Högtalare från biltema.

tjimfindus
31 december 2007 · 5 Inlägg

Har precis köpt 2 st högtalare från biltema som jag monterat i framdörrarna. Jag räknade inte med att skulle vara något jätte bra ljud i dem. Men saken är den att den ena högtalaren börjar dista och låte "sprängd" om man drar på lite volym.

Vad kan detta bero på? Är den trasig eller behöver jag bara spela in den? Eller kan det vara så att min cd på 4 gånger 40 watt är för klen. Har ingen aning egentligen, hoppas någon av er kan hjälpa.

Väldigt tacksam för svar

81an
31 december 2007 · 566 Inlägg

Njaa beror nog på kvaliten..ja köpte dörrhögtalere till en 740 ja hade...å dom spela sämre än original högtalarna..

Miklen
31 december 2007 ·

om du köpte dom vanliga 5,25 så är dom väl på typ 25 watt.. tyckte ja läste nåt sånt.. dom tål allså så gott som ingenting..

speedshop
31 december 2007 · 246 Inlägg

Högtalare från Tema..
Förväntningar??
Ingen jag vet som tävlat med dom heheh..

k1mm0 tokfrans
31 december 2007 · 982 Inlägg

jag har lyssnat på en golf II med högtalare från biltema. 2st 6.5or och 2st 4" coxer.

och detta spelade så jag tappade hakan! MKT midd och för pengarna riktigt bra diskant. och det går att spela HÖÖÖGT

och varför detta? jo dom sitter korrekt monterade i svinstabil baffel (110% tät) och dylikt och med mer effekt än en CD spelare.


Kim

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
R-efined
31 december 2007 · 152 Inlägg

Högtalare från biltema är nog inte att rekomendera;)

Volvoz84 "Ijenkligen"
31 december 2007 · 786 Inlägg

Hade ett par gamla 6x9 från biltema i min 240, och det lät väl sådär.. som mds ungefär

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
Greatsnyggo saabtok
31 december 2007 · 1 306 Inlägg

haha ja köpte ett par  6.5 tvåvägare som ja slängde in i min vinterbil fram och de  låter  hyffsat iaf för den pengen man bet för de

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Aga_Diff Bärs!
31 december 2007 · 3 456 Inlägg

opeltiffi skrev:
Hade ett par gamla 6x9 från biltema i min 240, och det lät väl sådär.. som mds ungefär

HAHAHAHA! "som mds ungefär" Klockrent! big_smile

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Opelmadness German cars, quality and beyond
31 december 2007 · 8 197 Inlägg

Har två st. trevägs 8" från biltema. Dom var på rea, 298 för två. Spelade som fan i min Primera. smile
Men dom var på 150W styck. Spelade värre än de JBL 6x9" jag hade i förut...  smile
Samma slutsteg på också...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
vw_performance Greve
31 december 2007 · 1 058 Inlägg

opeltiffi skrev:
Hade ett par gamla 6x9 från biltema i min 240, och det lät väl sådär.. som mds ungefär

haha, precis big_smile fast mds tar ca 3 gånger så mkt betalt!!

PoLoud =D
evilaudio
31 december 2007 · 16 195 Inlägg

har haft 2st biltemas "dyra" 8" basar i min firma bil i 2 år å de spelar som fan om man bara bygger RÄTT!!!


att middar distar å bottnar hänger ofta på att dom spelar för djup elle får för LITE effekt.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
evilaudio
31 december 2007 · 16 195 Inlägg

tjimfindus skrev:
Har precis köpt 2 st högtalare från biltema som jag monterat i framdörrarna. Jag räknade inte med att skulle vara något jätte bra ljud i dem. Men saken är den att den ena högtalaren börjar dista och låte "sprängd" om man drar på lite volym.

Vad kan detta bero på? Är den trasig eller behöver jag bara spela in den? Eller kan det vara så att min cd på 4 gånger 40 watt är för klen. Har ingen aning egentligen, hoppas någon av er kan hjälpa.

Väldigt tacksam för svar

e helt säkert på att den inte lämnar 4*40 watt.. kanske 4*10 om man har tur..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
lingua
31 december 2007 · 2 271 Inlägg

Har ett par 5,25"or från biltema i bakdörrarna på 745:an på 120W, låter helt ok. Dock
bättre än original.smile

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Fredrik.Gustavsson
31 december 2007 · 2 123 Inlägg

evilaudio skrev:

tjimfindus skrev:
Har precis köpt 2 st högtalare från biltema som jag monterat i framdörrarna. Jag räknade inte med att skulle vara något jätte bra ljud i dem. Men saken är den att den ena högtalaren börjar dista och låte "sprängd" om man drar på lite volym.

Vad kan detta bero på? Är den trasig eller behöver jag bara spela in den? Eller kan det vara så att min cd på 4 gånger 40 watt är för klen. Har ingen aning egentligen, hoppas någon av er kan hjälpa.

Väldigt tacksam för svar

e helt säkert på att den inte lämnar 4*40 watt.. kanske 4*10 om man har tur..

Jag kan intyga att evilaudios firmabil basar på utav helvete utan att ha någon ordentlig bas.
Första gången jag träffade och han kom glidande i sin toyota(?) van blev jag helt paff när jag fick till svars att han inte ens hade någon bas utan att det var hans framsystem som spelade på så bra.
Och det där med CD spelaren, räknar man hur den är avsäkrad och hur mkt effekt andra komponenter tar så lämnar den cirka 6-7wrms.
Och dom som skrev att Mds var dåligt, vad har du för erfarenheter av dom ?
Jag har inget emot dom men däremot gillar jag inte deras försäljningsstrategier, dom går ut med att dom är bäst i världen vilket inte är riktigt helt sant kanske.
MVH Fredrik

beta
1 januari 2008 · 804 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:
Och dom som skrev att Mds var dåligt, vad har du för erfarenheter av dom ?
Jag har inget emot dom men däremot gillar jag inte deras försäljningsstrategier, dom går ut med att dom är bäst i världen vilket inte är riktigt helt sant kanske.
MVH Fredrik

Jag har MDS i vinterbilen och där satt mds i mr2:an när jag köpte den, tog 2-3 dagar så slängde jag ut skiten och stoppade i focal istället, nu stoppar jag inte ens i fronten i stereon i vinterbilen för det låter skit, trotts mds framsystem, mds slutsteg och subb. Focals 6,5" i toyan får mds att se ut (låta) som något skit från 80-talet.

edit: Jag hade även mds i min första bil, 320ia, fast då med enbart 4" framsystem.

Så nog har vi som dissar mds erfarenhet av grejorna. wink

Senast redigerat av baaki (1 januari 2008)

apoteket00 trucken
2 januari 2008 · 563 Inlägg

har kikat lite på skoj av någon av deras basar, och den skall hålla förvånansvärt lingär frekvensgång....jag tror du har problem med din montering.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)
tjimfindus
3 januari 2008 · 5 Inlägg

Tack för alla svar!

Tror jag hittat fel. Det låg massa mynt lite här och där i dörren. Plockade bort dom och nu låter mina biltemahögtalare överraskande bra faktiskt! Men det är fortfarande något som skramlar i dörren när man drar på lite volm. Någon som har lite tips på hur man fixar det?

_Spawned_ Maskinförare
3 januari 2008 · 1 163 Inlägg

Fyll dörren med fogskumm rolltongue

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
Beeme firefighter
3 januari 2008 · 85 Inlägg

fogskum e bra.. hehe.. biltema sämre lol

BMW 325i cab "Beeme edit" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang