Jävligt irriterande o idiotiskt trafikfarligt! (halvljus+dimljus)

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
26 november 2005 · 1 660 Inlägg

"Sen till de "satar" som kör omkring med ej fungeramde belysning. Mötte en jävel senast i morse med bara ett halvljus och fick tamejfaan hänga mig på ratten o gira åt sidan.  Så se för faaan till att få trasiga glödlampor/strålkastarlampor bytta. Innan de slocknar helst.

Å är ni för lata för att byta själva så lämna då in till en verkstad eller nån kompis som är lite seriös." Slut citat.

Ni kan möjligen inte citera allt då?

Fredrik__A Besserwisser
26 november 2005 · 312 Inlägg

GT90 skrev:
"Sen till de "satar" som kör omkring med ej fungeramde belysning. Mötte en jävel senast i morse med bara ett halvljus och fick tamejfaan hänga mig på ratten o gira åt sidan.  Så se för faaan till att få trasiga glödlampor/strålkastarlampor bytta. Innan de slocknar helst.

Å är ni för lata för att byta själva så lämna då in till en verkstad eller nån kompis som är lite seriös." Slut citat.

Ni kan möjligen inte citera allt då?

Du skrev: "LÄS VAD JAG SKRIVER!  Det är väl inte så (/&/((&()& (*piiip*) störande med halvljus / dimljus i kombination!"

Innan det skrev du: "Var o varannan bil man möter kör med dimljus o halvljus i kombination.
Mig veterligen är detta en otillåten kombination.
Det går väl möjligtvis an dagtid, då man ser ändå men vid mörkerkörning bländar det. Ska man nödvändigtvis köra med dimljus så slå av till parkeringsbelysning i övrigt!!!"

Tycker bara du kan hålla reda på vad du själv skriver innan du skäller ut andra för att, som du själv säger, inte läsa vad du skriver. De kommenterade ju nåt som du faktiskt skrivit.

Det är ju faktiskt så att om man har en fräsch ren vindruta, bra syn och har blicken på vägen så bör man inte bli bländad, ser ingen anledning till det. Och har man inte bra syn från början så kan man faktiskt korrigera det, vilket jag nyligen gjort, och jag märker stor skillnad vid mörkerkörning.

Senast redigerat av Fredrik__A (26 november 2005)

Fredrik, Laxå
Drönirettab
26 november 2005 · 21 761 Inlägg

Om jag möter en bil på en raksträcka och den har helljus på så blir jag bländad, inte så mycket men en del. Det hjälper lite grann att försöka hålla blicken på höger vägkant.

Men de flesta bilar brukar ha extraljus och då hjälper det inte att titta på vägkanten. Naturligtvis ska man ha ljuset på så länge som möjligt för att se långt framför sig men vid en viss gräns så stör det så mycket att man får titta på motorhuven i princip och hur säkert kör man då.

Fredrik__A Besserwisser
26 november 2005 · 312 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om jag möter en bil på en raksträcka och den har helljus på så blir jag bländad, inte så mycket men en del. Det hjälper lite grann att försöka hålla blicken på höger vägkant.

Men de flesta bilar brukar ha extraljus och då hjälper det inte att titta på vägkanten. Naturligtvis ska man ha ljuset på så länge som möjligt för att se långt framför sig men vid en viss gräns så stör det så mycket att man får titta på motorhuven i princip och hur säkert kör man då.

Är det inte då man ska blända av? Det brukar jag göra iallafall.
Är det på en motorväg så behöver man dock sällan, för att inte säga aldrig, blända av för mötande trafik, varesig de har extraljus eller ej.
Men visst, alla gör som de själva vill.

Fredrik, Laxå
Drönirettab
26 november 2005 · 21 761 Inlägg

Nu kör jag ju inte på motorväg för det mesta, utan det är vanliga vägar med mötande trafik. Du och jag har nog lite olika körförhållanden kan jag tänka mig, kanske därför vi tycker olika.

Fredrik__A Besserwisser
26 november 2005 · 312 Inlägg

Det är mycket möjligt, det kan ju var mycket som påverkar hur man uppfattar saker o ting. På vanlig landsväg blir man naturligtvis bländad av helljus.

Fredrik, Laxå
michael561 Rekondare
5 januari 2006 · 289 Inlägg

Tycker det är för jävligt med folk som inte fattar vad DIMMljusen är till för...åtminstone jag ser ingen som helst mening att ha de tända så länge vädret inte motiverar det...man ser ju inte bättre och det är inte speciellt coolt heller...
Läste artikeln som GT90 länkade till...och jag tycker inte det duger med "jag städade nyss bilen" vadå...med tändningen igång eller? Suck...

Senast redigerat av michael561 (5 januari 2006)

BMW 530iA
Audi 100 2,0E
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
5 januari 2006 · 1 660 Inlägg

Den med sonen som övningskört var oxå jäkligt "humor" garvade en hel del när jag läste det...

frasse4
5 januari 2006 · 736 Inlägg

Jag tänker blinka på det som irriterar mig när jag kör... jag har alltid gillat att dra i den spaken, det är så roligt, ibland glömmer man helljuset på en stund med!

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Fredrik__A Besserwisser
5 januari 2006 · 312 Inlägg

frasse4 skrev:
Jag tänker blinka på det som irriterar mig när jag kör... jag har alltid gillat att dra i den spaken, det är så roligt, ibland glömmer man helljuset på en stund med!

Ja det är ju ganska bra att hålla på att blinka och distrahera andra på vägen, mycket genomtänkt.

Fredrik, Laxå
Volvo_Elin Lastbilschaufför
5 januari 2006 · 186 Inlägg

Ja det är farligt som fan när folk kör med trasiga ljus på bilar,speciellt om det är en låg bil som drar ett släp vars bakljus inte funkar alls i t ex. en snöstorm...det har man varit med om,men som tur var gick det bra!
Jag kontrollerar alltid mina ljus på bilarna innan jag far,alla borde se till att göra det!

Ride Hard-Die Free!
Johanromeo155 Såld på Italienare
6 januari 2006 · 579 Inlägg

Personligen slår jag bara på helljusen om jag möter någon med dimljus och halvljus under vädermässigt perfekta förhållanden.

Råder er andra att göra likadant så att alla fjortisraggare där ute med halv/dimljus lär sig.

Drönirettab
6 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Det är ju ganska enkelt att bedöma själv när man bör ha dimljuset på.

Om det helt plötsligt dyker upp en bil ur tomma intet 50 meter framför sin egen bil när man kör i dimma och snörök, eller om det i backspegeln dyker upp en bil som man inte såg för några sekunder sedan.
Ett annat exempel är när det snöar så mycket att helljuset ger för mycket egenbländning så att man får gå ner till halvljus.

Då kan det vara läge för dimljus.

4G63GalantGTI_R Avstängd
6 januari 2006 · 138 Inlägg

Jag tycker det är SÅÅÅÅÅÅÅ fjantigt ,löjligt, barnsligt Att köra med dimljusen på DAGEN när man inte behöver använda dem....

Reaktion=(AHHHH = körkort igårsmile  Lr.... -ooh! en riktigt Cool kille(=-?)

Brukar de va så me de har lånat pappas bil...körs inte med dimljus då denne använder den....

Ok ska man köra me dimljus om de ska va utmärkande, kom då med en Lambo, Ferrari, EVO, lr nått sånt....  som man kan tro, så har alla såna bilar...

Indikering av en grav omogenhet...

Inte så man blir arg, men lite smått förb. kan man ju bli...
Brukar alltid vara typ UPPRÖTNA scorpios, sierror, Oplar ,1,8 s,
Säger bara VÄXUPP... Använd dimljusen rätt...

mrcelica
6 januari 2006 · 1 639 Inlägg

4G63GalantGTI_R skrev:
Jag tycker det är SÅÅÅÅÅÅÅ fjantigt ,löjligt, barnsligt Att köra med dimljusen på DAGEN när man inte behöver använda dem....

Reaktion=(AHHHH = körkort igårsmile  Lr.... -ooh! en riktigt Cool kille(=-?)

Brukar de va så me de har lånat pappas bil...körs inte med dimljus då denne använder den....

Ok ska man köra me dimljus om de ska va utmärkande, kom då med en Lambo, Ferrari, EVO, lr nått sånt....  som man kan tro, så har alla såna bilar...

Indikering av en grav omogenhet...

Inte så man blir arg, men lite smått förb. kan man ju bli...
Brukar alltid vara typ UPPRÖTNA scorpios, sierror, Oplar ,1,8 s,
Säger bara VÄXUPP... Använd dimljusen rätt...

Inget fel att använda spoilerljus så länge det inte är i kombination med halvljus. Kan vara mycket snyggt med glödande huvudstrålkastare och spoilerljus på vissa bilar, min t.e.x ! smile

Senast redigerat av mrcelica (6 januari 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
carnageman Rallyförare
6 januari 2006 · 1 075 Inlägg

Såhär i vintertid så kan man även bli irriterad på allt vägsalt. Varför kan norrlänningarna köra utan men vi andra klarar inte det?
Det snackas om att förebygga olyckor, slår vad om att det sker flera olyckor med saltet än utan.
Dålig sikt med saltad ruta - spolarvätskan tar slut, snö som smälter för att senare frysa till blank-is när det blir runt 10- på kvällen t.ex...

Det borde vara en fråga för MILJÖpartiet, istället för biltullar & migrationsbarn som inte har ett dugg att göra med miljön att göra...

Vad är det som gör att norrlänningarna klarar sig utan salt som sagt.
Själv tror jag att det handlar om att lära sig köra bil på rätt sätt, och övning ger färdighet.
Vad tror ni?

Senast redigerat av carnageman (6 januari 2006)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Drönirettab
7 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Nja, det saltas även här uppe på E4:an åtminstone. Men kanske inte lika mycket som hos er kan jag tänka mig.

Johanromeo155 Såld på Italienare
7 januari 2006 · 579 Inlägg

carnageman. Vi i söder är inte vana vid vinterväglag. Tror det är en vanesak.

Drönirettab
7 januari 2006 · 21 761 Inlägg

En sak som man kan ändra på när det gäller körstil kan ju vara att inte ligga två centimeter bakom en bil hela tiden. Men ishalka har ni väl ganska ofta nere hos er, ni borde ju inte vara ovana vid det egentligen.
Eller cyklar jag väldigt mycket nu?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang