Förvånansvärt bra orginalljud i Volvo bilar!

C70
23 december 2007 · 424 Inlägg

Audis B&O är GRYMT! Men det borde det vara för 70000kr extra!wink Dynaudio till Volvo kostar ca 20000kr.

TRYIT Teddan
23 december 2007 · 2 495 Inlägg

Braather skrev:
R8:an lär ju verkligen vara en klass för sig i allt. Och Bang & Olufsen har ju inte gratis prylar direkt smile

det låter underbart....

Jag har Harman kardon i min M3 cab men det imponerar inget stort, inte heller bose ljudet i Rs4an.
I Rs4an är dock original ljudet kastat åt hel*ete, och ersatt med bättre saker och nån schysst sub.

I A8 däremot så spelar BOSE ljudet riktigt bra, är klockrent ljud med bra bas.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
k1mm0 tokfrans
24 december 2007 · 982 Inlägg

haha hade tråkigt.. dB mätte familjes volvo s70 99a. med orginal dunka.. inte ens störesta paketet.. tro det eller ej 124db.. tongue

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
Braather (none)
24 december 2007 · 1 725 Inlägg

k1mm0 skrev:
haha hade tråkigt.. dB mätte familjes volvo s70 99a. med orginal dunka.. inte ens störesta paketet.. tro det eller ej 124db.. tongue

Ja är inte förvånad! Satan asså cool

--Lev i går som det vore i morgon--
TT-Avant
24 december 2007 · 6 851 Inlägg

Braather skrev:
R8:an lär ju verkligen vara en klass för sig i allt. Och Bang & Olufsen har ju inte gratis prylar direkt smile

Bara för att det är B&O betyder det inte att ljudet är bra.
Själv tycker jag att B&O stereo för hemma HiFI låter inte alls så bra som de kostar, snarare skit om man jämför med prislappen.
Och kollar man sedan vad det kostar att välja till det paketet till R8an så skulle jag nog välja att INTE ta det då man för 70 000 kan få bättre ljud.

Sedan undrar jag vad folk här inne räknar som bra ljud?
Det verkar som att bra ljud=mycke bas??
Själv tycker jag att bra ljud är ljud som låter rent,mycke dynamik och detaljer och en bas som dunkar då den ska, inte dunk dunk så man får ont i huvudet av att lyssna på hårdrock eller techno.
Fast alla är vi olika när det gäller "bra ljud"...*som tur är*

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 december 2007 · 13 744 Inlägg

i tex kussinens S80 t6 sitter det 8" i hatthyllan dom klarar av att spela riktigt bra för att vara orginal prylar

men sen kan man diskutera vad som är bra
alla har inte samma uppfattning vad som är bra och dåligt

men volvo har väll verkligen kämpat för att få ett bra ljud
är väll alpine som gör volvos grejer om jag inte missminner mig iaf så ska deras cd växlare fungera på orginal stereon på tex 850 bigfront
fast dom stereo apparterna är inte mycket att hurra över

sen kan man även fundera vad dom värre ljudpaketen kostar till del bilar
ibland lönar det sig säkert att lämna in bilen hos någon ljudfirma som garanterat kan göra så dom spelar ruskigt mycket mer för mindre pengar än orginal ljudet

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
McBlom
24 december 2007 · 84 Inlägg

Jag instämmer helt! Kör då och då en S80 av 07:ans modell om jag inte missminner mig. Den har det "näst största" ljudet i den men imponerar stort på mig för att vara orginal. Tycker det spelar både rent och med bas om man nu önskar det big_smile

C70
24 december 2007 · 424 Inlägg

Growe skrev:
sen kan man även fundera vad dom värre ljudpaketen kostar till del bilar
ibland lönar det sig säkert att lämna in bilen hos någon ljudfirma som garanterat kan göra så dom spelar ruskigt mycket mer för mindre pengar än orginal ljudet

Fast grejen är att Volvo utvecklar systemen för hur bilarna är uppbyggda och hur 'kupén' ser ut. På t.ex C70N så ställer ljuder om sig beroende på om man har taket uppe eller nere, och det är inte bara volymen, utan EQ:n ställer om sig så man ska få så bra ljud som möjligt med taket nere också!

tsdi Egenföretagare
25 december 2007 · 2 496 Inlägg

Har aldrig lyssnat på någon av dom stora paketet utan bara dom "vanligare" och dom låter ju inte speciellt bra.

Senast redigerat av tsdi (25 december 2007)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 december 2007 · 13 744 Inlägg

C70 skrev:

Growe skrev:
sen kan man även fundera vad dom värre ljudpaketen kostar till del bilar
ibland lönar det sig säkert att lämna in bilen hos någon ljudfirma som garanterat kan göra så dom spelar ruskigt mycket mer för mindre pengar än orginal ljudet

Fast grejen är att Volvo utvecklar systemen för hur bilarna är uppbyggda och hur 'kupén' ser ut. På t.ex C70N så ställer ljuder om sig beroende på om man har taket uppe eller nere, och det är inte bara volymen, utan EQ:n ställer om sig så man ska få så bra ljud som möjligt med taket nere också!

är endå rätt säker att man kan få bättre ljud oavsätt

tex kan väll tex pioneers enheter gå att anpassa efter olika kuper iallfall kan jag anpassa min gammal pioneer som är bland dom första med mp3

ger man tex 40,000:- mer för värsta paketet vs inget alls

finns det verkligen ingen anledning att betala 40.000 för ett orginal paket
sen är det klart att det är lite mer känsligt på en cab men det är nog lätt löst problem smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
C70
25 december 2007 · 424 Inlägg

Growe skrev:
är endå rätt säker att man kan få bättre ljud oavsätt

tex kan väll tex pioneers enheter gå att anpassa efter olika kuper iallfall kan jag anpassa min gammal pioneer som är bland dom första med mp3

ger man tex 40,000:- mer för värsta paketet vs inget alls

finns det verkligen ingen anledning att betala 40.000 för ett orginal paket
sen är det klart att det är lite mer känsligt på en cab men det är nog lätt löst problem smile

19900kr kostar värsta stereon till C70N. Jag kan lova att du aldrig kan få ett lika bra system i den eftermonterat, och det är lätt ett av dom bästa ljudsystem som finns från fabrik.

Eureka
27 januari 2008 · 23 Inlägg

Hmm jag liksom Braather här kanske har lite större krav än vissa andra på hur ljud skall låta!
Har själv gjort musik i 15 år och gillar verkligen bra ljud och kunna spela högt.. men jag måste ändå säga att stora stereon i 93 SS låter helt ok för att vara original..  det dunkar på skapligt med 13 högtalarna. Men som sagt inget är bra om man vill ha extrem ljud smile

Men jag tror det skulle räcka åt de flesta om vi skall vara ärliga ?!  hehe

Audi S5 4,2 V8 "S5 V8" (2011)
Scratch
27 januari 2008 · 719 Inlägg

TT-Avant skrev:
Bara för att det är B&O betyder det inte att ljudet är bra.
Själv tycker jag att B&O stereo för hemma HiFI låter inte alls så bra som de kostar, snarare skit om man jämför med prislappen.
Och kollar man sedan vad det kostar att välja till det paketet till R8an så skulle jag nog välja att INTE ta det då man för 70 000 kan få bättre ljud.

Ljud/peng är det inte värt det men är ju samma i ljud som tex motortrim man kommer till gränsen av dagensteknik och vill ha lite mera och då kostar det ju multum för att det kräver en jävla massa jobba/utveckling/ny teknik. Men är man antusiast (stavning) så betalar man mkt för det lilla extra.  wink

live free, die young.
E-30
27 januari 2008 · 1 050 Inlägg

Någon tidningsskribent, påstod att det fanns 16st originalmonterade högtalare i de nyare Volvomodellerna.
Måste väl ha vart i samband med beställning av det "STORA" ljudpaketet? Kan väl ej vara standard?

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Scratch
27 januari 2008 · 719 Inlägg

E-30 skrev:
Någon tidningsskribent, påstod att det fanns 16st originalmonterade högtalare i de nyare Volvomodellerna.
Måste väl ha vart i samband med beställning av det "STORA" ljudpaketet? Kan väl ej vara standard?

kan få ihop 15 iaf. 3vägs i alla 4 dörrar center i intrumentpanelen och 2 basar i hyllan eller skuffen det blir 15 iaf. den 16e kan ja inte hitta en funktion för tongue

live free, die young.
C70
27 januari 2008 · 424 Inlägg

I nya V70/XC70 är det 15 högtalare om man väljer Premium Sound och subwoofer.

15 st i C70 med Premium Sound också. Kan säga att dom 910w som den levererar är ruskigt bra!

rwider
27 januari 2008 · 50 Inlägg

Mycket möjligt att det är en av dom bättre fabriksmonterade systemen.
Men jag vill också påstå att det inte bör vara några större problem att få det bättre med eftermarknadsprylar om man vet vad man gör..





C70 skrev:

Growe skrev:
är endå rätt säker att man kan få bättre ljud oavsätt

tex kan väll tex pioneers enheter gå att anpassa efter olika kuper iallfall kan jag anpassa min gammal pioneer som är bland dom första med mp3

ger man tex 40,000:- mer för värsta paketet vs inget alls

finns det verkligen ingen anledning att betala 40.000 för ett orginal paket
sen är det klart att det är lite mer känsligt på en cab men det är nog lätt löst problem smile

19900kr kostar värsta stereon till C70N. Jag kan lova att du aldrig kan få ett lika bra system i den eftermonterat, och det är lätt ett av dom bästa ljudsystem som finns från fabrik.

Skyracer Skyracer
27 januari 2008 · 917 Inlägg

Vi får ofta in nyare Volvo där ägaren vill ha mer bas.

Originalstereon är kanske byggd efter originalcoupén, men många ägare vill att ljudet skall vara byggt efter dem och deras smak och krav istället. wink

Mvh
Håkan

Senast redigerat av Skyracer (28 januari 2008)

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö
Toyota GR86 (2022)
Toyota AE86 Sprinter Trueno "GT Apex - Panda - Initial D" (1986)
C70
28 januari 2008 · 424 Inlägg

rwider skrev:
Mycket möjligt att det är en av dom bättre fabriksmonterade systemen.
Men jag vill också påstå att det inte bör vara några större problem att få det bättre med eftermarknadsprylar om man vet vad man gör..

Systemet har uteveckats under lång tid. Det ställer om sig efter hur fort man kör, om man har taket upp/nere osv. Det är itne bara så att det ändrar volym, utan det ställer om sig totalt så man alltid ska få bästa möjlig ljud! Är tveksam till att man 'utan större problem' kan matcha detta med eftermarknadsprylar......

Dessutom är hela infotainmentsystemet ihopbyggt. Dvs på min så samarbetar telefon, stereo, navigator osv.


Många missar också att man kan ställa in EQ:n som man vill! Jag har lagt ner en del tid på att ställa in den precis som jag vill ha ljudet.

Senast redigerat av C70 (28 januari 2008)

MrTobias
28 januari 2008 · 1 297 Inlägg

C70 skrev:

rwider skrev:
Mycket möjligt att det är en av dom bättre fabriksmonterade systemen.
Men jag vill också påstå att det inte bör vara några större problem att få det bättre med eftermarknadsprylar om man vet vad man gör..

Systemet har uteveckats under lång tid. Det ställer om sig efter hur fort man kör, om man har taket upp/nere osv. Det är itne bara så att det ändrar volym, utan det ställer om sig totalt så man alltid ska få bästa möjlig ljud! Är tveksam till att man 'utan större problem' kan matcha detta med eftermarknadsprylar......

Dessutom är hela infotainmentsystemet ihopbyggt. Dvs på min så samarbetar telefon, stereo, navigator osv.


Många missar också att man kan ställa in EQ:n som man vill! Jag har lagt ner en del tid på att ställa in den precis som jag vill ha ljudet.

Det finns alltid något bättre smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang