Hur koppla elfläkt?

lillen006
25 december 2007 · 52 Inlägg

Ska byta kyl på min volvo 744, och kommer sätta dit en elfläkt samtidigt, men hur kopplar man in den så den startar automatiskt? Kan ju förvisso koppla via ett relä och styra den med en knapp, men det måste väl kunna gå att få det automatiskt, eller? smile Nån som kan, och som kanske tillochmed har ett kopplings-shema på det isf.

Tack på förhand!

73 de /sa6apv
Saab 9/5 Kombi "BioPower" (2006)
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
25 december 2007 · 2 933 Inlägg

Koppla på relä på parkeringsljuset så går den direkt du vrider på tändningen tongue

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
lillen006
25 december 2007 · 52 Inlägg

Hehe, ja man Kan göra så, men det e inte rätt:P Kylet e ifrån en Omega 2.5 -95, så det sitter ju tempgivare och allt i den redan, bara det elektriska jag inte kan!

73 de /sa6apv
Saab 9/5 Kombi "BioPower" (2006)
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
25 december 2007 · 2 933 Inlägg

koppla den via parkeringsljuset å sen in i termostaten och vidare till fläkten sen ? smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 244 (1985)
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
zovix Maskinbefäl
25 december 2007 · 1 038 Inlägg

Hos många bilar som har elektrisk kylfläkt är det kopplat:

Batteri --> tempgivare(termostat) --> rekä --> Jord

Batteri --> Säkring -->Relä --> Fläkt --> Jord

Tempgivaren skall in på relä ingången som heter 85 och ut på 86

Fläkten skall kopplas in på reläutgång nr:87

Batteriet skall in på ingång nr: 30

Istället för att ta strömmen direkt från batteriet till givaren kan du koppla in en signal från tändning på eller parkeringsljus som någon föreslog, men rent kyltekningskt bäst är att ta signalen direkt från batteriet via tempgivaren.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
lillen006
26 december 2007 · 52 Inlägg

Tackar=) Hittade oxå ett kopplings-schema på en volvosida. Så nu är fläkten monterad, och elen ska nog dras i morgon eller på fredag om allt vill sej väl. Skulle tagit kyl med fläkt å allt från Omegan, men det va änna lite väl stort! wink Så det fick bli bara fläkten, ska fixa en bild imorgon när det är lite ljusare ute!

73 de /sa6apv
Saab 9/5 Kombi "BioPower" (2006)
Pepparkakan Brodar'n Maffia!
4 juni 2008 · 184 Inlägg

Nån som vet var man kan köpa såna termostater/tempgivare, som slår till vid en viss temperatur? Runt 90 grader. Skulle behöva det till min. Biltema borde ju ha tycker man, men har kollat och jag kunde inte hitta nåt. Förslag? smile

...tror jag, är dock inte helt 100...
Sharky
4 juni 2008 · 10 287 Inlägg

Finns orginal på en del bilar. Jag har sett det bla på Audi A3 om jag inte minns fel. Har inte SAAB sån i kylaren också?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Volvo740-88 Volvo850-92
28 oktober 2009 · 1 678 Inlägg

Jag vet att montera en elfläkt ger ingen prestanda, men varför gör man det?
Är det därför det ska gå tystare?

Ger det något?`Tänk om elfläkten går sönder?

båge montör och hobby mekaniker
28 oktober 2009 · 2 672 Inlägg

jag anser att det blir tystare med elfläkt, och även "modernare".. monterade på en kompis gamla datsun som hade stum monterad originalfläkt, och det blev skillnad med el på den! men på en 740 skulle jag sätta elfläkt för att få bort det susande ljudet vid uppvarvning!

sen kanske det kyler lite extra med tanke på att fläkten är igång fortfarande efter att bilen är avstängd om man kopplar rätt!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volvo740-88 Volvo850-92
28 oktober 2009 · 1 678 Inlägg

båge skrev:
jag anser att det blir tystare med elfläkt, och även "modernare".. monterade på en kompis gamla datsun som hade stum monterad originalfläkt, och det blev skillnad med el på den! men på en 740 skulle jag sätta elfläkt för att få bort det susande ljudet vid uppvarvning!

sen kanske det kyler lite extra med tanke på att fläkten är igång fortfarande efter att bilen är avstängd om man kopplar rätt!

Men tror du att det är säkert att koppla in en elfläkt? Du tror inte att den bli för varm om man har elfläkt?

Edit: Här har jag svar hur man gör.
http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB … mp;t=43043

Senast redigerat av Volvo740-88 (28 oktober 2009)

båge montör och hobby mekaniker
29 oktober 2009 · 2 672 Inlägg

för varm? fkäkten fungerar ju som originsl fläkten! bara det att kopplar man den på batteriet via termostat så kyler den ju tills den är sval även om bilen är avstängd!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang