för gas+en för bränsle till varje cylinder(fogger)

Dagens sanning är i.a.f. att det är sjukt beroendeframkallande!

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang