SAAB 9-3/9-5 Serielfel i vevhusventilationen...

Founder
2 november 2004 · 1 414 Inlägg

Här har ni som äger en saab 9-3/9-5 med T7 motor något att bita i. Det finns tydligen ett seriefel i just vevhusventilationen i den motorn. Om motorn börjar dricka mycket olja och man känner en krafreduktion i motorn kan det vara för sent... så var fallet hos mig. Svaret jag fick av teknikerna när jag lämnade in bilen är att turbon har tagit så mycket stryk av den ökade förbränningstemperaturen att den måste bytas, tillsammans med alla packningar i motorn och en uppgradering av vevhusvetilationen för att detta inte ska hända igen... bilen har rullat 8600 mil och ALDRIG körd hård med kall motor och ALDRIG blivit avständ direkt efter körning utan har fått gå på tomgång för att rensa ut de heta avgaserna ur turbon... Faktum var följade att turbon inte var gjord för att klara särskilt mycket högre temperatur på avgaserna än det som "normalt" sett kommer ur motorn, så får man en ökning tar den stryk direkt...

Så ni som har en T7 motor... fixa uppgraderingen direkt... kostar 500 kr jämfört med min bil som nu får reparationskostnader på över 10'000....

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Switch
2 december 2004 · 95 Inlägg

Old News...Besök STCS.nu för mer info.

PS. Delarna till uppgraderingen av vv kostar 90 kr på SAAB och det tar MAX 1 timme att fixa själv.

Founder
3 december 2004 · 1 414 Inlägg

Det beror på om man har en 9-3 eller 9-5, men visst är det bra att det går så fort att fixa!! smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
chrizz Administratör
3 december 2004 · 11 790 Inlägg

Switch skrev:
Old News...Besök STCS.nu för mer info.

PS. Delarna till uppgraderingen av vv kostar 90 kr på SAAB och det tar MAX 1 timme att fixa själv.

Då ska man veta hur man gör också..

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
bmw_jimpa
6 december 2004 · 20 Inlägg

har ju hört att detta är bara på 95:an med dålig vevhusventilation!

Founder
6 december 2004 · 1 414 Inlägg

Det är i huvudsak 9-5 men det gäller alla T7 motorer och därmed oxå 9-3 från årsmodell 01 och uppåt. T7 sitter ju i 9-5 från årsmodell -97...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang