Ang däckbyte & mutterdragare

Beregon
3 december 2007 · 16 Inlägg

När jag försökte byta däck på bilen 2 helger sedan kom det inte som en överraskning att verkstaden som förra ägaren skickade den till vid förra bytet hade dragit åt muttrarna så förbannat hårt att de inte går att få av med handkraft, eller fotkraft för den delen.

Tänkte köpa en mutterdragar från clas ohlsson, men de verkar ha sålt varenda mutterdragare på lager i stockholms län.

Är det någon som vet om en affär där man kan få köpt en bra mutterdragare för runt 500-lappen?

MarcusL #2573
3 december 2007 · 1 489 Inlägg

Finns tyvärr ingen bra muttermaskin för en femhunka vad jag vet, har provat dom flesta smile

Har du provat med rör på fälgkorset så du får mer hävarm?

• Även den starka måste ta i när han skiter
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 december 2007 · 3 585 Inlägg

sätt på en bite rör (förslagsvis 1 meter) så får du mycket mer krafft. sedan är det bara att ta i

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
Beregon
3 december 2007 · 16 Inlägg

Jo jag har tänkt på det, men vart hittar man ett 1 meter långt järnrör?
Ang mutterdragaren, hur mycket Nm behövs det för att få loss riktigt hårt dragna muttrar?

Masterworks
3 december 2007 ·

Beregon skrev:
Jo jag har tänkt på det, men vart hittar man ett 1 meter långt järnrör?
Ang mutterdragaren, hur mycket Nm behövs det för att få loss riktigt hårt dragna muttrar?

1000Nm brukar räcka till det mesta, men det finns ju alltid muttrar
som sitter iallafall! mad

tias aka katten
3 december 2007 · 245 Inlägg

200 Nm å uppåt  ju mer desto bättre

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*
BMW 540i/6 (1997)
loffe007
3 december 2007 · 905 Inlägg

Beregon skrev:
Jo jag har tänkt på det, men vart hittar man ett 1 meter långt järnrör?
Ang mutterdragaren, hur mycket Nm behövs det för att få loss riktigt hårt dragna muttrar?

beror på HUR hårt dom är dragna bästa sättet är ett långt metall rör på fälg kors som man antingen hoppar på eller som man lyfter i.

Beregon
3 december 2007 · 16 Inlägg

Men om man har en mutterdragare som använder slagkraft, t.ex. att den har någon liten roterande sak som bygger upp moment och sedan "slår" på muttern, då skulle det väl även fungera med en mutterdragare på 100Nm, fast ta längre tid?
Alla mutterdragare kanske fungerar på det sättet, vad vet väl jag smile

Husssar Blivande servicetekniker
3 december 2007 · 117 Inlägg

Med otur kan du dra av varenda mutter med mutterknackare. Använd ett rör istället. Åk till en skrot eller kommunens gatukontor. Dom har säkert något rör du kan få låna.

brumbrumbrum vad är det?
DET SKA DU VETA SOM ÄR MEKANIKER!
alminjo SLK
3 december 2007 · 610 Inlägg

MarcusL skrev:
Har du provat med rör på fälgkorset så du får mer hävarm?

Precis så, ju längre röret är desto enklare blir det.

Hampusd transportkonsult
3 december 2007 · 284 Inlägg

Men försåk att få tag på något annat än ett billigt fälgkors när du skall lossa bultarna med rör. Dom billiga fälgkorsen viker sig bara.

Bottles are for babys. Real men get blown.
twin_cam Smålänning
3 december 2007 · 7 877 Inlägg

Originalnyckeln i många, i alla fall äldre, bilar är det mycket hög kvalité på. kolla så att du har ditt original i bilen och förläng det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Beregon
7 december 2007 · 16 Inlägg

Hittade något som jag trodde var ett dugligt rör, men det gick i 2 på första försöket att få loss en mutter.
Tar bilen till verkstaden iställlet..

billy IT-Tekniker
7 december 2007 · 376 Inlägg

Jag har ett kraftigt rör du kan få låna smile

Brukade använda det flitigt när jag skulle ha loss vinterdäcken av den gamla audin, de brukade rosta/saltas fast.. tongue

Volvo V70 "Greyline" (1999)
Beregon
7 december 2007 · 16 Inlägg

Nu har jag varit på Speedy's och bytt däcken, ett problem löst, ett nytt uppstår! Muphy's lag kan man väl säga..
Bromsklosserna på alla däck är nedslitna till 5-10 % (enligt mekanikern) och alla bromsplattor borde bytas ut (också enligt mekanikern). Dessutom var det lite rost på vänstra bromsplattan i fram, vilket är orsaken till att bilen hoppar lite när jag bromsar.

Mekanikern sade att jag borde byta ut alltihop, skulle kosta runt 6 laks. Snackar han skit eller måste det göras? Om ja, är det något man kan göra själv med lite vilja, verktyg och delar från mekonomen?

Carlsberg
7 december 2007 · 111 Inlägg

För mig var det likadant när jag skulle byta till vinterdäck. När en mekaniker bytte mina bormsbelägg fram så måste han ha dragit åt hjulmuttrarna så in i helsike. Fick varken bort hjulen med mutterdragare så jag tog ett ca 2,5 meter långt aluminium rör. Men även då fick jag ta i som tusan. Denna mekaniker har även gjort andra missar så jag kommer aldrig ta hjälp av honom igen.

"The beast got 500 horsepower and a Borla exhaust system, it does 0-60 in about.... ehm 4.3 seconds..yeaah. -Wow you can read the broschuer."
Saab 9-3 (2008)
Saab 900 s (1990)
Beregon
7 december 2007 · 16 Inlägg

en sak man kan göra är att slå på muttrarna med en stor hammare för att lossna dem lite.

spj MED[liten]LEM
7 december 2007 · 226 Inlägg

Nu vet jag inte vad du har för bil, men att byta bromsskivor och belägg är inget du behöver lämna in bilen för, det är lätt att göra själv på i stort sett alla bilar, och det sparar in hel del pengar att göra det själv också. Men kolla i en Haynesbok innan om du är osäker, och kolla också om du kan behöva något specialverktyg, typ för att skruva in kolvarna i oken eller kanske avdragare för skivorna.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!
Snoppen
7 december 2007 · 543 Inlägg

Jag drog av ett fälgkors från OK/Q8, höll på att drutta i backen tongue

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.
Turbo_Finnen
7 december 2007 · 41 Inlägg

Bröt du av ett järnrör? big_smile

Kör före du, så väntar jag på dig där framme
Allt under 19" är vinterdäck
Suzuki SJ410Q "Skorpan" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang