fyrpunkts bälte?

camaro_racing
9 december 2007 · 22 Inlägg

hej är det lagligt att besiktiga med fyrpunkts bälte någon som vet?
har hört olika om det   



mvh Emil

Senast redigerat av camaro94 (9 december 2007)

v8 ohh yeah!
beemern .......
9 december 2007 · 2 655 Inlägg

nej du får inte ha bara de, de får sitta där men inte användas måste sitta orginalbältet kvar i den, får inte äns användas i ombyggt fordon eller nåt annat reggat fordon.

camaro_racing
9 december 2007 · 22 Inlägg

okej tycker det är lite synd verkar mycket säkarare med tack för svar=)

v8 ohh yeah!
Markolainen
9 december 2007 ·

Det fanns någon tråd om varför man inte fick ha det.
Om jag inte minns fel så är det lättare att nacken går av vid krock då resten av kroppen sitter som fastgjuten i stolen med fyrpunktsbälte.
Och om man voltar och taket trycks ihop så finns det inte mycket med "svängrum" åt huvudet.
Så de sa att 4-p bälte är samre på en bil man inte har ram och fastspänt huvud på.

camaro_racing
9 december 2007 · 22 Inlägg

okej=) tack för svar mvh Emil

v8 ohh yeah!
_Wallis_
9 december 2007 · 4 506 Inlägg

Har du bur därimot så är det överlägset med ett riktigt 4punkt eller 6punkts bälte.

Kan du andas kan du dö.
evilaudio
9 december 2007 · 16 195 Inlägg

saken e den att man kan få ha de om man krocktestar en EXAKT lika dan bil som du ska ha bältet i me just den typen va bälte du ska ha.. å sen att du får krocktesten godkänd..


men de e ett jävla jobb å kostar MASSA pengar..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
camaro_racing
9 december 2007 · 22 Inlägg

ja hehe verkar bara dyrt:P men planerar att sätta bur iden nu i vinter kanske det går dåsmile

v8 ohh yeah!
Lars-P
9 december 2007 · 427 Inlägg

camaro94 skrev:
ja hehe verkar bara dyrt:P men planerar att sätta bur iden nu i vinter kanske det går dåsmile

Klart du ska ha 4/6P bälte om du ska ha bur. Jag har ett nytt 4P bälte tillsalu.

evilaudio
9 december 2007 · 16 195 Inlägg

camaro94 skrev:
ja hehe verkar bara dyrt:P men planerar att sätta bur iden nu i vinter kanske det går dåsmile

klart att de går å ha 4-punkt när du ha bur men de e inte godkänt.. om snuten tar dig så får du lika mycke böter som att du skulle åka utan..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
camaro_racing
9 december 2007 · 22 Inlägg

okej=) ja jag har fyrpungts bälte nu men ska försöka fjäska så jag kan besiktiga med:P
buren kommer nu i vinter och de känns mycket säkrare med när man kör med 4pungts bälte
tycker jag iaf:P

mvh

v8 ohh yeah!
Lars-P
9 december 2007 · 427 Inlägg

camaro94 skrev:
okej=) ja jag har fyrpungts bälte nu men ska försöka fjäska så jag kan besiktiga med:P
buren kommer nu i vinter och de känns mycket säkrare med när man kör med 4pungts bälte
tycker jag iaf:P

mvh

Besiktia går ju som sagt inte, du måste ha dina vanlig på bes sen kan du ta bort dom. Vet inte hur hårda polisen är om du blir stoppad med 4p bälte på dig. Jag kommer köra med det på gata iaf det går inte att ha vanligt me mina stolar tongue

evilaudio
9 december 2007 · 16 195 Inlägg

camaro94 skrev:
okej=) ja jag har fyrpungts bälte nu men ska försöka fjäska så jag kan besiktiga med:P
buren kommer nu i vinter och de känns mycket säkrare med när man kör med 4pungts bälte
tycker jag iaf:P

mvh

kan lova dig att du kommer inte kunna besikta me 4-punktbälten.. du måste ha dina orginal kvar i bilen.

får ja fråga hur du har satt fast de bälten du har nu??

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
evilaudio
9 december 2007 · 16 195 Inlägg

CRX-vtec skrev:

camaro94 skrev:
okej=) ja jag har fyrpungts bälte nu men ska försöka fjäska så jag kan besiktiga med:P
buren kommer nu i vinter och de känns mycket säkrare med när man kör med 4pungts bälte
tycker jag iaf:P

mvh

Besiktia går ju som sagt inte, du måste ha dina vanlig på bes sen kan du ta bort dom. Vet inte hur hårda polisen är om du blir stoppad med 4p bälte på dig. Jag kommer köra med det på gata iaf det går inte att ha vanligt me mina stolar tongue

du får 1500 i böter.. de e lika mycke böter som att åka utan.. om du inte träffar en snäll snut vill säga.. big_smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Olss Camaro The Legend Of Muscle Cars
9 december 2007 · 148 Inlägg

gör som ja sätt i buren 4p bälte åh ha kvar orginal bälterna så finns dom vid besikting smile

Chevrolet Camaro RS "383 cui" (1992)
camaro_racing
9 december 2007 · 22 Inlägg

dom sitter fast i golvet men om jag stätter in vanligt bälte med borde det väl gå och
sen ta bort det=)


MVH

v8 ohh yeah!
evilaudio
9 december 2007 · 16 195 Inlägg

camaro94 skrev:
dom sitter fast i golvet men om jag stätter in vanligt bälte med borde det väl gå och
sen ta bort det=)


MVH

vart har du fäst dom bakre fästpunkterna då?? inte nere i golvet hoppas ja för då kan ja garantera att du bryter ryggen när/om du smäller..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
beemern .......
10 december 2007 · 2 655 Inlägg

orkade inte läsa igenom alla inlägg men ja har kollat me bes förut och sen så stog de ju i bilsport desutom me sfro eller va de hette att de inte va lagligt i nått reggat fordon alls pga att man inte kan böja sej framåt och se dödavinkeln och så. visst de får sitta där men får inte användas å man MÅSTE ha orginalbältet monterat...

raggarsmurfen Raggarsmurfen
3 januari 2008 · 9 Inlägg

beemern skrev:
orkade inte läsa igenom alla inlägg men ja har kollat me bes förut och sen så stog de ju i bilsport desutom me sfro eller va de hette att de inte va lagligt i nått reggat fordon alls pga att man inte kan böja sej framåt och se dödavinkeln och så. visst de får sitta där men får inte användas å man MÅSTE ha orginalbältet monterat...

Jag har bara fyrpunktselar i rallybilen (ekonomi = gat godkänd)  besiktar varje år, och kör på gata med sele och allt är frid och fröjd, fick beröm av polisen för vår höga säkerhet i bilen.
Kör min lilla svarta seat till vardags med full bur, ska i med riktiga rallystolar och 6punkts bälten i den nu, och besikta (dock med orginalet också).

((( Men de finns ju alltid baksidor på att va frän....   kör med stödkrage eller "hans" annars kan nacken gå av vid kolission ))).

Lycka till!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang