Westgateklocka på volvo 850 T5

850T5R_Persson
25 november 2007 · 97 Inlägg

Tjenare! jag har en volvo 850 T5 som jag har lite funderingar över.
Det verkar som att fjädern i westagaten är dålig. Vi har Provtryckt den, och den börjar öppna sig vid 0,2 bar. Jag har hört att det ska ligga runt 0,5-0,6. är det någon som kan ha en aning om iaf westgaten är slut eller nått?

Christian S
25 november 2007 · 4 816 Inlägg

Hur provtryckte ni den, lös eller monterad på turbon?

En orginal 850 turbo/T5 ska ladda ca 0,65 och wastegaten ska vara justerad så att du har ett grundladdtryck på 0,4

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
850T5R_Persson
26 november 2007 · 97 Inlägg

den satt fast på turbon när vi tryckte. staget började att röra sig vid 0,2. vad e det för påverkan på motorn när den har för litet tryck?? 

MVH Johan

Christian S
26 november 2007 · 4 816 Inlägg

Det händer inget, bara det att den laddar inte så mycket som den ska och du förlorar effekt.
Har du kollat hur mycket den laddar när du kör?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Sharky
26 november 2007 · 10 287 Inlägg

Du Christian. Jag har för mig att 850 turbo från början hade en väldigt klen klocka, typ 0.2 eller nåt sånt. Men att man bytte till en hårdare eftersom man fick problem med så lågt grundladdtryck.

/Göran

Christian S skrev:
Hur provtryckte ni den, lös eller monterad på turbon?

En orginal 850 turbo/T5 ska ladda ca 0,65 och wastegaten ska vara justerad så att du har ett grundladdtryck på 0,4

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Christian S
26 november 2007 · 4 816 Inlägg

Sharky skrev:
Du Christian. Jag har för mig att 850 turbo från början hade en väldigt klen klocka, typ 0.2 eller nåt sånt. Men att man bytte till en hårdare eftersom man fick problem med så lågt grundladdtryck.

/Göran

Christian S skrev:
Hur provtryckte ni den, lös eller monterad på turbon?

En orginal 850 turbo/T5 ska ladda ca 0,65 och wastegaten ska vara justerad så att du har ett grundladdtryck på 0,4

Det kan mycket väl vara så då dom gjorde vissa förändringar redan på 95:orna

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
850T5R_Persson
28 november 2007 · 97 Inlägg

som högst får jag upp den i 1,5 bar och den trycket får man upp bra fort. så du tror att om jag sätter dit en starkare westagte så får jag ut mer effekt ur motorn??

MVH Johan

Wezzli Sidledesförare
28 november 2007 · 268 Inlägg

Östergrindsklockan

Man vet aldrig, före man vet
Sharky
28 november 2007 · 10 287 Inlägg

Förlåt om jag frågar. Har du satt motorstyrelektroniken ur spel genom att ställa laddtrycket manuellt?

/Göran

850T5R_Persson skrev:
som högst får jag upp den i 1,5 bar och den trycket får man upp bra fort. så du tror att om jag sätter dit en starkare westagte så får jag ut mer effekt ur motorn??

MVH Johan

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
850T5R_Persson
28 november 2007 · 97 Inlägg

ne jag har inte skruvat nått alls på den. men det känns verkligen att fjädern e för mjuk. 0,2 tycker jag verkar vara väldigt lite.

torpis Forummoderator
28 november 2007 · 10 572 Inlägg

850T5R_Persson skrev:
som högst får jag upp den i 1,5 bar och den trycket får man upp bra fort. så du tror att om jag sätter dit en starkare westagte så får jag ut mer effekt ur motorn??

MVH Johan

folk kröker vevstakar på bra mycket lägre ladd än så...

tryckklockan har i sig inget med effekten att göra, dvs ej mer effekt med annan klocka.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
850T5R_Persson
28 november 2007 · 97 Inlägg

jo motorn är typ nyrenoverad. så det ska hålla rätt bra tycker ja.

Sharky
28 november 2007 · 10 287 Inlägg

OK. Vad har du för chip som laddar 1.5 bar? Låter minst sagt hejdlöst mycket om din motor/turbo i övrigt är orginal.

Renoveringen i sig har inget med hållbarheten att göra.

/Göran

850T5R_Persson skrev:
ne jag har inte skruvat nått alls på den. men det känns verkligen att fjädern e för mjuk. 0,2 tycker jag verkar vara väldigt lite.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
850T5R_Persson
28 november 2007 · 97 Inlägg

jadu jag har inte en aning. jag köpte den färdigtrimmad! det viner som fan om turbon när man kör. den ligger oftast runt 1-1,5 när man gasar fullt.

Svenss0n
28 november 2007 · 643 Inlägg

850T5R_Persson skrev:
jadu jag har inte en aning. jag köpte den färdigtrimmad! det viner som fan om turbon när man kör. den ligger oftast runt 1-1,5 när man gasar fullt.

haha. . . haha laddar runt 1-1,5? vet du hur stor skillnad det är? jag menar hur stabil är din bil isf? att den skiftar på 0,5 bar.

Volvo 850R (1997)
billy IT-Tekniker
28 november 2007 · 376 Inlägg

om den laddar runt 1.5 bar så kommer din motor inte hålla så länge till =/

Volvo V70 "Greyline" (1999)
Sharky
28 november 2007 · 10 287 Inlägg

Ja du...

Nu har jag inga kontakter runt Hedemora men du skulle låta någon som kan trimning (kan...inte tror...) titta på hur det är gjort innan det rasar.

/Göran

850T5R_Persson skrev:
jadu jag har inte en aning. jag köpte den färdigtrimmad!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
volvo_is_the_shit
29 november 2007 · 40 Inlägg

dessa motorer skall man inte ladda med mer än 1,2!!!vill man ladda mera får man byta stakar,annars är det bara en tids fråga innan det går åt helvete!

Hellre herpes än saab:p
jip
29 november 2007 · 272 Inlägg

Om motorn är nyrenoverad, har du värre strål i den som håller med? Att köra 1,5bar på originalmotor med originaltrubo känns risky, dessutom klarar inte den lille 15G-turbon pumpa så mycket kall luft vid max belastning så försök återställ WASTEGATEN till utsprungsskick så snabbt du kan.

Hade rekommenderat dig att höra med ägaren tidigare som "trimmade" den, hur och vad han gjorde. Det luktar bonnmek smile

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!
850T5R_Persson
29 november 2007 · 97 Inlägg

den laddar 1,5 när man gasar fullt. ju mindre du gasar destå mindre tryck får du ju.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang