Bättre bromsar till V70 T5 -97

Xoff Volvo tönt... =)
15 december 2007 · 2 344 Inlägg

Hmm, hittade ett annat paket nu, inte lika dyrt men hur är kvaliten på detta?

GEM sportskivor samt ferodo Sportbromsbelägg

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Eisenhut
15 december 2007 · 1 827 Inlägg

Vet inget om skivorna men jag håller mig till vad jag sagt.

Ferodo gör riktigt bra prylar. Antar att det är DS serien? Jag skulle tro att DS2500 passar bra till dina behov.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Xoff Volvo tönt... =)
16 januari 2008 · 2 344 Inlägg

Christian S skrev:

r-ted skrev:

Christian S skrev:

Och vad kostar inte performanceline bromsarna då? för dom pengarna kan man få andra som är ännu bättre.

Dom är klart bättre än dom "vanliga".
Jag kör EBC sport skivor och EBC Yellow Stuff belägg på min och dom funkar bra, skulle väll kanske kört in dom lite lungnare bara, körde bana med dom när dom gått knappt 30 mil varav dom flesta milen på väg till Ring Knutstorp, jag hörde för ett tag sen att man ska köra in dom lungt i 50 mil hmm

man brukar kunna hitta någon performanceline sats för runt 5000kr ....
det är väll inte dyrt, ingen som gnäller när dom köper en feritta dp med racekat för 9000kr men bromsar 5000kr då lipar dom ...

Begagnade ja, jag tänkte på vad det kostar att köpa det nytt wink
Sen brukar skivorna vara halvkassa när folk säljer dom och nya skivor är inte billigt, har för mig att dom kostar runt 2000:-/st

Xoff skrev:

Christian S skrev:
Det blir skillnad bara du byter från 280mm till 302mm skivor (dom som sitter på X70R), det enda man behöver byta är skivorna och hållaren till bromsoket.

är det bara hållaren som skilljer? låter B...

men då blir det nog 302mm skivor då, hållaren kan ju inte vara överdrivet dyr...

Det är även andra bromsslangar men det är inga som byter dom för det funkar ändå sen är det igentligen andra klossar med annan fasning men dom är bra mycket dyrare än dom vanliga och det funkar lika bra att köra på dom.
Bygeln har artnr 8602456 om du nu har tänk att köpa dom nya.

Har idag kollat hos Volvo men dom säger att även oken skilljer, men går det ändå? passar klossar till 302 skivor i dessa oken?

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Christian S
16 januari 2008 · 4 816 Inlägg

som sagt man behöver bara hållarna och ett par 302mm skivor och nya belägg (ska man alltid sätta på när man byter skivor), skit i vad dom säger för dom vet ändå inte vad som passar på vilken bil och du behöver inte köpa klossarna som är till 302mm för "alla" kör med dom vanliga klossarna då dom är mycket billigare.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Xoff Volvo tönt... =)
18 januari 2008 · 2 344 Inlägg

Christian S skrev:
som sagt man behöver bara hållarna och ett par 302mm skivor och nya belägg (ska man alltid sätta på när man byter skivor), skit i vad dom säger för dom vet ändå inte vad som passar på vilken bil och du behöver inte köpa klossarna som är till 302mm för "alla" kör med dom vanliga klossarna då dom är mycket billigare.

men att köra med 280 klossar är ju som att slänga pengarna i sjön? då får jag ju inte den extra bromsverkan?

edit: skivor och belägg blir ju ändå eftermarknads som du kan läsa i tråden...

Senast redigerat av Xoff (18 januari 2008)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Christian S
18 januari 2008 · 4 816 Inlägg

Xoff skrev:

Christian S skrev:
som sagt man behöver bara hållarna och ett par 302mm skivor och nya belägg (ska man alltid sätta på när man byter skivor), skit i vad dom säger för dom vet ändå inte vad som passar på vilken bil och du behöver inte köpa klossarna som är till 302mm för "alla" kör med dom vanliga klossarna då dom är mycket billigare.

men att köra med 280 klossar är ju som att slänga pengarna i sjön? då får jag ju inte den extra bromsverkan?

edit: skivor och belägg blir ju ändå eftermarknads som du kan läsa i tråden...

nej för som sagt "alla" kör med dom för ingen vill betala den extra kostnade för att få dom det "ska" vara när dom andra passar och fungerar utmärkt att köra med.
jo det får du iom att skivan är större.

Då spelar det ju ingen roll, köp 302 skivor och dom beläggen du vill ha för då spelar det ju ingen roll vilken diameter du har på skivorna för dom gör ändå ingen skillnad på det.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Xoff Volvo tönt... =)
18 januari 2008 · 2 344 Inlägg

Xoff skrev:

Christian S skrev:
men att köra med 280 klossar är ju som att slänga pengarna i sjön? då får jag ju inte den extra bromsverkan?

edit: skivor och belägg blir ju ändå eftermarknads som du kan läsa i tråden...

nej för som sagt "alla" kör med dom för ingen vill betala den extra kostnade för att få dom det "ska" vara när dom andra passar och fungerar utmärkt att köra med.
jo det får du iom att skivan är större.

Då spelar det ju ingen roll, köp 302 skivor och dom beläggen du vill ha för då spelar det ju ingen roll vilken diameter du har på skivorna för dom gör ändå ingen skillnad på det.

Huh? att köra med 280 belägg på 302 skivor kan ju inte ge bättre bromsverkan än 280 då det inte är mer anläggnings yta mellan belägg och skiva? det är väll anläggnings ytan som ger bromsverkan å inte omkrettsen?

å vad menar du med det sista?

och den viktigaste frågan: passar 302 klossar i 280 oken eller inte?

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Christian S
19 januari 2008 · 4 816 Inlägg

Xoff skrev:
Huh? att köra med 280 belägg på 302 skivor kan ju inte ge bättre bromsverkan än 280 då det inte är mer anläggnings yta mellan belägg och skiva?

Jo pga att skivan är större, det blir ju mindre anläggningsyta med 302 klossarna då dom är MER fasade än dom till 280

Xoff skrev:
det är väll anläggnings ytan som ger bromsverkan å inte omkrettsen?

Inte? varför sitter det isåfall 330mm bromsar på S60/V70N R AWD om det hade räckt att bygga om oken så att man fått plats med klossar som är större så att det blir mer anäggningsyta? samt varför tror du det sitter stora bromsar (17-18") på racingbilar om det hade räckt med 15"?
Tänk själv, vilket är enklast att hålla imot, en lite skiva eller en stor?

Xoff skrev:
å vad menar du med det sista?

Att dom gör ingen skillna på om det sitter 280 eller 302mm bromsar på bilen för dom säljer samma klossar till dig ändå oavsett vilka du har

Xoff skrev:
och den viktigaste frågan: passar 302 klossar i 280 oken eller inte?

JA!!!!!!!!!!!!

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Xoff Volvo tönt... =)
19 januari 2008 · 2 344 Inlägg

Oj! det är inte min mening att få någon arg! sad Jag vill bara reda ut alla min frågor juh! smile

Jag trodde att ju större omkretts ju störra va klossarna = ju större anläggnings yta...

Men jag hade nog fel...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Christian S
19 januari 2008 · 4 816 Inlägg

Nej då, det är lungt ville bara vara lite över tydlig.
Oftast byter man ju oken också när man monterar större skivor men det behövs inte i alla lägen, det är samma sak på S60,V70N,S80 dom har också 2 olika storlekar på skivorna beroende på vilken motor det sitter i men där finns det bara en sorts klossar att välja på.

Senast redigerat av Christian S (19 januari 2008)

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang