Ojämn tomgång på B230F

Pepparkakan Brodar'n Maffia!
22 november 2007 · 184 Inlägg

Tomgången på min 740 går ojämt och ryckigt. den ligger på runt 7-800 varv och så efter en stund går den ner till kanske 500 eller nåt sånt och därefter går upp i varv igen. Så håller den på så. riktigt störande.

men värst av allt. Varvar jag upp bilen och sen släpper gasen, så händer det att den dör ibland när den kommer ner i varv. Har hänt att motorn dött före korsningar och rondeller för att jag tryckt ner kopplingen (för att jag ska växla ner) och det är ju inte så käckt.

sen går motorn lite ojämt och ryckigt när jag håller jämn och fin gas på slät raksträcka. Fast när jag accerlerar och motorbromsar så går den jämt och fint.

förslag på vad det kan vara?

...tror jag, är dock inte helt 100...
twin_cam Smålänning
22 november 2007 · 7 877 Inlägg

Första åtgärden är en storservice om inte det är gjort. Olja, filter, bränslefilter, tändstift. Kanske tändkablar med...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
båge montör och hobby mekaniker
22 november 2007 · 2 672 Inlägg

ja börja med en redig service! funkar inte det så pröva ngt annat wink

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
volvoqq Lastbilsmekaniker
22 november 2007 · 5 157 Inlägg

kolla om luftmassemätaren är hel

gRiLLiS945 Allt i allo
22 november 2007 · 183 Inlägg

kolla så inte nån vacum slang har lossnat lr så de inte är torrspricker på nånslang för den drar garanterat in en massa exstra luft o dör.. oftast lossnar vacum slangen som sitter vid insuget titta de med..

Volvo 945 T "Bling Bling Snurbo Edition" (1998)
Volvo Pv 544 Favorit "Terapibilen" (1960)
Foppa__ Praise the lower'ed
22 november 2007 · 210 Inlägg

sån där var syrrans opel.. så bytte vi olja å filter på den. nu dör den aldrig. perfekt..

.. Foppa ..
Mitt Cadillac Custom bygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3863131
Pepparkakan Brodar'n Maffia!
22 november 2007 · 184 Inlägg

Tidigare ryckte bilen vid accerlation också, men det försvann efter att jag bytte fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift. Alltså är det nytt.

men jag ska nog ta och prova och byta olja, bränslefilter och det där.

...tror jag, är dock inte helt 100...
_Wallis_
22 november 2007 · 4 506 Inlägg

Gör storservice som de säger! Tomgången är inte justerbar, Så det är nog Service dags om du missat det big_smile hehe

Kan du andas kan du dö.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang