Sinus Live slutsteg Bra/Dåligt??

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
20 december 2007 · 2 353 Inlägg

omegaman1 skrev:
"men de flesta andra som åker omkring med ett par 12or i skuffen och ett 1-2kW slutsteg på det. "

inget tvivel där smile

"Kan ju nämna i sammanhanget att min bil spelade 8dB högre med basen fram i handskfacket jfrt med i skuffen, med exakt samma förutsäningar i övrigt..."

där vart ja förvånad .... får nog söka upp din bil här på garaget o hoppas på lite bilder smile
mvh/hannu

Jag har tyvärr inte en bild på bygget nånstans...men jag har tänkt fota lite..dilemmat är att jag är sämst i Sverige på att fota...

//J

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
TT-Avant
20 december 2007 · 6 851 Inlägg

jonash skrev:

omegaman1 skrev:
"men de flesta andra som åker omkring med ett par 12or i skuffen och ett 1-2kW slutsteg på det. "

inget tvivel där smile

"Kan ju nämna i sammanhanget att min bil spelade 8dB högre med basen fram i handskfacket jfrt med i skuffen, med exakt samma förutsäningar i övrigt..."

där vart ja förvånad .... får nog söka upp din bil här på garaget o hoppas på lite bilder smile
mvh/hannu

Jag har tyvärr inte en bild på bygget nånstans...men jag har tänkt fota lite..dilemmat är att jag är sämst i Sverige på att fota...

//J

Har för mej att din kompis Erik inte heller är värdsbäst på detta med att fota.
Va väl några bilder han tog nere på EM som vart väldigt inte bra..

Kanske har med Gotland att göra???tongue

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
20 december 2007 · 2 353 Inlägg

TT-Avant skrev:

jonash skrev:

omegaman1 skrev:
"men de flesta andra som åker omkring med ett par 12or i skuffen och ett 1-2kW slutsteg på det. "

inget tvivel där smile

"Kan ju nämna i sammanhanget att min bil spelade 8dB högre med basen fram i handskfacket jfrt med i skuffen, med exakt samma förutsäningar i övrigt..."

där vart ja förvånad .... får nog söka upp din bil här på garaget o hoppas på lite bilder smile
mvh/hannu

Jag har tyvärr inte en bild på bygget nånstans...men jag har tänkt fota lite..dilemmat är att jag är sämst i Sverige på att fota...

//J

Har för mej att din kompis Erik inte heller är värdsbäst på detta med att fota.
Va väl några bilder han tog nere på EM som vart väldigt inte bra..

Kanske har med Gotland att göra???tongue

LOL, möjligt! smile

Men Erik hade köpt nån ny superduper kamera nu, så han tror ju guvetvis att han blir fotograf direkt med en sån wink

För min egen del kan du ge mig en Hasselblad, bilderna blir bara en aning bättre än kattskit med en sån...

//J

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
vw_performance Greve
20 december 2007 · 1 058 Inlägg

jonash skrev:

vw_performance skrev:

jonash skrev:

Inte som de som tävlar i dBdrag givetvis, men de flesta andra som åker omkring med ett par 12or i skuffen och ett 1-2kW slutsteg på det.

du menar alltså att tex din sm-vinnar bil spelar högre än en bil med  2 tolvor och 1-2kW? det skulle jag vilja se..

Grannen en bit bort har en 850T, med två stycken MDS Audiophile basar, och ett RF Power 800.2 bryggat till 2ohm. Han spelar 132...Som exempel. Och han är nog inte speciellt "ovanlig" om man säger så.

Sen att man mycket väl skulle kunna få den bilen att spela uppemot 140 är en annan sak. Men de flesta vet ju inte riktigt vad de skall göra för att få det att spela högt.

mvh Jonas

haha.. men om man vet vad man gör så kan man få de att spela både grymt högt och även bra, kanske inte EMMA-bra.. men tillräckligt bra för iaf 95%..

PoLoud =D
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
20 december 2007 · 2 353 Inlägg

vw_performance skrev:

jonash skrev:

vw_performance skrev:

du menar alltså att tex din sm-vinnar bil spelar högre än en bil med  2 tolvor och 1-2kW? det skulle jag vilja se..

Grannen en bit bort har en 850T, med två stycken MDS Audiophile basar, och ett RF Power 800.2 bryggat till 2ohm. Han spelar 132...Som exempel. Och han är nog inte speciellt "ovanlig" om man säger så.

Sen att man mycket väl skulle kunna få den bilen att spela uppemot 140 är en annan sak. Men de flesta vet ju inte riktigt vad de skall göra för att få det att spela högt.

mvh Jonas

haha.. men om man vet vad man gör så kan man få de att spela både grymt högt och även bra, kanske inte EMMA-bra.. men tillräckligt bra för iaf 95%..

Javisst är det så! Men det är det jag menar, många som köper ett steg på säg 1-2kW har möjligen fattat att man måste uppgradera batteriet. De har kanske fattat att det skall helst till en 50mm2 kabel, och anslutningarna skall klämmas ordentligt! Och kanske har de ordnat en riktigt bra jord, med lika tjock kabelarea som på plus-matningen. Och i bästa fall har de hittat en jordpunkt som faktiskt är bra, långt ifrån alla ställen är det, spelar roll om det är plåtrent eller ej.

Så långt så gott. Eller har vi redan tappat 50-75% utav alla som köper stora steg?! Mjo....men, vänta, det kommer mer....

Sen köper de ett par basar, sätter dem i en låda som inte alls är anpassad till bilens egen förstärkning. Där försvann ~5 dB. Lådan, som givetvis är i 22mm spån eller liknande, utan stag, är bara den upphov till en förlust på ~2-3dB för den är för vek, samt att spån faktiskt andas! (va säger nån, JO säger jag, jag har sett det med egna ögon, de tog en stark dammsugare på ena sidan, ett A4 papper på andra och pappret satt som klistrat!)

Okej, då har vi tappat ytterligare 10% utav den stora massan.

Men, några är ännu med. Lugnt tänker dem, jag klarade mig...Nej, för sen har vi detta med placeringen utav lådan på den plats den skall vara, och den tror inte så många spelar roll....fel! Det gör massor!

Och så avslutar vi med att de allra flesta dessutom har en helt felaktig lådtyp / fel avstämning till sin låda. Fel portarea etc. Kvar är...inte så många, utan snarare bara de som verkligen hävdar sig i dBdrag i t.ex Sverige.

Och då har jag inte ens pratat om ordentlig dämpning utav bilen ännu.....

Ni ser själva.

//Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
apoteket00 trucken
22 december 2007 · 563 Inlägg

tack jonas h som styr upp här! jävla snack om effekter som steg skall ge. se till verkligheten i stället. gamla orion THE BEAST stegen på slutet av 90talet 2*50 watt och en prislapp på 18000 varför? jonas vet

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)
thoerNe
22 december 2007 · 164 Inlägg

Vill bara säga en grej.. Säg inte emot decibel.. smile

vw_performance Greve
23 december 2007 · 1 058 Inlägg

Jonash, jag förstår dig precis tongue

PoLoud =D
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
30 december 2007 · 2 353 Inlägg

apoteket00 skrev:
tack jonas h som styr upp här! jävla snack om effekter som steg skall ge. se till verkligheten i stället. gamla orion THE BEAST stegen på slutet av 90talet 2*50 watt och en prislapp på 18000 varför? jonas vet

Indeed! Grymt steg!

vw-performance: ibland drar diskussionerna iväg till en nivå som är rent löjlig, som t.ex,

"men steget A ger 1315W i 1.15ohm i min testbänk medans steget B ger 1107".
Så går folk och köper steget A, och tror att detta ger dem en sån ruggig fördel att de genast påstår sig vara mästare vid korvmojjen. Ända tills den dag då snorunge X med steg C på 300W i 1.15ohm kommer ner och spelar skjortan av dem, med en 75% bättre låda, avstämning, installerad och dämpad bil.

Jag läste just en tråd om slutstegsmätningar. Jag vill bara poängtera att det som inte framkommit i den tråden från varken "DD eller Sinus-sidan" är att ibland så spelar steg högre som mäter mindre....?????????? Jo. Precis så ologiskt är det....säger det mer om repeterbarheten i mätningarna, om variationerna mellan samma slutstegsmodell eller om nåt som vi inte vet?

Gott nytt mät-år till er alla big_smile

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
BAE BilstereoNörd
31 december 2007 · 576 Inlägg

Det är riktigt Jonas, många mätningar är långt ifrån seriösa o repeterbara..
Men är effekten riktig och sinusformad så spelar det mer med mer effekt.
Förutsatt att högtalarna inte mättas..

Men som påpekats de största skillnaderna är ju hur det är byggt och även vilken typ av bilkupé man har....
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
31 december 2007 · 2 353 Inlägg

BAE skrev:
Det är riktigt Jonas, många mätningar är långt ifrån seriösa o repeterbara..
Men är effekten riktig och sinusformad så spelar det mer med mer effekt.
Förutsatt att högtalarna inte mättas..

Men som påpekats de största skillnaderna är ju hur det är byggt och även vilken typ av bilkupé man har....
// Tommy

Javisst är det så! På båda smile

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
omegaman1
31 december 2007 · 297 Inlägg

såna här trådar ballar ALLTID ur men men , de e´la så man lär sej kanske. I vicket fall som helst ..... hopas dieselHoran fick ett svar som hon(förmodligen) är nöjd med smile    .

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .
Opel Insignia "autobahn-loket" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang