Carpower,Sinuslive/Kicker, Sinuslive

Sanion Dåre
7 december 2007 · 274 Inlägg

Tänkte väl köpa mig lite ljud så småningom och funderat ett tag på vad jag ska köpa mig.
Det jag hade tänkt mig från början var detta carpower paket: http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=499
Pris: 43oo Kr

Men funderar på om detta kan vara bättre ? Ett sinus sl-a1500 och en kicker L512
Pris: ~45oo Kr

Ät mig
k1mm0 tokfrans
7 december 2007 · 982 Inlägg

med sinus steget och carpower basen kommer du kunna spela högt, i rätt låda även med god kontroll.

misst'nker att kickerbasen spelar något tajtare men inte lika högt..

Vilket du än väljer så misstänker jag att du komma åka runt med ett leende på läparna ;D

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
_fillan_ med lem
7 december 2007 · 1 925 Inlägg

k1mm0 skrev:
med sinus steget och carpower basen kommer du kunna spela högt, i rätt låda även med god kontroll.

misst'nker att kickerbasen spelar något tajtare men inte lika högt..

Vilket du än väljer så misstänker jag att du komma åka runt med ett leende på läparna ;D

jag har precis samma uppfattning smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
BMW-328I
7 december 2007 ·

k1mm0 skrev:
med sinus steget och carpower basen kommer du kunna spela högt, i rätt låda även med god kontroll.

misst'nker att kickerbasen spelar något tajtare men inte lika högt..

Vilket du än väljer så misstänker jag att du komma åka runt med ett leende på läparna ;D

Exakt, bra sagt

k1mm0 tokfrans
7 december 2007 · 982 Inlägg

talar av erfarehet B-)

Sonic basen är party bas i mängder! rolig rolig bas som slår hårt som fan, men ingen finlirsbas..

Kicker basen gräver väldigt djupt och kräver oftast stora lådor? (jag fick lov att ha min L715 i 180Liters låda med 8" port ;D) men som sagt spelar inte lika högt.

angående sinus steget, var noga med subsonic det är trottsallt ett billigt steg. och gaina med förstånd smile

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
Sanion Dåre
7 december 2007 · 274 Inlägg

Tackar för svaren , var lite osäker då jag fått känslan av att Kicker basarna är så populära.. Kanske de värre Kicker basarna ger lite mer lycka än denna ? roll
Har hört att man skall vända basen imot baksätet istället för mot skuffen i sedan bilar, då det blir lite tråkigt att bara se en tom vägg när man öppnar skuffen funderar jag på att bygga låda i belyst plexiglas. Kan det vara någon idé ? Eller ger det inge vidare resultat ?

Senast redigerat av Sanion (7 december 2007)

Ät mig
k1mm0 tokfrans
7 december 2007 · 982 Inlägg

du kan göra ett fönster i plexi om du vill.. i en sedan bil skulle jag spela bas + port genom skidluckan (helt tätt bakåt) alltså tvinga allt ljud in i kupen, och om det ska vara riktigt snyggt ett fönster på baksidan lådan och kanske ett neonrör ?

De värrre kickerbasarna kräver effekt.  L5 och Sonic misstänker jag slukar ungefär samma effekt.

om du bara vill spela högt så har jag en jämförelse.

I en fiat 127..

1st Kicker L715 i korrekt låda och matat med 1st sinus live SL-A 3000 steg.. 145.1dB @ 52hz

1st Carpower Sonic 15 i korrekt låda med samma effekt. 147.3dB @ 52hz

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
Sanion Dåre
7 december 2007 · 274 Inlägg

Okej ! antar att jag behöver ett färskt batteri och även en konding till detta paket ?

Ät mig
k1mm0 tokfrans
7 december 2007 · 982 Inlägg

Skippa kondingen!!

lägg pengarna på ett bättre batteri och fräsha kablar i motorrum ist.. tjänar du mer på i längden..

byt kablarna mellan generator och batteri till 33mm2 eller 50mm2. och även jordningen av batteri.. dvs från - polen till motorblocket, och sedan från motorblocket till kaross för att du inte ska få några förluster någonstans.. smile

mvh

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
Sanion Dåre
7 december 2007 · 274 Inlägg

Låter kalas ! smile Sparar man ju en liten sant på då också !
Jasså blir det bättre jord om man drar till blocket också ? Har alltid kört från minus till kaross tongue
Mycket bra hjälp btw

Ät mig
k1mm0 tokfrans
7 december 2007 · 982 Inlägg

du kan ju dra 2 kablar om du vill wink jorden är Prio 1

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
Sanion Dåre
7 december 2007 · 274 Inlägg

Jo det är väl så smile

Ät mig
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
9 december 2007 · 2 353 Inlägg

k1mm0 skrev:
du kan göra ett fönster i plexi om du vill.. i en sedan bil skulle jag spela bas + port genom skidluckan (helt tätt bakåt) alltså tvinga allt ljud in i kupen, och om det ska vara riktigt snyggt ett fönster på baksidan lådan och kanske ett neonrör ?

De värrre kickerbasarna kräver effekt.  L5 och Sonic misstänker jag slukar ungefär samma effekt.

om du bara vill spela högt så har jag en jämförelse.

I en fiat 127..

1st Kicker L715 i korrekt låda och matat med 1st sinus live SL-A 3000 steg.. 145.1dB @ 52hz

1st Carpower Sonic 15 i korrekt låda med samma effekt. 147.3dB @ 52hz

Vad spelar det vid 30Hz och 80Hz?

Nu hugger jag på dig Kimmo, men detta gäller generelt. De SÄMSTA förslag som jag så ofta ser här på Garaget är alla dessa dBDrag siffror. För er som skall lyssna på MUSIK, skit i dB siffrorna vid specifika frekvenser. De siffrorna som tex Kimmo nämner har man absolut ingen som helst nytta utav annat än vid en dBdrag tävling. För musik så låter en dBdrag låda absolut kattskit.

Bara så att alla som inte är insatta begriper det.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Sanion Dåre
9 december 2007 · 274 Inlägg

Okej smile Det kan vara bra att veta !
Hur grova kablar bör man ha till ett Sinus Live sl-a1500 steg.. ?

Ät mig
MrCalle Team Autohifi!
9 december 2007 · 865 Inlägg

Det beror lite på hur lång du ska ha den.
Men har du batteriet fram & steget bak så ska du köra med 50mm2 genom bilen.
Men tänk på jorden!!!!!!!

Sanion Dåre
10 december 2007 · 274 Inlägg

okej ja så är fallet att batteriet sitter fram och steget bak .. Duger det inte bra med vanliga 32mm2 då ? För om det gör det så slipper man ju köpa nytt sånt också smile men gör det stor skillnad är det ju lika bra att smacka på med riktiga grejjer när man ändå håller på..!roll

Senast redigerat av Sanion (10 december 2007)

Ät mig
Drönirettab
10 december 2007 · 21 761 Inlägg

Det följer väl med en 150A säkring till steget, då bör det vara minst 35mm2 kabel för den säkringsstorleken. Eftersom MrCalle rekommenderar 50mm2 kabel så är det säkert av egen erfarenhet kan jag tänka mig.

Det teoretiska spänningsfallet med 5m lång 32mm2 kabel är 0,4V vid 150A och det fungerar iof bra, men det är ingen nackdel att köra med 50mm2. 50mm2 kabel får ha upp till 250A säkring, då räcker det ju till om du ska ytterligare ett steg för tex framsystemet eller så smile.

MrCalle Team Autohifi!
10 december 2007 · 865 Inlägg

Helt rätt, om du har ditt batteri bak idag så går det md säkerhet en större kabel genom bilen redan idag, då räcker det med en 35mm2.

Anledningen till att jag sa detta om 50mm2 så är det erfarenhet, det är nästan alltid så att man stoppar på ett steg till på denna kabel och då är en 35mm2 förliten.

Men har du en 35mm2 idag så kan du givetvis testa, den är inte under dimisionerad men du ska inte ha andra steg på denna då.

Good luck!

Sanion Dåre
10 december 2007 · 274 Inlägg

Jag har faktiskt ett steg i hatthyllan för 2 mds 6.5or. Steget ligger på 100RMS tror jag, inte så farligt mkt men knycker väl tillräckligt med ström antar jag smile
Förslag på bra men billig + kabel i 50mm2 ?

Ät mig
Decibel
10 december 2007 · 2 911 Inlägg

Sanion skrev:
Jag har faktiskt ett steg i hatthyllan för 2 mds 6.5or. Steget ligger på 100RMS tror jag, inte så farligt mkt men knycker väl tillräckligt med ström antar jag smile
Förslag på bra men billig + kabel i 50mm2 ?

Det är svårt att hitta billig kabel då dom är gjord i koppar och kopparpriserna är rätt höga nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang