Ang. saab turbo

MAttskoo
16 november 2005 · 9 Inlägg

tjenna ... Hjälp hjälp

Har en saab 900 -97 ca 200 hästar som inte gillar att man trycker på gasen vid  4500 varv (När turbon börjar ladda) så slår den av allt känns som bilen dör o efter  1 sek fortsätter den o sen slår den av igen osv osv  Man kan knappt komma till varvskyddet på 2an äns väldigt vääälidigt jobbigt !! nån som känner igen problemet? Funderar på om den får tjuvluft någonstans  typ någon vacumslang lr nått har kollat men inte sett nått ännu

Help me pleace......

190E_cosworth
16 november 2005 · 8 Inlägg

Låter som magnetvetilen som har gett sig.....

jonTe
17 november 2005 · 5 710 Inlägg

Förmodligen styrdornet som "klipper" pga högt laddtryck.
Finns ett par olika varianter på fel bla ovan föreslagna magnetventil men felsökningen är enkel:

1.Koppla ihop magnetventilens slangar "C" med "W", slangarna är märkta, en liten rörstump går bra att skarva med.
Laddtrycket bör nu ligga på ~0.4bar om du har graderad mätare eller cirkus halva gula på originalet.
Klipper den fortfarande sitter felet i wastegaten eller slangarna "C" eller "W".
Om inte gå till nästa steg.


2. Montera tillbaka slangarna men dra ur kontakten på MV:n, klipper det nu sitter felet i magnetventilen.


Du har inga andra fel typ att "check engine" lampan lyser?

Senast redigerat av jonTe (17 november 2005)

MVH Jonas
..............
Stoffe Verkmästare
17 november 2005 · 97 Inlägg

Kan även bli detta symptom när DI-kassetten börjar bli dålig. Låna av en polare och testa.

Mvh Stoffe

MAttskoo
17 november 2005 · 9 Inlägg

OKej bra ja ska kolla runt lite va de kan va... thanks!!

MAttskoo
17 november 2005 · 9 Inlägg

nej ´nej inga andra fel check engine lampan lyser inte iaf ...

jonTe
18 november 2005 · 5 710 Inlägg

Stoffe skrev:
Kan även bli detta symptom när DI-kassetten börjar bli dålig. Låna av en polare och testa.

Mvh Stoffe

Du menar att trycket släcker gnistan?
Inte omöjligt men lite märkligt att den inte orkar hålla gnista på någon av cylindrarna, brukar ju mer bli så att den tappar en cylinder och går på 3 vid laddtryck.
Men man skall aldrig säga aldrig när det gäller den där kasetten, dessutom är den ju väldans lätt att provbyta för att utesluta problemet.

MAttskoo skrev:
nej ´nej inga andra fel check engine lampan lyser inte iaf ...

Bra, utesluter ett par fel till smile

MVH Jonas
..............
Bulbazar
18 november 2005 · 15 Inlägg

Det felet hade jag på min saab 9000t men då var det att den fick för lite bensin satte på en större bränsletrycksregulator sen fungera det bättre

Saab 9-3 Ts "9-3 TS" (2001)
MAttskoo
20 november 2005 · 9 Inlägg

tjena tjena JonTe har kopplat ihop magnetventilernas slangar slangar W och T nu o den laddar fortfarande fullt ut till röda o går skit bra va e felet då då?


MAtte

jonTe
22 november 2005 · 5 710 Inlägg

MAttskoo skrev:
tjena tjena JonTe har kopplat ihop magnetventilernas slangar slangar W och T nu o den laddar fortfarande fullt ut till röda o går skit bra va e felet då då?


MAtte

Du menar "C" va?
Hursom, felet är att wastegaten antagligen sitter fast i stängt läge eller att membranet i WG är trasigt alternativt att luftvägarna i "C"/"W" slangarna är täppta eller läcker som tusan.

1. Kontrollera skicket på slangarna, leta efter hål eller sprickor. Blås i "C" slangen, du skall få igenom luft utan problem.

2.Ta fram en vanlig cykelpump och blås i "W" slangen, lyssna så trycket inte läcker ut= membranläck och kontrollera att du får en rörelse på WG-staget.
Om inte sitter det fast och du måste lossa staget i turbon och smörja.

Lycka till!!

MVH Jonas
..............
MAttskoo
22 november 2005 · 9 Inlägg

Yees ja mena "C" ja ska testa o kolla o peta o pilla lite så får ja se....


Mattskoo

MAttskoo
22 november 2005 · 9 Inlägg

En sak till bilen har även börjat dra en jävla massa enligt mej
har ju färddatorn som säger att den drar 17,4 liter 100 km o de känns som om man tankar hela tiden o tanken e slut hela tiden så de stämmer...l Nån annan som har en likadann bil o mätare kan ju kolla på sin o höra av er till mej skulle bara va kul o veta va den ska stå på ungefär!  Frågan e ju då blir felsökningen anourlunda då??


Tha Mattskoo

Pepe Ölbryggare
22 november 2005 · 339 Inlägg

Men bilen startar normalt eller?

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
DaGuz
22 november 2005 · 8 Inlägg

MAttskoo skrev:
En sak till bilen har även börjat dra en jävla massa enligt mej
har ju färddatorn som säger att den drar 17,4 liter 100 km o de känns som om man tankar hela tiden o tanken e slut hela tiden så de stämmer...l Nån annan som har en likadann bil o mätare kan ju kolla på sin o höra av er till mej skulle bara va kul o veta va den ska stå på ungefär!  Frågan e ju då blir felsökningen anourlunda då??


Tha Mattskoo

Jag har en 2,0 T -97, om det nu kan va tilll nån hjälp.. i vilket fall som helst så är ju 17,4 hemskt mycket, min brukar stå på 10,0

/DaGuz

Saab 900 (1997)
BOOST_ME
23 november 2005 · 90 Inlägg

brorsan har en gammal saab 900t 16v o den gick skitdåligt när turbon började ladda..den lät helt sjuk..hittade iaf felet..vakumslangen hadde hoppad dän..så nu har jag satt tillbax den o bilen går som en klocka laddar fullt

To Feel Or Not To Feel...cosworth
MAttskoo
24 november 2005 · 9 Inlägg

Joråå inga problem så länge man håller sej uder 3500 dvs typ när turbon kommer

MVH MAtte

Svärd Mr,
26 november 2005 · 219 Inlägg

Känner igen samtliga problem. Och det första va ju redan löst med magnetventil. Och det andra kan ja nästan säga med 90% att det e en vakuum slang. kolla slangen som går till bränsleregulatorn vet inte varför men det e ofta just den som spricker. lycka till

Gizmojohan
29 november 2005 · 3 295 Inlägg

på min polares 9-5 aero så var det innehållet i första katalystorn som hade "lossnat" och åkt ner i den andra.. därav katalysator sprängning. det blev alltså stop i avgassystemet och resultatet av det var ladtryck på 0.4 bar och att den inte ville varva mer än till 4500 varv.. ett tips bara.. kolla katten..

Mvh Johan

MAttskoo
29 november 2005 · 9 Inlägg

Slave_joe skrev:
på min polares 9-5 aero så var det innehållet i första katalystorn som hade "lossnat" och åkt ner i den andra.. därav katalysator sprängning. det blev alltså stop i avgassystemet och resultatet av det var ladtryck på 0.4 bar och att den inte ville varva mer än till 4500 varv.. ett tips bara.. kolla katten..

Mvh Johan

Okej..

tack för tipset men hur gör man de lättast då lr ere bara börja plocka ner allt:P

Mvh MAtte

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang