Varför köpa Brembo när det finns biltema?

Jonnymoberg
29 december 2007 ·

sitter och försöker få ihop nå bra bromsar till min starlet racbygge...

har hittat bromsskivor som passar från Yaris 99>  brembo max (slitsade) på Mekonomen...

min starlet har:

Bultcirkel 4/100  Et 39   Navhål 54,1     omkretts 225.5mm  tjocklek 15.9mm (ventilerade)
Yaris 99> 4/100  Et 45   Navhål54,1      omkrets 235mm tjocklek 18mm

så långt ser det bra ut borde bara vara att montera...

men sen ska jag ha nå bra bormsok och då såg jag att biltema har till massa olika modeller för typ 499kr

men frågan är vilka ska jag ha? och hur ska jag ta reda på vad jag ska ha?

det måste stämma med rätt omkrets på skivan och rätt tjocklek... sen ska jag tillverka en adapter från orginal starlet så oket passar till skivan...

lite kluringt det här när det ska bli bra och billigt smile

speedshop
29 december 2007 · 246 Inlägg

De passar inte..
Bygeln som håller oket ser inte heller lika dan ut o bulinfästningen för bygeln är inte samma.

Jonnymoberg
29 december 2007 ·

speedshop skrev:
De passar inte..
Bygeln som håller oket ser inte heller lika dan ut o bulinfästningen för bygeln är inte samma.

ja men det är därför som jag bygger en adapterplatta till nya oket..

isakare
29 december 2007 · 272 Inlägg

Det du måste tänka på är att fram ok, bak ok/trummor och huvudbromscylinder ska passa ihop.
Ökar du kolvarean på dom främre oken, behöver du kanske en större cylinder, och då kanske bakbromsarna tar för mycket o.s.v

Åker helst på is =)
Jonnymoberg
29 december 2007 ·

isakare skrev:
Det du måste tänka på är att fram ok, bak ok/trummor och huvudbromscylinder ska passa ihop.
Ökar du kolvarean på dom främre oken, behöver du kanske en större cylinder, och då kanske bakbromsarna tar för mycket o.s.v

ja det är ju helt sant. tack för tipset...

man kanske får köpa bromsvåg för att ställa balansen om man ska vara riktigt seriös.

Germax
29 december 2007 · 12 086 Inlägg

Ska du ändå köpa nya ok och bygga egna fästen är de ju i princip bara bultcirkeln som är viktig. Jag skulle köpt större än 235, typ 280.

Jonnymoberg
29 december 2007 ·

JapMax skrev:
Ska du ändå köpa nya ok och bygga egna fästen är de ju i princip bara bultcirkeln som är viktig. Jag skulle köpt större än 235, typ 280.

ja det kanske skulle kunna funka har tänkt på det... men risken är väll att det blir obalans i skivan...

min far hadde en 9-5a som det var obalans i skivorna så det känndes som det var i hjulen fast man inte bromsade utan bara körde...

men det skulle helt klart vara bättre med större skivor, då kan man hitta bromsok som passar oxå...

4/100 är ju den vanligaste bultcirken som finns så det ska nog gå o lösa...

Germax
30 december 2007 · 12 086 Inlägg

Jonnymoberg skrev:

JapMax skrev:
Ska du ändå köpa nya ok och bygga egna fästen är de ju i princip bara bultcirkeln som är viktig. Jag skulle köpt större än 235, typ 280.

ja det kanske skulle kunna funka har tänkt på det... men risken är väll att det blir obalans i skivan...

min far hadde en 9-5a som det var obalans i skivorna så det känndes som det var i hjulen fast man inte bromsade utan bara körde...

men det skulle helt klart vara bättre med större skivor, då kan man hitta bromsok som passar oxå...

4/100 är ju den vanligaste bultcirken som finns så det ska nog gå o lösa...

Mitt amatörmässiga svar på de är att de är klart risken för obalans är större desto större dia, men de gäller ju allt. Se bara till o ha raka skivor och bra bussningar så ska de väl inte va något problem.

Jonnymoberg
30 december 2007 ·

Nu har jag hittat en möjlighet till bromsar...


Bromsskiva från golf 3 brembo Max 256*20mm kostar 698kr På Mekonomen
artikelnr: 02-09.5166.75

Bromsok från Golf 3 för 20mm tjock skiva...499st på Biltema
artikelnr: 66-5038

Bromsbelägg fram 388kr

ca 2782 kr för kompletta bromsar...


vad tror ni om det? kan det vara bra bromsar?

PATRIK_J0HANSS0N Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
4 januari 2008 · 137 Inlägg

Varför låta sig begränsas av bultcirkeln? Bara att borra nya hål om man vill ändra bultcirkeln.
Samma sak med navhålet. Bara att svarva upp om det är för litet eller svarva en centreringsring om det är för stort.
Så gjorde jag bl.a till Vöx Amazon med Koenigseggbromsarna. Funkar hur bra som helst.

Volvo 740 Classic "Farfars bil" (1992)
Volvo 240 "16V Turbo" (1988)
Opel Astra Carvan 1.6 Enjoy "Bruksbilen" (2007)
Eisenhut
4 januari 2008 · 1 827 Inlägg

Jag tycker personligen du ska ha större bromsar än det.

MG ZR har 280mm bromsar med bultmönster 4*100 samt bra ok till det, som inte borde vara svåra att modda dit. Beläggen är dock lite svårare, samma belägg som Honda Accord 99 nånting men ändå.

Kolla upp kitt på bildelsbasen istället för biltema är dock mitt tips, och skit i Brembos eftermarknadsskivor, dom är inte mycket att ha.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang