höger bakbroms tjärvar

hakke77
21 november 2007 · 31 Inlägg

När jag skulle iväg idag så backade jag ut på vägen och när jag for iväg small de till och höger bakbroms ligger på lite, inte så hjulet låser men bromsarna blir heta på typ 1km. När jag backar däremot så dras bromsen åt mycke mer. bara höger som tjärvar och parkeringsbromsen tar ingenting nu. Nån vajer som gått av? men då borde de väl ta på båda hjulen?
Tacksam för svar
Det är en V70 -01 Diesel

//Hakke

V70 -01 Tdi
mektrollet Reparatör
21 november 2007 · 630 Inlägg

hakke77 skrev:
När jag skulle iväg idag så backade jag ut på vägen och när jag for iväg small de till och höger bakbroms ligger på lite, inte så hjulet låser men bromsarna blir heta på typ 1km. När jag backar däremot så dras bromsen åt mycke mer. bara höger som tjärvar och parkeringsbromsen tar ingenting nu. Nån vajer som gått av? men då borde de väl ta på båda hjulen?
Tacksam för svar
Det är en V70 -01 Diesel

//Hakke

det är banden till hanbromsen som lossnat . Ge fxxn i å dra mer i handbromsen . Har du otur tvärlåser hjulet sig å det e inte så himla lätt att få bort bilen från platsen mm

byte av hanbromsbackar + monteringssats är att rekomendera snarast

Mvh Benny

hakke77
21 november 2007 · 31 Inlägg

Ja ha en misstanke om de, kanske kan de va fjädern som lossnat bara? Jag måste väl ut å mecka i snön på gården för garaget är ju som vanligt fullt av rat. Jag kände bara att den inte tog som vanligt handbromsen så den låter jag bli.
Tack för tipset

V70 -01 Tdi
hakke77
22 november 2007 · 31 Inlägg

Ja nu ska ni få höra här va som var felet. De var så att klacken på hjullagerhus spindel som håller fast mekanismen för handbromsen hade gått av så det behövs en helt ny sån. Fick ta bort hela mekanismen så jag iaf kunde köra till jobbet och får beställa allt nytt. De bara rasade grejer när ja tog bort bromsskivan. Så nu få man låta bli handbromsen ett tag.

V70 -01 Tdi
mektrollet Reparatör
24 november 2007 · 630 Inlägg

hakke77 skrev:
Ja nu ska ni få höra här va som var felet. De var så att klacken på hjullagerhus spindel som håller fast mekanismen för handbromsen hade gått av så det behövs en helt ny sån. Fick ta bort hela mekanismen så jag iaf kunde köra till jobbet och får beställa allt nytt. De bara rasade grejer när ja tog bort bromsskivan. Så nu få man låta bli handbromsen ett tag.

sånt fel hade jag för ett tag sedan på en kundbil . Bara å byta hela rasket va det på hans bil i varje fall . Hoppas du klarar dig med mindre jobb .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang