Skramlande ur motorn vid upptryckt koppling?

RomyMontana
16 december 2007 · 123 Inlägg

Har en 740 tic från 85. Idag så har jag börjat höra ett skramlande ljud ur motorn, "tr tr tr tr tr tr tr tr..." när jag har uppsläppt kopplingen. Trycker jag ner den så slutar det? Bilen och kopplingen beter sig som vanligt i övrigt.

Vad kan det vara?

lindbergern xPuffra
16 december 2007 · 196 Inlägg

det är säkert växellådan som du hör

BMW M635 (1984)
BMW M3 E30 (1987)
Sv3nsson Diesel-Galning
16 december 2007 · 36 Inlägg

låter som att det är urtrampningslagret..

RomyMontana
16 december 2007 · 123 Inlägg

Sv3nsson skrev:
låter som att det är urtrampningslagret..

Jaha, antar att det är ett lager jag måste byta då. Vart sitter det? Spelar det någon roll om jag fortsätter köra med detta?

Sv3nsson Diesel-Galning
16 december 2007 · 36 Inlägg

RomyMontana skrev:

Sv3nsson skrev:
låter som att det är urtrampningslagret..

Jaha, antar att det är ett lager jag måste byta då. Vart sitter det? Spelar det någon roll om jag fortsätter köra med detta?

Sitter på växellådans ingående axel.. så du får lyfta ner lådan..
men det är inte så väldigt invecklat...

det är ingen fara att köra med det men det är som sagt inte svårbytt.. och kostar inte så mkt heller.

Senast redigerat av Sv3nsson (16 december 2007)

lindbergern xPuffra
16 december 2007 · 196 Inlägg

Är nog inte urtrampningslagret.. Isf så skulle d skrammla när du gör en urtrampning(kopplar)

BMW M3 E30 (1987)
BMW M635 (1984)
Sv3nsson Diesel-Galning
16 december 2007 · 36 Inlägg

lindbergern skrev:
Är nog inte urtrampningslagret.. Isf så skulle d skrammla när du gör en urtrampning(kopplar)

jag har fått för mig att när man kopplar så "spänner" man lagret och då tystnar det..
men jag kan ha fel..

lindbergern xPuffra
16 december 2007 · 196 Inlägg

Lagret används inte alls vid "koppling uppe"

BMW M3 E30 (1987)
BMW M635 (1984)
anderzohn bilbytarkung
16 december 2007 · 196 Inlägg

lindbergern skrev:
Är nog inte urtrampningslagret.. Isf så skulle d skrammla när du gör en urtrampning(kopplar)

nej d skramlar när du inte kopplar..så d är alldes säkert urtramningslagret..men som sagt inga större summor att byta lr några större problem

sponsor:
RUDSKOGA BIL&DÄCKSERVICE AB
Mercedes E220D AMG "Anderzohn" (2014)
Jimm
16 december 2007 · 1 661 Inlägg

Japp, om skramlet upphör vid koppling så är det med 99.5% säkerhet urtrampningslagret.
folk säger att det inte är jobbigt att byta? Beror väl på vad man jämför med men har man ingen mekvana så ska man nog inte ge sig på att plocka bort växellådan.
fundera på ifall du kanske ska passa på att byta lamell och tryckplatta när du ändå är där och rotar. (kan vara värt det)

Senast redigerat av Hardjim (17 december 2007)

RomyMontana
16 december 2007 · 123 Inlägg

Näe inte mycket mekvana, speciellt ang bilar. Det började skramla idag, hur länge kan man köra med det? Vad har urtrampningslagret för syfte?

Kommer hela kopplingen att ge sig till slut?

Hur ska man gå tillväga? Har bara tillgång till en "Gör det själv"-verkstad.

Senast redigerat av RomyMontana (16 december 2007)

spj MED[liten]LEM
16 december 2007 · 226 Inlägg

En "gds"-hall är ju fint, men tänk på att det kan bli rätt dyrt, för om det jävlas så kan det ta nån timme. Det du behöver göra är enkelt uttryckt, att separera växellådan från motorn (sitter med några bultar runt sprängkåpan, typ storlek 19 el dyl.) ta loss kardan från lådan, ev. plocka bort växelspaken, kopplingsvajern, startmotorn osv. sen bara ta ner lådan och då ser du klart och tydligt vad du ska byta. Så det kan ta lite tid, men svårt är det inte, och allt sitter hyfsat lättåtkomligt.  Om lagret har börjat låta illa precis nu så kan du säkert köra med det ett tag utan fara, men vill det sig illa så kan det gå fortare, speciellt nu när det snart börjar bli kallt ute.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!
Fubbarn
16 december 2007 · 39 Inlägg

med största sannolikhet är det lagret till bottenstocken i lådan.  när man har kopplingen uppsläppt så drivs lådan o ingående axel o allt går lätt o skrammlar det då är det bottenstocken som håller på att ge upp. så fort du trampar ner kopplingen slutar lådan snurra mer o det blir tyst., urtrampningslagret rasslar lite eller skriker om det är slut.
antar att du har en m46 låda(4+övxl) el. m47(ren 5vxl) om du kör med det så kommer dreven på bottenstocken o huvud dreven i lådan att klättra på varann o då är allt över med lådan.. leta reda på en här på köp&sälj.. brukar inte kosta mer är en 500. om du tar en m46 ska du ta en som kallas P-låda det är den starkaste från turbo, klenast är J-lådan mellanstarka heter PJ-låda..
jag har bytt ca30-40 tal lådor på volvos..  är man duktig o har bra lokal o så så kan man göra bytet av en låda på en timme..
lycka till..

varvstopp är bättre än sex:)
Volvo V70 Sport Edition "Polestar" (2015)
RomyMontana
16 december 2007 · 123 Inlägg

Jaha okej tack för svaren!

Men vad är det då? Urtrampningslagret eller bottenstocken i lådan? Tänkte att lämna in det på en verkstad, och det vore ju dumt att byta fel grej!

Någon som med säkerhet kan säga vad det är för någonting? Har ingen OD på min låda iaf, en tic från 85..

henkebenke
16 december 2007 · 1 703 Inlägg

Om urtrampningslagret är dåligt låter det när man trycker ner kopplingen.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Fubbarn
16 december 2007 · 39 Inlägg

jag tippar på lådan, om det inte är öd på den så är den utbytt. säkert m47låda på den då o den är jävligt klen..

varvstopp är bättre än sex:)
Volvo V70 Sport Edition "Polestar" (2015)
Sorling
16 december 2007 · 207 Inlägg

jag är ganska säker på att det inte är urtrampningslagret.. tror det är nått lager i lådan. bara till att fresta sönder den och byta sen:D

RomyMontana
17 december 2007 · 123 Inlägg

Alltså, hur är det nudå egentligen? Alla säger ju olika.

Om urtrampningslager är dåligt låter det när man TRYCKER ner pedalen, eller när man har den uppsläppt ?


Om jag ska lämna in det på en verkstad så att dom hittar felet och byter ut det, vad kan detta landa på då isof?

Muppsi Bessewisser
17 december 2007 · 556 Inlägg

Har hört av en polare som bytt växellåda ca 10 gånger och han har också jobbat som volvomekaniker att om det låter så där tr tr tr tr när du har kopplingen uppsläppt så är det urtrampningslagret.. Har själv samma fel på min (M47) har kört ca 3 000 mil med det nu och det blir just inge värre...

//SkyNard

How low
vw_performance Greve
17 december 2007 · 1 058 Inlägg

det är väldigt svårt att skriva ett 100% besked över internet.. ingen här har hört missljudet, därför är det nästan omöjligt att peka ut.. det finns flera saker som kan göra dessa ljuden som du har..

låter det mer/mindre vid gaspådrag eller motorbroms t.ex.. ?

kanske är det så uppenbart att det kan fastna på film? filma och lägga upp här på garaget..

PoLoud =D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang