Hjälp, vad skulle du gjort? (Tjej som röker på)

n0s-
28 november 2007 · 6 Inlägg

Frågan är ju Vill hon verkligen sluta.. sen är de ju missbrukare ljuger en hel del, frågan är ju om det ens går att prata med henne så hon kan sluta me skiten , va du borde göra är ju att snacka med henne och se om hon vill sluta eller om hon inte vill..sen är de ju vill du leva med en som missbrukar ? och  (Kanske inte vill sluta)...

prata med henne och se vad ni 2 kommer fram till, säg va du känner och tycker om allt bara, och älskar du verkligen henne så ta vara på henne ! skydda henne imot all sån skit som  vi har här i världen!.. Lycka till!

sliimjiim kör raggar traktor
28 november 2007 · 203 Inlägg

hur har det gått nu då.. ngn update som man kan få reda på.. ?

Burn tire not your soul
pUs Ûbersturmstekare
28 november 2007 · 534 Inlägg

UseDubbelTurbo skrev:

pUs skrev:

Hammarslag skrev:
hehe ganska meningslöst, 90% här har ju inte ens hållt en jolle.

So?

Frågan var "Hjälp, vad skulle du gjort?" och inte "Hjälp, alla erfarna knarkare, vad skulle ni ha gjort?"

Men visst, alla är vi bra på nåt.

pUs tyckeru inte knarkare är lite hårt ord? Man är ju inte direkt en junkie för att man röker på då o då.. lika lite som man är alkolist omm man krökar då o då.

Kanske inte. Men knarkare är i regel inte särskilt vassa på att bedöma vad som är "då och då"..

blacken
28 november 2007 ·

Hammarslag skrev:
hehe ganska meningslöst, 90% här har ju inte ens hållt en jolle.

Jag har hållit i en "jolle", mer en en faktiskt och jag kan bara hålla med dom som fördömer droger. det är skit, punkt slut. Det finns inget gott som kommer ur droger i det långa loppet. Och att jämställa brass, vitt osv med alkohol tyder på att vederbörande inte har en blekaste aning om vad han talar om. Speciellt om man talar om effekterna dom har i ens kropp, så är brass,vitt,syra mm, mm, överlägset skadligare för kroppen och psyket än vad alkohol är.

SweetBabyDoll Queen Of Hearts
28 november 2007 · 1 300 Inlägg

Säg bara "Bye bye baby" och dra.

Fy fan för pundare och annat sådant pack.



Har haft 2 vänner som började med skiten och då var det bara hej då för dem.

I do it my way
jonesono Personal- och beteendevetare
28 november 2007 · 1 082 Inlägg

zewmah skrev:

jonesono skrev:
Koppla frågorna till det jag skrev i det tidigare inlägget, samt det första inlägget jag citerade.
I och med att folk i allmänhet har ganska dålig koll på det här med självdisciplin och hur mycket de kan "tåla", så kvarstår problemet.

Som beteendevetare bör du väl veta vad som gör att ett bruk övergår i missbruk? Överdriven konsumtion som har negativ inverkan på en persons sociala liv. Du bör även vara medveten att vilka gränser som gäller är helt och hållet individuellt, och beror på flertalet faktorer (arv & miljö, kroppsbyggnad, kondition mm).

Gällande självdiscipling & dosering; En sundare, mer nyanserad droginformation hade ju hjälpt detta en hel del, och ett förbud för alla för att ett fåtal inte kan hantera drogen kan väl ändå inte anses optimalt?

Jag är mycket väl medveten om det sociala arvet, miljön osv som är individuell för var och en, ja. Även det faktum att vi tål "preparat" olika är ganska väl känt (dock inget som direkt har med min utbildning att göra! Kanske socionomer eller socialpsykologer osv), men man behöver knappast vara beteendevetare för att lista ut detta i alla fall.
Det är (oftast) personer med en viss social bakrgrund och därmed även umgängeskrets, som håller på med sådant och försöker få in andra i det. Man ser gärna eller endast fördelar med detta och det ger inte bara en "kick" för en själv, utan en "kick" i umgängeskretsen i form av social status. Det är inte alltid som det handlar om att "fly".. utan det kan i många fall handla om bekräftelse.
För andra som är totalt utanför denna värld, ser man dock oftast ner på dessa.. därav de olika sociala bakgrunderna.

Men eftersom vi har med droger att göra, så kan man inte resonera med att "för att ett fåtal inte kan hantera drogen, så skall alla drabbas". På vilket sätt är detta medel positivt (annat än i form av medicinsk strikt behandling)?
Det djävulskap (och kostnader) det kan medföra för den enskilde, gör att jag fördömmer bruk av det rakt av.. även om ett antal individer kan visa sig hantera det godtyckligt.

Fortfarande så vill jag mena på att de som är "inne" i detta kan eller kan inte bedömma om de verkligen kan hantera det i längden. Eftersom det är ett slags "beroendepreparat", så kan man egentligen inte sia om framtiden. Det är först när det har gått för långt som omgivningen kanske reagerar.. men det kan även ha hunnit göra allt för stor skada.
Vi lär oss att inte lägga sig i andras "business".. det gäller även andras konsumtion av alkohol (och droger).. vilket får till följd att någon som kanske hamnat snett kanske själv vill ha hjälp och också behöver den, men får den inte för att ingen vill se eller inte förstår problemet. Det faktum att brukaren/missbrukaren själv inser problemet är ju kanske inte det vanligaste. Oftast är det någon annan som uppmärksammar det.. i bästa fall.
Är det då värt det? Att den (lilla) skara som kan hantera drogerna skall få utlopp för sina behov, till "priset" av att andra hamnar i skiten?!
Men säg mig, hur skulle det optimala förhållningssättet vara? Släppa det fritt?
Vill vi ha fler "hobby-pundare" ute i samhället och arbetslivet?

Fortfarande så är det en extra kostnad (och riktigt onödig sådan).. men jag kan lika gärna applicera detta på rökning och ohälsosam mat som kostar miljarder varje år, men ingen tänker efter längre...

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
snackcalahan
28 november 2007 · 482 Inlägg

Goodis skrev:

FireTraXX skrev:

ILarsaI skrev:
Jo, det är värre än att kröka på helgen. Jag personligen skulle aldrig lita på/ vara nära någon som brukar droger.

Hra du något belägg för det?

Oberoende utlåtande, inte något anti-alltorganisations propagandablad.

de e väl va han tycker?? jag gillar inte heller om man röker på.. om de nu inte e så hemskt.. varför e de då olagligt? då skulle de ju oxå säljas i butik..

klart man får tycka vad man vill ,men det är mindre farligt att röka på än att dricka finns oberoende studier som vissar detta. Om nån kom med tobak och alkhol nu å skulle vilja börja sälja det tror du inte det skulle bli förbjudet då?

just real power
no turbo shit
Fyb
28 november 2007 · 100 Inlägg

Oj, kan ju säga att jag trodde aldrig att det skulle bli 10 sidor långt svar yikes
Tycker nästan att det är ungefär hälften är för att röka på och hälften inte är...
Jag har riktigt svårt för att bestämma mig. Om jag nu släpper på det och hon får röka på, kommer jag ju jämmt vara orolig över att det ska hända saker, att hon kanske tar tyngre droger. Hon har sagt en massa om att hon inte kommer göra de och förklara en massa saker om vad som kunde hända.. typ att man kunde "snea"? Var väl typ att du mådde dåligt av de ett tag men gick över igen? Hon har sagt att innan hon ska göra de nästa gång ska hon säga till mig... Men som andra har sagt, att göra saker med henne, har hon bestämt att hon ska göra de så kommer hon ju göra de? Skrev också e första inlägget att hon har rökt på varje dag, nu i sommras, men att hon sedan sluta helt tvärt... för att sedan börja lite smått nu igen. Men hon har också sagt att hon antagligen inte kommer röka förrens till sommaren igen, men tänk så börjar hon att göra de varje dag igen? Har såå jävla svårt att besämma mig hmm

Wezzli Sidledesförare
28 november 2007 · 268 Inlägg

Det är ju bara dom som röker på själv som slåss för själva pårökandet, det är intressant.

Man vet aldrig, före man vet
blacken
28 november 2007 ·

Fyb skrev:
Oj, kan ju säga att jag trodde aldrig att det skulle bli 10 sidor långt svar yikes
Tycker nästan att det är ungefär hälften är för att röka på och hälften inte är...
Jag har riktigt svårt för att bestämma mig. Om jag nu släpper på det och hon får röka på, kommer jag ju jämmt vara orolig över att det ska hända saker, att hon kanske tar tyngre droger. Hon har sagt en massa om att hon inte kommer göra de och förklara en massa saker om vad som kunde hända.. typ att man kunde "snea"? Var väl typ att du mådde dåligt av de ett tag men gick över igen? Hon har sagt att innan hon ska göra de nästa gång ska hon säga till mig... Men som andra har sagt, att göra saker med henne, har hon bestämt att hon ska göra de så kommer hon ju göra de? Skrev också e första inlägget att hon har rökt på varje dag, nu i sommras, men att hon sedan sluta helt tvärt... för att sedan börja lite smått nu igen. Men hon har också sagt att hon antagligen inte kommer röka förrens till sommaren igen, men tänk så börjar hon att göra de varje dag igen? Har såå jävla svårt att besämma mig hmm

Du behöver inte vara orolig för att hon är en "flumpundare" och risken eller chansen att hon trillar dit är väldigt liten, med tanke på hur mycket hon har tagit eller hållt på med det. Är det så att ni verkligen "diggar", varandra ge det en chans. Ta det bara lugnt och försiktigt och ta ett steg i taget och se vart det bär.smile

Elin babe
28 november 2007 · 67 Inlägg

BadGirl_854T5 skrev:
Säg bara "Bye bye baby" och dra.

Fy fan för pundare och annat sådant pack.

Håller med!

golf_greatpower
28 november 2007 · 257 Inlägg

Elin skrev:

BadGirl_854T5 skrev:
Säg bara "Bye bye baby" och dra.

Fy fan för pundare och annat sådant pack.

Håller med!

jag håller med .

"Why do we kill people who are killing people to show that killing people is wrong?"
Tengu1969
28 november 2007 · 1 396 Inlägg

Röker själv aldrig på och tar avstånd från de som gör det. MEN, hasch och marijuana är ju faktiskt mindre farligt än alkohol.

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
blacken
28 november 2007 ·

NiclasT skrev:
Röker själv aldrig på och tar avstånd från de som gör det. MEN, hasch och marijuana är ju faktiskt mindre farligt än alkohol.

Vem det än är som du har hört det ifrån, vet inte vad dom snackar om. Dom har så dj"""a fel en människa kan ha. Ingen drog är "ofarligare" än alkohol, tvärt om.

FireTraXX DFFL
28 november 2007 · 9 020 Inlägg

Fyb skrev:
Oj, kan ju säga att jag trodde aldrig att det skulle bli 10 sidor långt svar yikes
Tycker nästan att det är ungefär hälften är för att röka på och hälften inte är...
Jag har riktigt svårt för att bestämma mig. Om jag nu släpper på det och hon får röka på, kommer jag ju jämmt vara orolig över att det ska hända saker, att hon kanske tar tyngre droger. Hon har sagt en massa om att hon inte kommer göra de och förklara en massa saker om vad som kunde hända.. typ att man kunde "snea"? Var väl typ att du mådde dåligt av de ett tag men gick över igen? Hon har sagt att innan hon ska göra de nästa gång ska hon säga till mig... Men som andra har sagt, att göra saker med henne, har hon bestämt att hon ska göra de så kommer hon ju göra de? Skrev också e första inlägget att hon har rökt på varje dag, nu i sommras, men att hon sedan sluta helt tvärt... för att sedan börja lite smått nu igen. Men hon har också sagt att hon antagligen inte kommer röka förrens till sommaren igen, men tänk så börjar hon att göra de varje dag igen? Har såå jävla svårt att besämma mig hmm

Nu kommer jag antagligen att göra dig lite orolig, men...

I början så rökte jag bara, tänkte att jag inte skulle ta något mer.
Men helt plötsligt så satt jag med en lina tjack framför mig, du kan nog själv gissa vart den tog vägen.

Sen så var det ecstacy och sen det ena på det andra.

Hur detta finansierades behöver jag nog inte berätta (Inte av pappa), men för att gå jämt ut så krävdes ~10 000kr+ i månaden och utan jobb så...

Men jag måste även säga att dessa ca: 4 åren var den bästa tiden jag upplevt och förmodligen kommer att uppleva.
Nog fan blev jag dummare, slöare och mitt närminne varade i sisådär 2 sekunder.

Men jag var lycklig.
Mådde alltid bra, pengarna var som sagt inget problem och det var inte heller tillgången till droger.

Dock så träffade jag en tjej som inte alls var lika drogliberal som jag och då upphörde det.
Inte på en gång, utan det tog ett halvår ungefär innan jag var nåtsådär ren.

Så ha tålamod och berätta hur du känner.
Väljer hon drogerna framför dig så ta den smällen, men då är det något hon själv har valt och jag tycker att du ska låta henne göra det.

Men behåll kontakten med henne.
Jag tappade kontakten med en kompis ganska fort i början av mitt missbruk som numera är död p.g.a. sitt.
Även om jag inte brydde mig om honom längre så var det ändå konstigt att han inte längre fanns.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
richardoo290 VOLVO for life..
28 november 2007 · 2 113 Inlägg
iTact
28 november 2007 · 115 Inlägg

Dumpa henne..!! vem fan vill va med en pundare.. vad är det för jävla snack om att det inte är värre än alkohol? vilken vuxen som helst får gå och köpa alkohol men man får inte köpa majja..  måste ju finnas en anledning..

näe ush så avtändande med pundare..

Wezzli Sidledesförare
28 november 2007 · 268 Inlägg

NiclasT skrev:
Röker själv aldrig på och tar avstånd från de som gör det. MEN, hasch och marijuana är ju faktiskt mindre farligt än alkohol.

Ja, men jämför normal användning på de båda alternativen. Röker man t.ex. på varje dag så är man helt normal användare, super man varje dag så är man alkoholist. Håller man sig på en nivå att man faktiskt bara dricker maximalt en gång i veckan så kan man mycket väl ligga på gränsen, hur många håller sig i det mönstret med den rökningen, hur mycket ska man röka på för att det ska vara dålig? Skillnad på lort och pannkaka, går inte jämföra på sätten de flesta gör.

Man vet aldrig, före man vet
pzymon egen företagare
28 november 2007 · 630 Inlägg

lyssna på dig själv, det är du som måste leva med henne... är det seriöst???
när ni sen i framtiden får ett barn, vill du att ditt barns mamma ska röka på???
Gick kanske lite till överdrift, men i det långa loppet är det ju ändå så det ser ut.....
jag blir iaf inte ihop med någon bara för att...... Tanken är väl alltid att hitta någon för livet, eller????

sliimjiim kör raggar traktor
28 november 2007 · 203 Inlägg

håller med pzymon... lyssna på dig själv.. de e inte vi här som ska säga hur du ska göra.. du gör va du vill ...

skulle jag varit i samma sitiation så skulle jag snackat me henne o tagit en sak i taget o sett var man hade kommit..

Senast redigerat av saab_viggen12 (28 november 2007)

Burn tire not your soul
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang