Fick idag mina första böter=(

VOLVO142TIC
23 november 2005 · 240 Inlägg

för att ja åkte utan bälte.. ack å ve va tragiskt..

bdahl Säljare
23 november 2005 · 341 Inlägg

det har jag också fått böter för..... förbannat träligt.... 600 spänn..... sad

bjoetty Type R
23 november 2005 · 368 Inlägg

samma här.. 2 ggr =/

Honda is the shit!
VOLVO142TIC
23 november 2005 · 240 Inlägg

känns som å kasta pengarna i sjön..

TeQuilla
23 november 2005 · 764 Inlägg

VOLVO142TIC skrev:
för att ja åkte utan bälte.. ack å ve va tragiskt..

Då får man skylla sig själv. För mig är det självklart att man tar på sig bältet o sen startar bilen.

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
TeQuilla
23 november 2005 · 764 Inlägg

bjoetty skrev:
samma här.. 2 ggr =/

Klantigt.

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
linn
23 november 2005 · 158 Inlägg

TeQuilla skrev:

VOLVO142TIC skrev:
för att ja åkte utan bälte.. ack å ve va tragiskt..

Då får man skylla sig själv. För mig är det självklart att man tar på sig bältet o sen startar bilen.

håller med - det ska gå automatiskt....

xy
PeppeVectra Peppe Vectra
23 november 2005 · 1 076 Inlägg

TeQuilla skrev:

VOLVO142TIC skrev:
för att ja åkte utan bälte.. ack å ve va tragiskt..

Då får man skylla sig själv. För mig är det självklart att man tar på sig bältet o sen startar bilen.

Samma här.
åker inte en meter utan bälte. Varför inte ta de där 2 secunderna de tar å stta på sig de än å ägna pengar åt staten eller månade på sjukhus om man nu har sån tur...  Onödigt att låta bli.  Ser de löjligt ut??

Nej de gör de inte. Sätt i 4 punktsbälte å regga om bilen då med de så ser de väl bättre ut för den som är rädd för å bli retad! kostar 500 spänn å lite tid.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Karlzzon The One Evolution
23 november 2005 · 1 627 Inlägg

själv kör jag bara utan bälte in och ut verkstan

Fäll ner pungen och landa
Fredrik__A Besserwisser
23 november 2005 · 312 Inlägg

Förstår inte heller de som inte har bälte på sig, känns som det borde vara en självklarhet för alla att det ska användas. O det är väl knappast töntigt? Är väl mer töntigt/korkat att strunta i en säkerhetsdetalj som kan rädda ens liv? Om jag inte haft för vana att använda bilbälte så hade mitt ansikte varit ganska ommöblerat nuförtiden kan jag säga.

Fredrik, Laxå
-Ncs-
23 november 2005 · 321 Inlägg

VOLVO142TIC skrev:
för att ja åkte utan bälte.. ack å ve va tragiskt..

Nästan skylla er själva, va e 600 spänn mot livet ?

Billigare livförsäkring än ett bälte går det inte att få...

Senast redigerat av -Ncs- (23 november 2005)

Tough ain´t...ENOUGH!
StiFf Wankel
23 november 2005 · 1 080 Inlägg

Lucifer84 skrev:

TeQuilla skrev:

VOLVO142TIC skrev:
för att ja åkte utan bälte.. ack å ve va tragiskt..

Då får man skylla sig själv. För mig är det självklart att man tar på sig bältet o sen startar bilen.

Samma här.
åker inte en meter utan bälte. Varför inte ta de där 2 secunderna de tar å stta på sig de än å ägna pengar åt staten eller månade på sjukhus om man nu har sån tur...  Onödigt att låta bli.  Ser de löjligt ut??

Nej de gör de inte. Sätt i 4 punktsbälte å regga om bilen då med de så ser de väl bättre ut för den som är rädd för å bli retad! kostar 500 spänn å lite tid.

har hört att fyrpunktsbälten måste vara fästa längst bak i bilen, då får man väl plocka ut baksäten också? eller är det helt fel?

MDS Västerås
Markus_C Kart & Mätningstekniker
23 november 2005 · 701 Inlägg

Håller också med om att man är bara dum mot sig själv om man inte har bälte på sig. Men alvarligt talat hur många här har cykelhjälm? Inte många och varför? Det är precis samma sak man kan dö på cykel också. Ska kanske inte stå här och kasta skit på alla för det för att jag är en lika dålig människa gällande hjälm...

TeQuilla
23 november 2005 · 764 Inlägg

Markus_C skrev:
Håller också med om att man är bara dum mot sig själv om man inte har bälte på sig. Men alvarligt talat hur många här har cykelhjälm? Inte många och varför? Det är precis samma sak man kan dö på cykel också. Ska kanske inte stå här och kasta skit på alla för det för att jag är en lika dålig människa gällande hjälm...

Jag kan erkänna att jag aldrig har hjälm, men det beror dock på att jag aldrig cyklar.

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
StiFf Wankel
23 november 2005 · 1 080 Inlägg

Markus_C skrev:
Håller också med om att man är bara dum mot sig själv om man inte har bälte på sig. Men alvarligt talat hur många här har cykelhjälm? Inte många och varför? Det är precis samma sak man kan dö på cykel också. Ska kanske inte stå här och kasta skit på alla för det för att jag är en lika dålig människa gällande hjälm...

haha håller med om bältena, men där hade du helt rätt

MDS Västerås
Malmoe SSS -12
23 november 2005 · 3 217 Inlägg

Att undvika användning av bälte är ett risktagande, ingen jävla machogrej! På med bältet, det är värt allt besvär!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Kirre
23 november 2005 · 2 122 Inlägg

första böterna drog man ju på sig vid moppe tiden tongue

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
bdahl Säljare
23 november 2005 · 341 Inlägg

bjoetty skrev:
samma här.. 2 ggr =/

det är lätt hänt att missa 1 gång....

men 2 ggr....?
man lär sig av sina misstag heter det va? wink

PeppeVectra Peppe Vectra
23 november 2005 · 1 076 Inlägg

StiFf skrev:

Lucifer84 skrev:

TeQuilla skrev:

Då får man skylla sig själv. För mig är det självklart att man tar på sig bältet o sen startar bilen.

Samma här.
åker inte en meter utan bälte. Varför inte ta de där 2 secunderna de tar å stta på sig de än å ägna pengar åt staten eller månade på sjukhus om man nu har sån tur...  Onödigt att låta bli.  Ser de löjligt ut??

Nej de gör de inte. Sätt i 4 punktsbälte å regga om bilen då med de så ser de väl bättre ut för den som är rädd för å bli retad! kostar 500 spänn å lite tid.

har hört att fyrpunktsbälten måste vara fästa längst bak i bilen, då får man väl plocka ut baksäten också? eller är det helt fel?

bak i bilen längstbak. spelar inte så stor roll. grejjen är ju den att om du fäster punkt 1 och 2 i golvet får man ganska , nej rejält, nej.. åt helvetes ont i axlarna om man krockar.
så bak i bilen är bra. En standard bil måste ha baksäte annars är de som man kalla homologerad och får inte framföras på allmän väg. men du har ju en hatthylla  smile  där kan du fästa dom inga problem. de som är grejjen som besiktningen kollar på är att de är rätt fäst utrustning. dvs

en platta på minst 5x2cm som ögglan är fäst i igenom golvet eller hatthylla, tror de ä 5x2.
Eller en tvärbalk där öglorna är fästa som har en bärhet på 2x20cm. har vi i gamla rallybilen.
allt annat över det är ju du själv som bestämmer över din egen säkerhet, ju större platta desto bättre givetvis. sen är de ju den där reggbesiktningen, OM du inte känner en trevlig kontrollant som skriver in de i regpappret, sen får du ett nytt reggpapper på posten där de står att bilen är utrusta med 4 punkts bälte å du kan nu använda dom i trafiken utan att polisen kan bötfälla dig för körning utan bälte.  smile

ett plus är ju om du har FIA godkända bälten chansen att dom kommer igenom en bes då är ENORMT mycke större för dom bältena är testade för sånt.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
StiFf Wankel
23 november 2005 · 1 080 Inlägg

ok..är sugen på att fixa det om det inte kostade så mycket, men vill inte plocka ur baksätena...dom kan vara bra att ha smile
blir nog golvet isf, inte trevligt för dom där bak att ha allt i ansiktet om jag fäster det i hatthyllan tongue
inte för att det är "töntigt" med vanliga bälten, men jag är prylbög så tongue

MDS Västerås
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang