Förvånansvärt bra orginalljud i Volvo bilar!

NxV ElectroRaggare
28 januari 2008 · 883 Inlägg

klart dom måste ha bra ljudpaket, för man vill ju inte lyssna på motorn! smile

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
iNFiNiTi Kodknäckare
28 januari 2008 · 82 Inlägg

Jag gillar Passats bäst. med tanke på att Volvos sk originalljud oftast är en större cd med 2-4 högtalare mer. de där paketen kostar dock inget.... eller hur är det?

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.
C70
28 januari 2008 · 424 Inlägg

iNFiNiTi skrev:
Jag gillar Passats bäst. med tanke på att Volvos sk originalljud oftast är en större cd med 2-4 högtalare mer. de där paketen kostar dock inget.... eller hur är det?

Huh?

gurenius
28 januari 2008 · 1 631 Inlägg

C70 skrev:
Systemet har uteveckats under lång tid. Det ställer om sig efter hur fort man kör, om man har taket upp/nere osv. Det är itne bara så att det ändrar volym, utan det ställer om sig totalt så man alltid ska få bästa möjlig ljud! Är tveksam till att man 'utan större problem' kan matcha detta med eftermarknadsprylar......

Dessutom är hela infotainmentsystemet ihopbyggt. Dvs på min så samarbetar telefon, stereo, navigator osv.


Många missar också att man kan ställa in EQ:n som man vill! Jag har lagt ner en del tid på att ställa in den precis som jag vill ha ljudet.

Hur avancerad är EQn?

Har du möjlighet att demonstrera detta ljud nån gång? Kanske på en tävling?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
28 januari 2008 · 2 353 Inlägg

C70 skrev:
Audis B&O är GRYMT! Men det borde det vara för 70000kr extra!wink Dynaudio till Volvo kostar ca 20000kr.

Jag har lyssnat i en del på båda dem systemen, och min anläggning som jag vann A30Light med (dvs den kostar max 30000 ut till kund) är så långt före dem systemen att hade jag köpt tex Audis B&O system hade jag åkt tillbaks till Audi och krävt pengarna tillbaks...

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
28 januari 2008 · 2 353 Inlägg

C70 skrev:

Growe skrev:
är endå rätt säker att man kan få bättre ljud oavsätt

tex kan väll tex pioneers enheter gå att anpassa efter olika kuper iallfall kan jag anpassa min gammal pioneer som är bland dom första med mp3

ger man tex 40,000:- mer för värsta paketet vs inget alls

finns det verkligen ingen anledning att betala 40.000 för ett orginal paket
sen är det klart att det är lite mer känsligt på en cab men det är nog lätt löst problem smile

19900kr kostar värsta stereon till C70N. Jag kan lova att du aldrig kan få ett lika bra system i den eftermonterat, och det är lätt ett av dom bästa ljudsystem som finns från fabrik.

LOL!

Man kan förbättra det originalljudet AVSEVÄRT utan att ens byta en komponent i det, bara genom att göra lite andra saker (och då menar jag inte pilla på EQn).

Jag vet att killarna som jobbar på Volvo är gansk askickliga, men de har också begränsningar som de måste följa vad gäller ganska många områden. Ett exempel är att man kan bota en hel del utav de efterringningarna som finns i systemet. Det kostar en del och är absolut inte värt pengen om man sitter och åker bara. Och det är där som gränslinjen går nånstans. Sen tar vi vid - vi som håller på med HiFi i bilar och som tycker att man kan sitta med bilen avstängd och lyssna i timmar smile

mvh Jonas

Senast redigerat av jonash (28 januari 2008)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
CroZZeN
28 januari 2008 · 400 Inlägg

nån skrev om att volvo la ut mycke på ljudet...men dom glömde ljud(ISOLERINGEN) tongue

Ride Like You´ve Never Been Hurt
C70
28 januari 2008 · 424 Inlägg

gurenius skrev:
Hur avancerad är EQn?

Har du möjlighet att demonstrera detta ljud nån gång? Kanske på en tävling?

Inte jätteavancerad, men tillräckligt för att göra mig nöjd. Har hållt på med musik i ungefär 15 år.

Demostrera? Åk till en Volvoåterförsäljare och se om det finns i deras C70....



CroZZeN skrev:
nån skrev om att volvo la ut mycke på ljudet...men dom glömde ljud(ISOLERINGEN)

Alla nya Volvobilar är väldigt bra isolerade. Alla gamla med för den delen.

gurenius
28 januari 2008 · 1 631 Inlägg

C70 skrev:

gurenius skrev:
Hur avancerad är EQn?

Har du möjlighet att demonstrera detta ljud nån gång? Kanske på en tävling?

Inte jätteavancerad, men tillräckligt för att göra mig nöjd. Har hållt på med musik i ungefär 15 år.

Demostrera? Åk till en Volvoåterförsäljare och se om det finns i deras C70....

Jag hoppades på din bil eftersom du menar att du fått till det. Var i landet finns du?

En demobil från Volvo lär inte imponera - ljudet är alltid ställt för att funka för Svensson.

Jag saknar referenser på C70. Har du lyssnat på V50? Har åkt många timmar i en sån med dyraste ljudpaketet.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
29 januari 2008 · 2 353 Inlägg

Om du hållit på med musik i 15år borde du ha begrepp om hur viktig efterklangstiden är för upplevelsen.

Och det finns EXTREMT mycket att göra, oavsett Volvo-modell. Extremt mycket. Jag har inte gjort egna mätningar (men du får mig nästan sugen att göra det, jag har möjligheten) men baserat på vänners mätningar så vet jag att man kan minska efterklangstiden med uppemot 75% genom att förbättra installationen. 75%!

mvh Jonas


C70 skrev:

gurenius skrev:
Hur avancerad är EQn?

Har du möjlighet att demonstrera detta ljud nån gång? Kanske på en tävling?

Inte jätteavancerad, men tillräckligt för att göra mig nöjd. Har hållt på med musik i ungefär 15 år.

Demostrera? Åk till en Volvoåterförsäljare och se om det finns i deras C70....



CroZZeN skrev:
nån skrev om att volvo la ut mycke på ljudet...men dom glömde ljud(ISOLERINGEN)

Alla nya Volvobilar är väldigt bra isolerade. Alla gamla med för den delen.

Senast redigerat av jonash (29 januari 2008)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Sharky
29 januari 2008 · 10 287 Inlägg

Och här kan man labba lite med rumsakustik och se vad som händer med efterklang (reverbation):

http://www.hunecke.de/en/calculators/ro … stics.html

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
C70
29 januari 2008 · 424 Inlägg

gurenius skrev:
Jag hoppades på din bil eftersom du menar att du fått till det. Var i landet finns du?

En demobil från Volvo lär inte imponera - ljudet är alltid ställt för att funka för Svensson.

Jag saknar referenser på C70. Har du lyssnat på V50? Har åkt många timmar i en sån med dyraste ljudpaketet.

Du skulle egentligen höra på ljudet i XC90in....men jag bor för långt ifrån dig för att orka. big_smile

Yes, har haft en V50 med Premium Sound, men det var innan Dynaudio blev inblandade, så det ljudet är bra. Men inte lika bra!

C70
29 januari 2008 · 424 Inlägg

jonash skrev:
Om du hållit på med musik i 15år borde du ha begrepp om hur viktig efterklangstiden är för upplevelsen.

Och det finns EXTREMT mycket att göra, oavsett Volvo-modell. Extremt mycket. Jag har inte gjort egna mätningar (men du får mig nästan sugen att göra det, jag har möjligheten) men baserat på vänners mätningar så vet jag att man kan minska efterklangstiden med uppemot 75% genom att förbättra installationen. 75%!

Absolut, MEN vi snackar i en bil. Som man lyssnar när man kör (oftast nercabbat i mitt fall). Att man har en extremt bra anläggning hemma är en sak, men då sitter man ju ner för att lyssna på musik. Bilen har jag för att köra/glida, inte lyssna på musik. Det är inte alltid jag har på musik överhuvudtaget i bilen, för någongång är det skönt när det är helt tyst.

Ska också tillägga att jag är helt allergisk mot 'dunkadunka'. Jag lyssnar på t.ex Eagles (Hell freezes over är GRYMT!!), Gessle, Winnerbäck, klassisk musik etc...

Senast redigerat av C70 (29 januari 2008)

Sharky
29 januari 2008 · 10 287 Inlägg

OT: Jepp, den går som en av mina referensskivor på min hemmabio (till grannarnas förtvivlan)

/Göran

C70 skrev:
(Hell freezes over är GRYMT!!).

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
29 januari 2008 · 2 353 Inlägg

C70 skrev:

jonash skrev:
Om du hållit på med musik i 15år borde du ha begrepp om hur viktig efterklangstiden är för upplevelsen.

Och det finns EXTREMT mycket att göra, oavsett Volvo-modell. Extremt mycket. Jag har inte gjort egna mätningar (men du får mig nästan sugen att göra det, jag har möjligheten) men baserat på vänners mätningar så vet jag att man kan minska efterklangstiden med uppemot 75% genom att förbättra installationen. 75%!

Absolut, MEN vi snackar i en bil. Som man lyssnar när man kör (oftast nercabbat i mitt fall). Att man har en extremt bra anläggning hemma är en sak, men då sitter man ju ner för att lyssna på musik. Bilen har jag för att köra/glida, inte lyssna på musik. Det är inte alltid jag har på musik överhuvudtaget i bilen, för någongång är det skönt när det är helt tyst.

Ska också tillägga att jag är helt allergisk mot 'dunkadunka'. Jag lyssnar på t.ex Eagles (Hell freezes over är GRYMT!!), Gessle, Winnerbäck, klassisk musik etc...

Jag lyssnar på det du skriver också, och jag tävlar i billjud. Gemensamt för oss som tävla i billjud och den grenen som jag då menar (dvs HiFi) är att vi ofta tillbringar flera timmar ståendes i nåt garage eller tävlingsplats och lyssnar, där dels motorn är avslagen och där det ofta är tyst runtomkring.

Jag kan som kuriosa nämna att min granne som har studio har en hemmaanläggning med ett par Focal/JM Lab med berylliumdiskant (heter dem Electra?) samt nån slags rörsteg, och han hörde detaljer i min bil han inte hört i sin egen hemmaanläggning förut..Och det är han långt från ensam om att ha gjort.

Men visst, nedcabbat och i 70km/h på landsväg så kan man lika gärna skita i att uppgradera stereon överhuvudtaget, då duger det med en mp3 spelare från Rusta och ett par 6x9 från Billebro.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
kvistarn
29 januari 2008 · 49 Inlägg

en kompis har en v40, -00 kanske, och den har verkligen dåligt ljud, ungefär som en toyota från -85 big_smile
9-5 har "helt ok" ljud, för den som inte är så musikintresserad, jag har bytt ut mitt...
passat -00 har ganska dåligt ljud, vass diskant, ingen bas....

Man får vänja sig...
tsdi Egenföretagare
29 januari 2008 · 2 496 Inlägg

kvistarn skrev:
en kompis har en v40, -00 kanske, och den har verkligen dåligt ljud, ungefär som en toyota från -85 big_smile
9-5 har "helt ok" ljud, för den som inte är så musikintresserad, jag har bytt ut mitt...
passat -00 har ganska dåligt ljud, vass diskant, ingen bas....

Håller inte med om saaben och inte passaten, eller ja du kanske har någon harman stereo i din bil ?
Hade en lånebil från Bsr medans A6an var på mappning, och JÄVLAR vad det lät piss. men det kanske var nått budget skit !

Passaten tycker jag dunkar bra som FAN för att vara helt orginal, hade en sådan när jag var mindre, och en polare har en nu, men en hyffsad HU så är det fan mera bas i den äv vad det spelar i mina 5,25" rockford powert kitt  (det sitter 6,5" i passaten)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
gurenius
29 januari 2008 · 1 631 Inlägg

C70 skrev:

gurenius skrev:
Jag hoppades på din bil eftersom du menar att du fått till det. Var i landet finns du?

En demobil från Volvo lär inte imponera - ljudet är alltid ställt för att funka för Svensson.

Jag saknar referenser på C70. Har du lyssnat på V50? Har åkt många timmar i en sån med dyraste ljudpaketet.

Du skulle egentligen höra på ljudet i XC90in....men jag bor för långt ifrån dig för att orka. big_smile

Yes, har haft en V50 med Premium Sound, men det var innan Dynaudio blev inblandade, så det ljudet är bra. Men inte lika bra!

Så XC90n är bättre? För V50n var ingen höjdare. Bra drag i basen och ett trevligt mellanregister var positivt. Speciellt ljusa kvinnoröster fungerade fint. Resten vill iaf inte jag lyssna på till vardags om jag kan slippa. Ingen bil-HiFi där alltså. Men ägaren till bilen är glad och lycklig i sin värld....

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
C70
29 januari 2008 · 424 Inlägg

jonash skrev:
Men visst, nedcabbat och i 70km/h på landsväg så kan man lika gärna skita i att uppgradera stereon överhuvudtaget, då duger det med en mp3 spelare från Rusta och ett par 6x9 från Billebro.

Eller så köper man en Volvo C70 med värstinganläggningen!! cool

Där ljudet ställer om sig så man har optimalt ljud även när man kör nercabbat! cool

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
30 januari 2008 · 2 353 Inlägg

C70 skrev:

jonash skrev:
Men visst, nedcabbat och i 70km/h på landsväg så kan man lika gärna skita i att uppgradera stereon överhuvudtaget, då duger det med en mp3 spelare från Rusta och ett par 6x9 från Billebro.

Eller så köper man en Volvo C70 med värstinganläggningen!! cool

Där ljudet ställer om sig så man har optimalt ljud även när man kör nercabbat! cool

LOL. Suck. Så det sitter en schysst brusreduceringsgenerator i bilen?

Vet du vad - tag dig till en EMMA tävling nån gång så skall du få höra på lite riktiga bilHiFi anläggningar. Det du snackar om är ren dynga jfrt med det som du kommer hitta där.

Så enkelt är det!

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang