Får inte strömförsörjningen att räcka till

zetec
3 december 2007 · 603 Inlägg

Hallå!
Jag börjar överrösta strömförsörjningen misstänker jag. Men innan jag bara flänger iväg och kostar på mig ett riktigt batteri så vill jag ha allt klart för mig så att det nya batteriet trivs.
Jag har ordnat batteriets jordpunkt och laddat ordentligt men fortfarande orkar inte riktigt orginalbatteriet med.

Är det bara att upgradera med ett nytt batteri under huven?
Eller montera ett till någonstans i bilen?
Eller kika på generatorn eller liknande? Byta den med?

Det är generatorn jag funderar mest över, den har jag aldrig varit och pillat med så gärna grundliga beskrivningar gällande den tack smile

MVH Sebbe

Senast redigerat av Casanovan (3 december 2007)

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Genuine VeeDub
3 december 2007 · 319 Inlägg

Vet att det är många som byter ut sladdar o kopplingar mellan b.la generator o batteri. Det kan vara värt ett försök.

zetec
3 december 2007 · 603 Inlägg

Brlelvis skrev:
behöver mer info..

bil?
hur stor e generatorn nu?
Vad är det för stereo grejer?
Hur stort e original batteriet?
Spelar du mycket med bilen avstängd?


MVH Elvis

En Peugeot 206 med orginalbatteri och generator, har som sagt aldrig pillat med detta så vet bara ungefär vad de gör, där tar kunskapen slut, så vet alltså inte vad det är för några specifikationer på orginalen.
Stereoanläggningen ser ut som följande:
http://www.garaget.org/gallery/archive/49078/182283_e9k7yo.jpg

Hoppas det var vad som söktes.

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Sanion Dåre
4 december 2007 · 274 Inlägg

Borde väl inte vara några större problem med generatorn om du grejjar ett tillräckligt schysst batteri. Optima Gul är ju populärt har jag hört ! Sen fanns det något annat batteri som var lika bra som det men billigare, kommer dock inte på namnet.. När det suger mer ström än vad batteriet klarar blir det ju klart skadligt för generatorn

Ät mig
christofer_k Vorsprung durch Technik
5 december 2007 · 2 432 Inlägg
Drönirettab
5 december 2007 · 21 761 Inlägg

Enligt Yourex.se så finns det 70-90A generatorer till 206:an, med undantag för HDI-modellerna som har 150A. I Tudors batteritabeller ser det ut som 55-62Ah batterier till de flesta 206, 65-75Ah till HDI.

Om det sitter ett 55Ah eller liknande så kanske det går att byta ut till ett större, om batterihyllan tillåter det. På flera bilar så brukar batterihyllan vara lika stor på alla kupemodellerna, de är förberedda för både bensinmotorer och dieselmotorer. Då finns nog chansen att även den 206:an kan ha ett större batteri.

Eftersom batterijorden är uppfräschad så får man förutsätta att all ström som batteriet skickar iväg verkligen kommer fram åtminstone från batteriminus ner till karossen, det är ett viktigt steg.

Nästa steg är jordkabel/fläta mellan kaross-motor eller mellan batteri-motor, även den kabeln/flätan måste ha bra kontakt och vara i bra skick. Är det dålig kontakt där så kan inte all ström från generatorn komma fram till batteriet.

Generatorns laddkabel som går till startmotorn/batteriet bör kollas upp så att den inte är i dåligt skick eller har dålig kontakt. Höljet (minus) på generatorn måste ha bra kontakt med motorblocket eller karossen, annars blir det spänningsfall via jorden där.

Är det dålig kontakt från generatorns minus till motorblocket så hjälper det inte att övriga jordkablar har bra kontakt, strömmen bromsas ju redan hos generatorn.

När man vet att allt det där fungerar bra, och att generatorn laddar ordentligt, då kan man fundera på bättre batteri och större generator.

zetec
8 december 2007 · 603 Inlägg

Drönirettab, du verkar veta vad du pratar om. Tackar för en klockren förklaring, tyvärr var vissa bitar lite över min nivå. Då jag inte har full koll på grunderna så förstår jag inte den övre nivån. Jag har iaf förstått att det inte bara är kontakt mellan batteriet och elektriska utrustningen som är i fokus utan att det ifrån batteriet ska ha kontakt med generator ...och/eller motor!?
Kanske finns en liten skiss över batteriet, generatorn, startmotorn, chassiet och startmotorn så jag kan lära mig hur alltingen hänger ihop?
Var ute och lyfte på huven och försökte lokalisera vad jag skulle titta på men när jag inte riktigt vet vad jag skulle leta efter eller vilka kablar jag skulle titta på så hjälpte det tyvärr inte så mycket.

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
andreas_gbg_
8 december 2007 · 1 634 Inlägg

Casanovan skrev:
Drönirettab, du verkar veta vad du pratar om. Tackar för en klockren förklaring, tyvärr var vissa bitar lite över min nivå. Då jag inte har full koll på grunderna så förstår jag inte den övre nivån. Jag har iaf förstått att det inte bara är kontakt mellan batteriet och elektriska utrustningen som är i fokus utan att det ifrån batteriet ska ha kontakt med generator ...och/eller motor!?
Kanske finns en liten skiss över batteriet, generatorn, startmotorn, chassiet och startmotorn så jag kan lära mig hur alltingen hänger ihop?
Var ute och lyfte på huven och försökte lokalisera vad jag skulle titta på men när jag inte riktigt vet vad jag skulle leta efter eller vilka kablar jag skulle titta på så hjälpte det tyvärr inte så mycket.

Det är inte så komplicerat som det låter.

På batteriet har du ju + och -. Till + brukar du ha 2 kablar orginal, den ena ifrån generatorn, och den andra till bilens säkringsbox. På - har du 1 kabel som är jordad i motorn, och en kabel som är jordad i karossen. De du i första hand skall se över är jordningen till karossen, sedan kan du ju även kolla jorden till motorn. + till generatorn kan du också se över. I vissa bilar kan det vara rätt krångligt att komma åt, kan tänka mig att det är rätt trångt i ditt motorrum.

Men i ditt fall tror jag det kan räcka med att byta det främre batteriet till ett nytt, Du har väl ändå en ganska ny bil. Om du funderar på att ha 2 batterier så skall du ändå köpa nya, inte bara 1 och komplettera. Det gamla batteriet kommer att dra ner ditt nya batteri till samma nivå.

Väldigt ofta tjatas det om att byta generator osv, är lite trött på det tjatet. Visst drar man ström så in i *** är det ju bra för batterierna och framförallt generatorn men jag har svårt att tänka mig att vi så ofta poppar på fullt varje gång vi är ute och åker. Har man bara ett batteri av bra kvalitet och kanske underhållsladdar batteriet mellanåt så ser jag inga problem, inte som jag själv haft iaf.

edit, såg nu att det är en 99:a, men det är ju ändå en ganska modern bil och kablarna och kontakterna borde ju vara i ganska gott skick.

Mvh Andreas

Senast redigerat av andreas_gbg_ (8 december 2007)

Numera Saab 9-5 Aero -00
zetec
8 december 2007 · 603 Inlägg

Okej med den förklaringen förstår jag även mycket av Drönirettabs högre nivå också.
Men då är det alltså "bara" att kolla över detta, kanske skrapa lite mer plåtrent om jag hittar något? Inte byta ut kablar och liknande mot grövre utan de funkar de som sitter där?
Sen för att lära mig något mer då? Hur hänger startmotorn ihop med systemet? -Är det något jag bör titta på?

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
andreas_gbg_
8 december 2007 · 1 634 Inlägg

Startmotorn har inte med denna saken att göra. Hade jag vart dig hade jag skaffat ett nytt batteri och provat där, helst 2 batterier, då har du det ena bak, detta kommer att ge mer dynamik i systemet, ungefär som en kondning fasst bättre wink Du skall ha samma grovlek på jordkablarna från batteriet till chassit och motorn som du har på strömkabeln till stegen. Den grova framifrån och bak innan du splittar den till stegen då wink

Plus-kabeln till generatorn är ju anpassad efter generatorn, så generatorn laddar inte bättre för att du byter den. Om du hade bytt till en större generator däremot är det självklart att du skall byta den med.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
Drönirettab
8 december 2007 · 21 761 Inlägg

Det såg kanske avancerat ut det jag skrev, men som andreas_gbg_ skriver så är det egentligen inte svårt. Man ser helt enket till att generator och batteri verkligen får fram sin ström på ett bra sätt utan förluster.

Om det är dålig kontakt i olika kablar inom strömförsörjningen så hjälper det ju inte att sätta dit "värstinggenerator" och "värstingbatteri", strömmen kommer inte fram ändå smile. Man får försöka tänka hur bilens strömförsörjning fungerar, då blir det lite enklare att förstå varför man bör kolla upp vissa saker. På ett enkelt sätt så funkar det så här:


Batteriet ger ström till all elektronik i bilen, alla saker behöver plus och minus för att kunna fungera. Pluspolen är kopplad dels till startmotorn och dels till andra kopplingspunkter (tex säkringsdosa och tändlås).

Batteriets minuspol (jorden, lite felaktigt sagt) är kopplad ner till karossen och sedan kan det även gå en kabel till motorblocket i vissa fall, annars går det en kabel/fläta mellan kaross och motorblock.

Generatorn är ju en sorts batteriladdare som drivs av motorn, för att den ska kunna ladda batteriet så måste det finnas både plus och minus. Pluskabeln som ska ladda batteriet kan ha två olika kopplingspunkter, antingen är den kopplad direkt på batteripluspolen eller så är den kopplad till startmotorn. Eftersom batteriets pluspol är kopplad ner till startmotorn med en grov kabel så går laddströmmen raka vägen upp till batteriet utan förluster.

Minus på generatorn kan antingen vara via ett uttag eller via generatorns chassie. För att minus ska få kontakt med batteriet så måste det alltså antingen gå en kabel från minusuttaget till batteriets minuspol/karossen (batteriminus var ju kopplad till karossen) eller att generatorns chassie har kontakt med motorblocket (motorblocket var kopplad antingen till batteriminus eller kaross).

Då ser man varför det är så viktigt att de olika minuskablarna, dels ner till kaross och dels till motorblocket, har en bra kontakt. Annars kan inte generatorn ge bra laddning till batteriet och batteriet kan inte ge bra ström ut till all elektronik i bilen heller.

Man tycker att eftersom karossen är en enda stor "plåtbit" så ska det bli bra kontakt vart man än sätter en kabel, men så enkelt är det inte. Det blir väldigt lätt rost och oxid på alla kabelskor som sitter fastskruvade i karossen, fukt och smuts lägger sig där. Efter ett tag så tränger fukten in mellan kabelskorna och karossytan, då börjar det bli dålig kontakt.

På en ganska ny bil så har det ofta inte börjat bli dålig kontakt, men en gammal bil har antagligen en hel del oxiderade kontaktytor som ger ganska konstiga fel ibland. Därför skadar det inte att se över just minusanslutningarna, speciellt från batteri-kaross och batteri-motor/kaross-motor.

En annan sak som man får tänka på är att en del ställen på karossen har lite klenare material och dessutom kanske en del plåtytor bara är fastsvetsade med några få punktsvetsningar, då är det inte säkert att den plåtytan klara av att det går stora strömmar utan förluster eftersom de punktsvetsningarna ger för liten kontaktyta med övriga karossen.

zetec
8 december 2007 · 603 Inlägg

Nu är nog alla frågetecken utstakade. Ska ut och kika på kablar imorgon. Men då kommer jag alltså få byta minus-kablarna från batteriet till chassit och motorn!? De lär väl knappast vara några 25,8mm2!?
Tackar för all hjälp!

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Drönirettab
8 december 2007 · 21 761 Inlägg

Det är inte säkert att du behöver byta ut de kablarna till grövre, men det är ingen nackdel att göra så. Jag glömde att skriva ytterligare en sak om batteriminuskabeln som går ner till karossen.

Ibland kan det vara färg kvar på kontaktyta där minuskabelskon sitter fastskruvad i karossen, då blir det ju inte heller bra kontakt. Därför kan det vara bra att skruva bort kabelskon vi karossen och kika hur det ser ut, även om bilen är relativt ny.

Är det färg eller rost/oxid så slipar man bort det så att ytan blir plåtren, innan kabelskon skruvas fast så putsar man även upp kontaktytan på den också. Att spruta på rostskyddsmedel ovanpå kabelskon när den är fastskruvad är en fördel, då bildas det inte rost och oxid igen lika lätt.


Jag och en polare håller på att bygga ljud i en Volvo 245:a, när vi skruvade bort batteriminuskabeln som går ner till karossen så såg det inte alltför trevligt ut. För det första så fanns det kvar färg på plåtytan där kabelskon satt fast, för det andra så var det rost i gängorna där skruven för kabelskon var fastskruvad. Inte så bra kontakt alltså wink.

Sharky
8 december 2007 · 10 287 Inlägg

Fuska aldrig med minusanslutningarna. Läs vad Drönirettab skrev ovan. Så ser det ut i många bilar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang