Skåning åtalad för att sålt våldsamt datorspel (Postal 2)

Redbull Moderator+
23 november 2005 · 1 081 Inlägg

Från gårdagens Metro Skånedel.
http://www.geting.se/images/postal2-metro-2005-11-22.gif
Klicka!

Helt sjukt tycker jag, visst spelet är grymt våldsamt, och rätt mycket sjukt men endå. Ska man börja åtala alla som säljer våldsamma filmer också?

mvh

Vem jag?
TranceManiac Life is to short to listen to slow music
23 november 2005 · 66 Inlägg

håller helt klart på dig.

Va Fan E Du Så Jävla Glad För? E De Kul O Va Ful Eller!?
-Ncs-
23 november 2005 · 321 Inlägg

Redbull skrev:
Från gårdagens Metro Skånedel.
http://www.geting.se/images/postal2-met … -11-22.gif
Klicka!

Helt sjukt tycker jag, visst spelet är grymt våldsamt, och rätt mycket sjukt men endå. Ska man börja åtala alla som säljer våldsamma filmer också?

mvh

Det är helt sjukt måste ja säga, håller med föregående talare till 100%!... Gillar man inte sånna spel/filmer är det väl ingen som tvingar en att se/spela dom.... förhopningsvis kommer allt det här tramset att lägga sej snart när dom märker att det inte har nån större genomslagskraft, som tex all hysteri om fildelning och nu våldsamma spel...

/ Ncs

Senast redigerat av -Ncs- (23 november 2005)

Tough ain´t...ENOUGH!
Johlsson "A Johlsson"
23 november 2005 · 302 Inlägg

Det finns en åldersgräns av en anledning på spel, sedan så är det ju upp till säljaren att det skall följas. Sett åtskilliga "ungar" som tjatar sig till GTA spelen trots sin åldersgräns, och sedan ska deras föräldrar sitta och gnälla och gå in i rättsprocesser för att de inte själva sett till vad deras ungar köper och spelar.

Och som tidigare talare, filmer innehåller riktiga personer och är ändå lättare att relatera till än spelen, då får folk säga vad de vill om att man kan personifiera sig med "spelaren". Filmer är ändå något som "händer i verkligheten" och spelen utspelar sig i en "påhittat värld".
Sedan så har ju nyare filmer i princip minst lika mycket animeringar och liknande i sig och för att inte tala om våldet, hur många filmer skildrar tex inte våldtäkter/rent sex i dem och man kan ju fråga sig vad som påverkar folk mest. Kort sagt, följ åldergränser så som på allt annat så är det ju ingen fara, sedan kan man ju inte ta till hänsyn för alla lättpåverkade dårar och psykfall som kan ta åt sig.

Irriterande.

Germax
23 november 2005 · 12 086 Inlägg

Grejen tycker jag, GTA är ju inget direkt våldsamt spel.. ok man skjuter folk men lixom. Postal är de vidrigaste spel jag spelat.. lixom sparkar upp folk på väggarna och spyr o pissar på dom? Måste varit nån sjuk jävla psykopat som.

Ännu värre är filmerna, typ splatterfilmer, borde va olagligt att njuta av en film där dom endast slacktar människor. Scary..

Warcry
23 november 2005 · 271 Inlägg

Nog för att det är våldsamt, men åtal är väl lite att ta i?

rieppo doktor
23 november 2005 · 10 Inlägg

såvitt ja vet är det väl 18-årsgräns på postal 2 eller? Då är det väl killen eller tjejen i affären som ska ha skit om han eller hon sålt det till nån minderårig. ja menar det är ju 18-årsgräns på cigg och då är det säljaren som åker dit om han eller hon sålt till minderåriga.

Malmoe SSS -12
23 november 2005 · 3 217 Inlägg

Vem var det som sålde? tongue

Nej men skämt å sido, hänger på tidigare skrivna inlägg här, åldersgränser är till för att följas. Jag kan säga att jag flera gånger brutit åldersgränserna, men alltid som konsument, sen är det ju upp till säljaren om han vill ha skit för det! Att väcka åtal, kanske inte! Böter möjligvis...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Kirre
23 november 2005 · 2 122 Inlägg

det står ju att spelet är rekomenderat från 18år och med rekomenderat så betyder det ju inte att man måste va 18

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Fredrik__A Besserwisser
23 november 2005 · 312 Inlägg

Kirre skrev:
det står ju att spelet är rekomenderat från 18år och med rekomenderat så betyder det ju inte att man måste va 18

Håller med vad gäller åldersgränserna, de ä rju rekommenderade. Men det är ju inte åldersgränser den här artikeln handlar om, utan om det är för våldsamt för att vara med i ett datorspel överhuvudtaget.
De skriver: 'Rörliga bilder på grovt våld mot människor eller djur är kriminaliserat enligt brottsbalken'. Men hur många spel har vi inte sett som går ut på att just bruka grovt våld mot nåt som ska föreställa människor eller djur? Tycker det verkar konstigt att rikta in sig på ett spel helt plötsligt när det har funnits liknande spel länge.

Fredrik, Laxå
okey silver-line
23 november 2005 · 54 Inlägg

men nu får vel bengen ta o ge sig ffs, snart ere vel olagligt o leva yikes!!! alla tummar NERÅT !

.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
:: AUDI ::
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
Dirq
23 november 2005 · 305 Inlägg

tycker nog fan det är värre att någon fiser i busskön än att någon gör/spelar eller köper detta spel. Och inte fan för dom några böter eller liknande.

Men men rättsysemet är visst inte till för att rätta till & göra det lättare för folk utan för att göra oss mera störda i huvudet.

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang