Förvånansvärt bra orginalljud i Volvo bilar!

C70
20 januari 2009 · 424 Inlägg

Ellertz skrev:
Jag har åkt 2 nya volvo... En ny V70 - 09 med 10 högtalare och en V50 -06 med "värsta" ljudet. Visst var det bra ljud men ja tycker ändå VAG har bättre.

Tyvärr var det inte Premium Sound i V70in då. 10 högtalare har "High Performance" + sub. Gör om, gör rätt!  wink

V50in kan man räkna bort, även om den låter bra den också så är det inte alls lika bra som en t.ex MY09.

gurenius
20 januari 2009 · 1 631 Inlägg

Ellertz skrev:
Hahahahaha!  Snacka storhetsvansinne....  Så ett värstingsystem från VAG duger inte åt dej? Sen vet ja inte vad du har lyssnat i för A6. För Bose systemet i nya A6 C6 karossen har knäckt många "proffstyckare" som dej. Troligtvis har du kanske fått försämrad hörsel efter allt "proffsbyggande".

Det duger inte åt mig heller. Och min hörsel är det inget fel på.

Du tycker inte själv du har "storhetsvansinne" som har en S6 när det finns A6? A6an är ju en jättebra bil. Tills man provar en S6... big_smile

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Ellertz Norrlänning
20 januari 2009 · 1 453 Inlägg

jonash skrev:

Ellertz skrev:
Hahahahaha!  Snacka storhetsvansinne....  Så ett värstingsystem från VAG duger inte åt dej? Sen vet ja inte vad du har lyssnat i för A6. För Bose systemet i nya A6 C6 karossen har knäckt många "proffstyckare" som dej. Troligtvis har du kanske fått försämrad hörsel efter allt "proffsbyggande".

Det är inte värt att diskutera med dig förrän du lyssnat i en tävlingsbil.

Återkom gärna sen. Innan dess gör du dig inte besvär, och inte jag med dig heller.

Tack.

/Jonas

joo men sitter du och lyssnar på det medan du kör eller? DÅ får du garanterat hörselskador...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Ellertz Norrlänning
20 januari 2009 · 1 453 Inlägg

gurenius skrev:

Ellertz skrev:
Hahahahaha!  Snacka storhetsvansinne....  Så ett värstingsystem från VAG duger inte åt dej? Sen vet ja inte vad du har lyssnat i för A6. För Bose systemet i nya A6 C6 karossen har knäckt många "proffstyckare" som dej. Troligtvis har du kanske fått försämrad hörsel efter allt "proffsbyggande".

Det duger inte åt mig heller. Och min hörsel är det inget fel på.

Du tycker inte själv du har "storhetsvansinne" som har en S6 när det finns A6? A6an är ju en jättebra bil. Tills man provar en S6... big_smile

Skillnaden är väl att ja inte dömer ut A6:an totalt...  Sen kan ja inte förstå nöjet med billjud heller... Köpa en billig bil och bygga en stereo som är värd mer än bilen :S

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
HOLLELLE
20 januari 2009 · 409 Inlägg

Vart jävligt impad av polarens bmw 535d ~07 med stora ljudsystemet. var ju fan 22 högtalare eller nåt big_smile

NxV ElectroRaggare
20 januari 2009 · 883 Inlägg

S6:an har enligt mig mycket bra ljud original med BOSE systemet smile men det är väl knappast shysst att jämföra ljudet i en originalbil mot en tävlingsbil...? tss..

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
gurenius
20 januari 2009 · 1 631 Inlägg

Ellertz skrev:
Skillnaden är väl att ja inte dömer ut A6:an totalt...  Sen kan ja inte förstå nöjet med billjud heller... Köpa en billig bil och bygga en stereo som är värd mer än bilen :S

Då är du på fel forum.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
gurenius
20 januari 2009 · 1 631 Inlägg

Ellertz skrev:
joo men sitter du och lyssnar på det medan du kör eller? DÅ får du garanterat hörselskador...

Vad pratar du om? Skulle bra ljud ge hörselskador? Varför det?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
21 januari 2009 · 2 353 Inlägg

Ellertz skrev:

gurenius skrev:

Ellertz skrev:
Hahahahaha!  Snacka storhetsvansinne....  Så ett värstingsystem från VAG duger inte åt dej? Sen vet ja inte vad du har lyssnat i för A6. För Bose systemet i nya A6 C6 karossen har knäckt många "proffstyckare" som dej. Troligtvis har du kanske fått försämrad hörsel efter allt "proffsbyggande".

Det duger inte åt mig heller. Och min hörsel är det inget fel på.

Du tycker inte själv du har "storhetsvansinne" som har en S6 när det finns A6? A6an är ju en jättebra bil. Tills man provar en S6... big_smile

Skillnaden är väl att ja inte dömer ut A6:an totalt...  Sen kan ja inte förstå nöjet med billjud heller... Köpa en billig bil och bygga en stereo som är värd mer än bilen :S

Men HEJDÅ! Skitenkelt

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Ellertz Norrlänning
21 januari 2009 · 1 453 Inlägg

gurenius skrev:

Ellertz skrev:
joo men sitter du och lyssnar på det medan du kör eller? DÅ får du garanterat hörselskador...

Vad pratar du om? Skulle bra ljud ge hörselskador? Varför det?

Den volymen som behövs för att höra en sån enorm skillnad som ni gnäller om, får man garanterat skador på hörseln av...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Ellertz Norrlänning
21 januari 2009 · 1 453 Inlägg

jonash skrev:

Ellertz skrev:

gurenius skrev:
Det duger inte åt mig heller. Och min hörsel är det inget fel på.

Du tycker inte själv du har "storhetsvansinne" som har en S6 när det finns A6? A6an är ju en jättebra bil. Tills man provar en S6... big_smile

Skillnaden är väl att ja inte dömer ut A6:an totalt...  Sen kan ja inte förstå nöjet med billjud heller... Köpa en billig bil och bygga en stereo som är värd mer än bilen :S

Men HEJDÅ! Skitenkelt

Varför ? Tråden handlar om originalljud i Volvo. Det är inte jag som sitter och dömer ut folk som nöjer sig med ett bra originalljud.

Senast redigerat av Ellertz (21 januari 2009)

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Ellertz Norrlänning
21 januari 2009 · 1 453 Inlägg

C70 skrev:

Ellertz skrev:
Jag har åkt 2 nya volvo... En ny V70 - 09 med 10 högtalare och en V50 -06 med "värsta" ljudet. Visst var det bra ljud men ja tycker ändå VAG har bättre.

Tyvärr var det inte Premium Sound i V70in då. 10 högtalare har "High Performance" + sub. Gör om, gör rätt!  wink

V50in kan man räkna bort, även om den låter bra den också så är det inte alls lika bra som en t.ex MY09.

Men jag skiter väl i vad fan det var. JAG TYCKER ändå VAG bilarna har bättre ljud. Vad har volvo som motsvarighet till B&O ljudet då? "High premium" eller vad det hette?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
21 januari 2009 · 2 353 Inlägg

Ellertz skrev:

gurenius skrev:

Ellertz skrev:
joo men sitter du och lyssnar på det medan du kör eller? DÅ får du garanterat hörselskador...

Vad pratar du om? Skulle bra ljud ge hörselskador? Varför det?

Den volymen som behövs för att höra en sån enorm skillnad som ni gnäller om, får man garanterat skador på hörseln av...

Lägg ner nu snälla. Du har

1. INTE EN ANING om hur en TÄVLING går till, det märks.
2. Du har INGA referenser från HiFi, det märks också.

Utan att du har det så är diskussionen LÖNLÖS. Du har FEL. Innan du gör dig ännu mer till åtlöje så försök förstå eller skaffa dig en bild utav vad vi egentligen sysslar med. Du verkar tro, att vi snackar ljudtryck här. Det har vi inte ens börjat prata om. Vi pratar om DETALJER i musikstyckena, vi snackar om dynamik, vi snackar om scentekniska saker. Detta har INGENTING med att skada hörsel att göra.

Lyssningsvolymen som används vid en billjudstävling för HiFi är att jämföra med normal samtalston...och, hade du förstått vad vi håller på med hade du också fattat varför vi inte kan lyssna högre när vi bedömmer!

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
PushedRay Sir Real
21 januari 2009 · 390 Inlägg

Ellertz skrev:

C70 skrev:

Ellertz skrev:
Jag har åkt 2 nya volvo... En ny V70 - 09 med 10 högtalare och en V50 -06 med "värsta" ljudet. Visst var det bra ljud men ja tycker ändå VAG har bättre.

Tyvärr var det inte Premium Sound i V70in då. 10 högtalare har "High Performance" + sub. Gör om, gör rätt!  wink

V50in kan man räkna bort, även om den låter bra den också så är det inte alls lika bra som en t.ex MY09.

Men jag skiter väl i vad fan det var. JAG TYCKER ändå VAG bilarna har bättre ljud. Vad har volvo som motsvarighet till B&O ljudet då? "High premium" eller vad det hette?

volvos motsvarihet heter dynaudio mkt bra grejer.

bmx
21 januari 2009 · 7 100 Inlägg

orkar inte läsa igenom hela,men audi hra grymt mkt bättre ljud än volvo!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Ellertz Norrlänning
21 januari 2009 · 1 453 Inlägg

jonash skrev:

Ellertz skrev:

gurenius skrev:

Vad pratar du om? Skulle bra ljud ge hörselskador? Varför det?

Den volymen som behövs för att höra en sån enorm skillnad som ni gnäller om, får man garanterat skador på hörseln av...

Lägg ner nu snälla. Du har

1. INTE EN ANING om hur en TÄVLING går till, det märks.
2. Du har INGA referenser från HiFi, det märks också.

Utan att du har det så är diskussionen LÖNLÖS. Du har FEL. Innan du gör dig ännu mer till åtlöje så försök förstå eller skaffa dig en bild utav vad vi egentligen sysslar med. Du verkar tro, att vi snackar ljudtryck här. Det har vi inte ens börjat prata om. Vi pratar om DETALJER i musikstyckena, vi snackar om dynamik, vi snackar om scentekniska saker. Detta har INGENTING med att skada hörsel att göra.

Lyssningsvolymen som används vid en billjudstävling för HiFi är att jämföra med normal samtalston...och, hade du förstått vad vi håller på med hade du också fattat varför vi inte kan lyssna högre när vi bedömmer!

/Jonas

Jag är nog inte lika insatt som dej kan jag erkänna.. Men ja hör ingen skillnad på mitt Hifi system hemma och polarens Bose ljud i sin S4...  Okej, ja trodde att det var lite mer tryck i grejjerna ni sysslade med. För vissa snackar om 150 dB och det får man rejäla hörselskador av. Trodde de var det ni sysslade med.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Rock-Star
21 januari 2009 · 2 982 Inlägg

allt är relativt, beror på vilket ljudpaket man har.
men ja, A8:ernas BOSE anläggning är 50000gånger bättre än volvos största paket(premium)

olika bilar har olika paket beroende på vad som beställs från verkstad alt vad man sätter in som eftermonteras.
j har hört bättre ljud från en golf 2a med ombyggt ljud än en S80 med premium paket.
det går bara inte dra slutsatsen att den ena är bättre, Specifikationerna är viktiga i alla lägen.

nu har jag High performance som är näst största paketet till volvo och jag är jäkligt nöjd JA, men många här på forumet som har billigare resp dyrare bil än mig kan ha bättre ljudpaket ändå!

Senast redigerat av Residence (21 januari 2009)

NiV3Rt
21 januari 2009 · 371 Inlägg

Jag hade inte ens orkat bry mig om att uppgradera ljudet om jag hade haft något i klass med volvos mellanstereo. En bil är långt ifrån nån optimal miljö att bygga ljud i, så jag anser att det är att kasta pengar i sjön.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
laazy vorsprung durch teknik
21 januari 2009 · 886 Inlägg

Håller med om att volvos ljudsystem är helt ok, dock är dom enligt mig ljusår från lexus mark levinson system, riktigt rent och fint ljud smile Sen kan man inte klaga på ljudet i nyare vag bilar heller, bättre ljud i dom nya caddysarna än vad det är i min tt med bose..

Senast redigerat av laazy (21 januari 2009)

gurenius
21 januari 2009 · 1 631 Inlägg

Ellertz skrev:
Jag är nog inte lika insatt som dej kan jag erkänna.. Men ja hör ingen skillnad på mitt Hifi system hemma och polarens Bose ljud i sin S4...  Okej, ja trodde att det var lite mer tryck i grejjerna ni sysslade med. För vissa snackar om 150 dB och det får man rejäla hörselskador av. Trodde de var det ni sysslade med.

Oj vad du har missuppfattat. Du hör alltså ingen skillnad mellan olika ljudsystem? Är du blind också och ser inte skillnad på olika tv-apparater? roll

Fundera ett ögonblick om det är så smart att gå in på ett bilstereo-forum och hävda att vi inte har någon koll och att vår hobby är totalt onödig med dina referenser. Oj oj oj.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang