Projekt: Androids Opel Calibra, Status: Har en fråga ang. slipning av panelerna! =)

Android
24 november 2007 · 892 Inlägg

Dags att lägga upp en liten projekttråd nu när man så smått har börjat sitt första bygge. smile

Mina planer för vinter/våren då:
* Läppar på!
* Kalluftsintag
* Dioder i mätartavlorna
* Neon vid fötterna
* Sänkning
* Se till att få ordning på skuffen!
* Fräsha upp i motorn, byta lite filter och packningar osv.
* + annat pill på insidan...

...nu har jag spårat ur som vanligt, så vill även få gjort:
* Simons(?) 2,5" avgassystem. Det jag har på nu är sönderrostat, och behöver ändå ha raka utblås för bak-läppen.
* Bromsskivor. Jag kom på varför handbromsen inte tog; det finns varken belägg eller skivor (nåja, de är inte vackra) kvar på bakbromsarna. smile
* Tona bakrutorna

Nu är ju tjejen arbetslös så min ekonomi är tight! Man får se vad man har råd med... smile

Bilen ser iaf ut såhär idag:
http://www.garaget.org/archive/35426/58172/58172-527283.jpg

Mätartavlan och neonet är redan gjorda!
Fy fan vad jag sled med att få knappen till neonet att bli bra .Satte den i centerkonsollen, vid fönsterhissarna. GM verkar tycka om att bygga moduler som man egentligen inte kan plocka isär. >_<
Tycker både neonet och dioderna blev lite mörka. Svårt att se hur fort man kör när det är mörkt ute...kommer kanske bygga om detta...
(Sorry för den kassa bildkvalitén, har bara min mobilkamera...)
http://www.garaget.org/gallery/archive/35426/196361_sfxbwx.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/35426/196362_t2m1ah.jpg

Nu senast har jag börjar jobba på stötfångarna. Hoppas man får tag på nån som kan lacka den relativt billigt sen. Känns lite i lungorna som en festkväll med för mycket att dricka och för mycket cigg...ja, jag använder andningsskydd, hjälper ju inte ett jota! smile
http://www.garaget.org/gallery/archive/35426/196372_rp35r0.jpg

Nåja, kommer jobba vidare i lugnt takt. Man är ju projekts-oskuld, så man får gå lugnt fram... smile

Senast redigerat av Android (30 december 2007)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
liquisole
24 november 2007 · 1 237 Inlägg

"Nu är ju tjejen arbetslös så min ekonomi är tight! " haha betalar du delarna till bilen med hennes pengar eller? XD

nice med ett nytt calibra projekt! smile

Android
24 november 2007 · 892 Inlägg

liquisole skrev:
"Nu är ju tjejen arbetslös så min ekonomi är tight! " haha betalar du delarna till bilen med hennes pengar eller? XD

nice med ett nytt calibra projekt! smile

Haha, nefan, men måste ju betala alla räkningar och ge stackarn lite mat också... big_smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Android
26 november 2007 · 892 Inlägg

Liten update... smile

Nu är fronten i stort sett nerslipad.
http://www.garaget.org/gallery/archive/35426/197716_ezkp0z.jpg

Men nu har jag en fråga!
Hur mycket ska man slipa ner egentligen? Jag förstår att man bör få det helt slätt innan lack, men hur djupt ska man gå? Nu har jag ju slipat bort den mesta gamla lacken, men behöver man egentligen göra det?
...och vad gäller med såna här områden? Kan man låta det vara bara man har ruggat upp ordentligt, eller bör man få bort ALL gammal lack?
http://www.garaget.org/gallery/archive/35426/197718_htm121.jpg

Hur som helst, nu ska jag bara försöka få tag på en tub med PL400, ev. slipa ner de resterande fläckarna, rengöra och limma på läppen! Ska bli spännande att se ifall det blir bra! smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
mazdalover
26 november 2007 · 542 Inlägg

kämpa på älskar bilar som byggs med kärlek och inte en jäkla massa pengar

Android
1 december 2007 · 892 Inlägg

Så irriterande! Jag har letat runt på nätet efter nått ställe jag kan ta mig till som har PL400, så upptäcker jag idag att de har det på Clas-Olsson!
Nåja, nu är det inhandlat, och fronten rengjort och klar. Måste slipa ner lite på läppen för det var sån där vit yta på den, men det går fort...
Har haft mycket annat att göra på senaste, men nu så kanske det äntligen blir limning imorgon, ifall jag inte är för lat. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Android
3 december 2007 · 892 Inlägg

Jag vet att jag är lite långsam, men jag måste säga att intresset för tråden är helt enastående... roll

Hur som helst, nu står fronten och limmas!
Var tvungen att slipa mera, och sen när jag hade kletat på med lim och börjat fästa så ser jag att jag borde kapat bort lite för att få passformen bättre, jag som passade in den så väl...
Löste det med en hårt skruvad tving...man får se hur det blir. Nu ber jag en liten bön att det blev rakt! Sprang runt med måttband och mätte sidorna ett bra tag, men är ändå inte helt säker. Vette fan hur länge det ska torka, men den får väl stå ett par dagar.
http://www.garaget.org/gallery/archive/35426/202011_xp4m9g.jpg

För övrigt har jag blivit sjukt paranoid! Blir misstänksam varenda gång någon tittar in i garaget eller stannar till och snackar lite. Vet ju inte vad för folk som driver runt, kan ju vara nån jävel som tycker att han har sammar rätt till min bil som jag...mad

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
melodic_death_metal
3 december 2007 · 622 Inlägg

lycka till med projektet. blir nog grymt smile

Android
4 december 2007 · 892 Inlägg

mickinho skrev:
lycka till med projektet. blir nog grymt smile

Tack, man hoppas ju. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
4 december 2007 · 4 190 Inlägg

De där blir aldeles perfekt på kofångaren, du behöver inte gå ner under färgen igentligen, du behöver bara matta av lacken lite, gör inget om du gått igenom till plasten under och om du känner en kant vid "insjunkningen" alltså en kant av den gammla färgen så ska du försöka slipa ut området där det står ut lite, ungefär spm trädens årsringar tongue
Men om du känner så att det är slätt för de där ser man ju inte så tydligt så äre bara att lacka sen! smile
Kommer bli bra detta!
mvh kimpa

Android
5 december 2007 · 892 Inlägg

kimpan_90 skrev:
De där blir aldeles perfekt på kofångaren, du behöver inte gå ner under färgen igentligen, du behöver bara matta av lacken lite, gör inget om du gått igenom till plasten under och om du känner en kant vid "insjunkningen" alltså en kant av den gammla färgen så ska du försöka slipa ut området där det står ut lite, ungefär spm trädens årsringar tongue
Men om du känner så att det är slätt för de där ser man ju inte så tydligt så äre bara att lacka sen! smile
Kommer bli bra detta!
mvh kimpa

Tack!
Jättebra att veta! Ska ju slipa lite på bilen sen när jag ska ha dit sidokjolarna, och vill gärna inte slipa ner allt där. big_smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Streethawk Billjuds Wannabe
5 december 2007 · 1 771 Inlägg

ett tips om du tycker det känns bra när du har slipat är att dra på lite mattsvart sprayfärg så ser du ojämnheterna lite bättre.. förövrigt så har du ett bra projekt på gtongue

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Android
5 december 2007 · 892 Inlägg

Absolut_Audi skrev:
ett tips om du tycker det känns bra när du har slipat är att dra på lite mattsvart sprayfärg så ser du ojämnheterna lite bättre.. förövrigt så har du ett bra projekt på gtongue

Tack! Det kan vara en idé. Får väl antagligen slipa ihjäl mig innan det är dags för lack misstänker jag. roll

I väntan på att limmet ska torka till ordentligt, så man kan se hur det blev, så har jag gett mig in på att försöka fixa takluckan. Den funkade inte alls. Först fick jag iaf igång motorn, men den bara kuggade. Iomed att jag ändå tänkt lacka innertaket och taklisterna svarta nån gång så satte jag igång att riva ut det. Det var intressant, men inte speciellt svårt. Lyckades iof knäcka det lite i kanterna, men det är inget som syns vad jag sett än...så det ska nog gå bra. Efter jag fått ner innertaket så hittade jag en liten bult. Hmm, vart ska den sitta!? Tittade lite på takluckemotorn och ser att det fattas en där. Aha! Skruvar dit den och jodå, tackluckan rör på sig! Fest! MEN, den lyfter sig bara på ena sidan...bah, men jag hittade några bultar på undersidan, som jag HOPPAS sitter i plåten på taket. Ska dra bort dem och testa lyfta, få se om jag kan justera och fixa den. Vore mycket nice med en fungerande taklucka till sommarn! smile
Tyvärr blev det inga bilder idag, men ska väl knäppa nån ev. imorgon på det mindre kaoset som uppstått i bilen nu...

Förresten, är det någon i närheten av Vällingby, som får för sig att åka till Micro vid Barkaby lite då och då, som man kan snika skjuts av på andra sidan nyår? Går ju så pissdåligt med buss ut dit... big_smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
slaim Ingenjör & Extremsportare
6 december 2007 · 140 Inlägg

Kul med projekt utan omänsligt hög budget smile , ser fram emot fortsättningen smile

Fartblind extremsportare.
BMW e30 (1990)
kevlar_soul
6 december 2007 ·

Säger som talaren ovan!smile

Android
6 december 2007 · 892 Inlägg

Tack! Jag hoppas ju iof att jag kan få lite pengar över när väl tjejen fått ett jobb. Bromsskivor, avgassystem och lack är ju inte snorbilligt precis...och det måste införskaffas för att bilen ska kunna klara besiktningen, men det är ju inga värstingprylar för enorma summor direkt... roll

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
zerostyle DKW
6 december 2007 · 197 Inlägg

Ser nice ut, man får önska lycka till me bygget! smile

Dock så hoppas du är medveten om att den blir sjuuukt låg me dendär frontläppen på tongue polarn har likadant, lr hade rättare sagt smile

Android
6 december 2007 · 892 Inlägg

zerostyle skrev:
Ser nice ut, man får önska lycka till me bygget! smile

Dock så hoppas du är medveten om att den blir sjuuukt låg me dendär frontläppen på tongue polarn har likadant, lr hade rättare sagt smile

Hehe, tackar. smile
Mjo lite låg kanske den blir. Iof så skiljer det inte såå mycket mellan de plastbitarna som satt där innan och nu med läppen...kommer bli intressant att sänka den iof. Tänkte bara sänka med runt 35mm, men man får se hur tight det blir.

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Android
10 december 2007 · 892 Inlägg

Liten update. Har hänt lite under helgen.

Jag höll ju på med takluckan. De bultar jag hittade gick mycket riktigt till plåten. Skruvade bort dem för att se om jag kunde hitta felet. Det sket sig. Så jag bestämde mig för att riva ner hela satsen. Har läst i Haynes att detta ska vara MYCKET komplicerat. Förstår inte vad de supit när de skrev det. roll
Själva satsen är lätt att montera ner, och väl nere ser man hur den fungerar. INTE svårt!
Såg direkt vad som var felet och fixade med lite buntband. Sen dit med en ny fräsh isoleringslist och montera dit. Fungerade direkt! big_smile

Lite bilder...
Hål i taket! yikes Det är skenan närmast som vägrade resa sig...
http://www.garaget.org/gallery/archive/35426/206515_jnhh3u.jpg

Satsen bortmonterad. Ca. 15-20 bultar, men inte svårt.
http://www.garaget.org/gallery/archive/35426/206518_ydc6wr.jpg

Satsen på golvet hemma. Har man någotsånär tekniskt sinne så ser man direkt hur den funkar. wink
http://www.garaget.org/gallery/archive/35426/206522_mey8lm.jpg

Allt på plats och funkar perfekt!
http://www.garaget.org/gallery/archive/35426/206525_cr516a.jpg


Så hade ju limmet på fronten sedan länge torkat ordentligt, så jag blev sugen på en liten provmontering.
Har inte satt fast den ordentligt på sidorna, men det ger en liten aning om hur det blir. Jävligt snyggt tycker jag själv! smile (tjejen fick vara med på bild)
Tycker inte den är SÅ låg, sitter väl lite drygt 1dm från marken. Kanske jag sänker ändå...
http://www.garaget.org/gallery/archive/35426/206527_rsnlgs.jpg

Grymt suddig bild på fronten snett ovanifrån. Kommer nog att bli bra får man hoppas...
http://www.garaget.org/gallery/archive/35426/206530_59e6iv.jpg


Nu är jag helt utan ekonomi tills början på nästa år, så lär inte hända så mycket innan dess. När nästa lön kommer så blir det antagligen en tur till Micro för att shoppa svart lack och vinyllack. Har fått en idé till inredningen som jag tror kommer bli snyggt!

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
zerostyle DKW
11 december 2007 · 197 Inlägg

Android skrev:

zerostyle skrev:
Ser nice ut, man får önska lycka till me bygget! smile

Dock så hoppas du är medveten om att den blir sjuuukt låg me dendär frontläppen på tongue polarn har likadant, lr hade rättare sagt smile

Hehe, tackar. smile
Mjo lite låg kanske den blir. Iof så skiljer det inte såå mycket mellan de plastbitarna som satt där innan och nu med läppen...kommer bli intressant att sänka den iof. Tänkte bara sänka med runt 35mm, men man får se hur tight det blir.

De artar sig , kul att de de går bra! smile

Men sänkning, jadu.. som ja sa tidigare, de blir nice men den blir brutalt låg.. vet inte om polarn har någon vettig bild där syns hur låg den är men kolla på Laxsjoe , här på garaget.. den e låg, dock är inte riegerläppen på för förra ägaren glömde bort hur låg den egetligen var tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang