Hjälp med ljudbygge Volvo 740 -88

Peopeo Peo
29 november 2007 · 40 Inlägg

Hejsan smile

Nu har jag satt in basarna och steg i bilen äntligen, har provspelat lite och så, det låter väl hyfsat, men inte den där perfekta känslan.

Basarna är av märket CDT Audio och steget är ett audioson.
En länk till paketet;
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=15667

Lådan är byggd i 19 mm spånskiva, med en volym på ca 80 liter, då har jag tagit bort volymen för basar och portar. Den är byggd med basar och portar spelandes mot hatthyllan, portarna är riktade mot hål avsedda för 6*9or.
Någon annan med dessa basar som har bättre tips på annan lådvolym ? Ifall min skulle vara tokig ?

Låga frekvenser spelar den hyfsat bra, men frekvenser som ligger lite högre upp verkar försvinna lite mer. Gärna i form av skrammel och vibrationer.
Skulle det kunna bli bättre om jag tar bort mer ur hatthyllan ?

Sen är ju inte denna bil den optimala för ljudbyggen, men det ska väl inte vara helt omöjligt. Alla tips och ideer mottages gärna smile

Tack på förhand

MVH peo

Senast redigerat av Peopeo (29 november 2007)

yellow740
30 november 2007 · 119 Inlägg

Prova att spela dom framåt! Ha 8-10cm fram till ryggstödet och se till att täta runt lådan så inte allt tryck försvinner bak i bagagen.  Du kan även prova med portarna upp genom hatthyllan och basarna framåt..  Men huvudsaken är att du får lite öppen yta framför basarna och det blir tätt från bagagen. Prova lite snabbt med att lägga lite filtar eller liknande och täta runt lådan! Oftast gör det otrolig skillnad..

Peopeo Peo
30 november 2007 · 40 Inlägg

Tack för svaret smile det kommer nog inte att bli det lättaste att ha basarna spelandes mot ryggstödet då man endast har 29,5 cm att bygga på höjden med.
Jag kan ta lite kort senare så ser ni hur jag har byggt.
Jag tänkte försöka att ha portar och bas på samma skiva, för att förhindra fasfel. Det där med filtarna skulle jag kunna pröva mig på, felet kan nog också vara som du säger att basarna sitter för nära hatthyllan så att de får för lite utrmymme.
Jag tror inte att jag kan göra lådan lägre, men att höja hatthyllan alternativt kapa ur den kanske skulle gå. Frågan är ju vad besiktningsgubbarna säger då.

Fler tips mottages gärna smile

Domiseven f.d. Robospine
30 november 2007 · 208 Inlägg

om basarna är helt nya ska du nog spela in dem (lite olika men kanske 40 timmar eller nåt) innan de låter som de ska.

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd
Peopeo Peo
30 november 2007 · 40 Inlägg

Jo jag vet, men det känns inte riktigt bra, trots att jag spelar in de..
Fast ljudet kanske kommer att förändras markant under tiden ?

Trots det känns det som att jag är tvungen att göra nåt åt hatthyllan eller liknande för att det ska bli bra. Någon som vet vad besiktningen säger om detta ?

yellow740
1 december 2007 · 119 Inlägg

Jag har kapat bort all plåt i hyllan och ryggstödet och svetsat dit några plattjärn och stag. Kapa inte för mkt utan att sätta dit några stag bara! Bes ser ju inte om det sitter en låda där. Det är ju endel av bärande del av karrossen så staga om du tar bort massa!  Det gjorde över 4db i min bil! Och det gör garenterat stor skillnad på din om du kapar bort lite så basarna kan andas!!!

Peopeo Peo
2 december 2007 · 40 Inlägg

Okej, det ska genast provas smile Du har inte någon bild på hur du har gjort ?

yellow740
2 december 2007 · 119 Inlägg

Tyvärr inga bilder!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang