Laddtryckfel 9000 2,3T -92

AxlSam
10 december 2007 · 1 497 Inlägg

Satt i chip från Chip Mats som skall ge 250hk +.
Även 3"dp, 3" katt och 2,5" simons sport system.

Men det känns då inte som om bilen har de nämnda hästarna.
APC mätarn går nästan upp i topp på gulmarkeringen.
Vilket det även gjorde innan chipningen.

Lite lite för att vara chipat och lite för mycket för att vara grundladdtryck.

Någon som har någon idé om vad det kan vara som spökar?

Bilen är en Saab 9000 CSE 2,3T -92

Senast redigerat av AxlSam (16 februari 2008)

Fubbarn
11 december 2007 · 39 Inlägg

har du pyst den något?

varvstopp är bättre än sex:)
Volvo V70 Sport Edition "Polestar" (2015)
jonTe
11 december 2007 · 5 710 Inlägg

Skaffa en graderad mätare bums! wink
Att gissa tryck i sådana här lägen är onödigt.

MVH Jonas
..............
Markus_MR2
11 december 2007 · 761 Inlägg

Va det inte du som hade problem med att den gick fett för några veckorsen.. Kollat så att katten inte har "smält" och hindrar flödet?

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
SaaB_Turbo
11 december 2007 · 336 Inlägg

Ett tips är ju och kolla om Magnetventilen (MV) är trasig, försök och få tag på en annan det kan även vara boxen som tar död på MV, och då får du byta box och MV.

AxlSam
11 december 2007 · 1 497 Inlägg

jonTe skrev:

Skaffa en graderad mätare bums! wink
Att gissa tryck i sådana här lägen är onödigt.

Jag får väl göra det wink

Markus_MR2 skrev:

Va det inte du som hade problem med att den gick fett för några veckorsen.. Kollat så att katten inte har "smält" och hindrar flödet?

Precis! Det var jag det.
Men katten är HELT ny så tror inte det kan vara den.


Fubbarn skrev:

har du pyst den något?

Pyst?


Vad jag borde tillägga är att jag hade den röda boxen (220)hk för ett par veckor sen.
Bilen betedde sig på samma sätt då. Laddade inte mer än vad den gjort innan.
Ibland fick den för sig att sticka iväg lite.

Tack för svar cool

jonTe
11 december 2007 · 5 710 Inlägg

Att den inte laddar ordentligt kan bero på flera saker.
Ett exempel är lågt GLT och för att kolla det.......måste man ha en graderad mätare  smile

MVH Jonas
..............
SaaB_Turbo
11 december 2007 · 336 Inlägg

Pyst, har du pysstrimmat? man tar bort en vacum slang från magnetventilen, då laddar bilen max men man har inget överladdskydd, inget att rekomendera.

Kolla på Stcs där finns det mycket info.
http://forum.saabturboclub.com/index.php

AxlSam
11 december 2007 · 1 497 Inlägg

Nej, inget pystrim wink

jonTe -
Okej, då får det bli en graderad mätare smile
Försökte hitta din tråd angående laddtryck på STCS igår
men bilderna funkade inte i den. wink

AxlSam
20 december 2007 · 1 497 Inlägg

Fortsätter lite på tråden.

Först och främst:

jonTe jag har skaffat en laddtrycksmätare wink
Ska bara få tummen ur och koppla in den.

Sen en sak jag märkte precis.
När jag trycker ner gasen och laddar lite mer svajar laddtrycket
rätt rejält och TCS lampan börjar blinka.

Detta händer inte varje gång utan lite då och då.

Någon som känner igen sig?

AxlSam
21 december 2007 · 1 497 Inlägg

Ingen? hmm

robert_87 Lokförare
21 december 2007 · 126 Inlägg

TCS är ju Traction Control System, alltså anti-spinn.

Jag är inte 100 och har säkert inte rätt. Men en vild chansning.

TCSen stryper ju kraften för att bilen inte ska spinna.

Antar att de är därför laddtrycket svajar.

Har jag fel får någon gärna lära mig och "AxlSam" hur de är smile

Mvh

Saab 900 Aero -96
jonTe
21 december 2007 · 5 710 Inlägg

AxlSam skrev:
Först och främst:

jonTe jag har skaffat en laddtrycksmätare wink

Bra där smile

Problemet du beskríver låter som robert_87 skrev TCS reglering.
Börjar bilen att spinna reglerar gasspjället tillbaka (släpper gasen)  laddtrycket sänks och den slutar spinna.
Håller man under regleringstiden "plattan i mattan" kan den känna på´t flera gånger och man upplever att trycket svajjar.
Fenomenet finns kvar mer eller mindre på de flesta TCS system, har det t.ex på 9-5:an.

Lycka till med kopplandet!

MVH Jonas
..............
AxlSam
21 december 2007 · 1 497 Inlägg

Så långt har jag också förstått.

Förtydligar mig lite wink

TCS:en går in utan att jag är i närheten
av att spinna.

Märkt av det ännu mer idag.
Men det händer bara på tvåan vad jag märkt.


Så borde det väl inte vara?

Gizmojohan
21 december 2007 · 3 295 Inlägg

då kan jag nästan börja tycka synd om dig om du har ett TCS system som har börjat strula.. det kan bli en kostsam historia om man inte är mkt insatt i hur det fungerar osv.. har du testat och göra en allmån kontroll på tex tändstift, rätt sort (NGK BCPR7ES-11)? bränslefilter?

mvh johan

AxlSam
21 december 2007 · 1 497 Inlägg

Tändstift - nya
Bränslefilter - nytt

AxlSam
12 februari 2008 · 1 497 Inlägg

Att den inte laddar ordentligt kan bero på flera saker.
Ett exempel är lågt GLT och för att kolla det.......måste man ha en graderad mätare  smile

Sätter fart på min gamla tråd här igen smile

Har nu installerat laddtrycksmätarn.

Och max ladd hamnar på 0,6 bar.
Men kommer bara upp till det ibland.

Normalt hamnar det vid 0,45 bar.

Så nu är det bara att börja felsöka!
Välkomna med tips big_smile

jonTe
12 februari 2008 · 5 710 Inlägg

AxlSam skrev:
Så nu är det bara att börja felsöka!
Välkomna med tips big_smile

Nu funkar bilderna i FAQ-tråden igen wink

Var har du för GLT?

MVH Jonas
..............
Fredrik-79
12 februari 2008 · 2 164 Inlägg

Mitt tips är att skippa de motor systemet och skaffa ett annat och bygga om.
TCS är så svårt och kostsamt att de inte motiverar att man felsöker de utan de är lättare och billigare att konvertera till ett annat system.
Ta trionic 5,2 så är de enklare.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
AxlSam
12 februari 2008 · 1 497 Inlägg

Mitt tips är att skippa de motor systemet och skaffa ett annat och bygga om.
TCS är så svårt och kostsamt att de inte motiverar att man felsöker de utan de är lättare och billigare att konvertera till ett annat system.
Ta trionic 5,2 så är de enklare.

MVH

F

TCS problemen är borta nu.

Hade nog bara något att göra med vinterhjulen..

Så nu skall jag kolla upp lite mer om GLT wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang