Automatlådan "smäller" vid D läge!

leo_m83
31 december 2007 ·

tjena!

Det är så att jag har lite problem med mitt mitsubishi galant -97 igen. jag köpte bilen för 2 månader sedan och lådan på den gick sönder efter 1 vecka, Den slutade växla helt, Så jag tog ner den och bytte låda på den och den "nya" lådan gick bra fram tills idag.

Det är så att när man startar bilen och när den är kall och vill precis  lägga i "D" kör läge för att köra så smäller det vid växlingen innan bilen går igång. Det är ungefär som när man gasar i en manual låda och lägger i växeln i hög varv. Men väl i D läge så fungerar den fint men den smäller i endast när man lägger i kör läge.
Finns det någons om har haft erfarenhet av en sån problem? Några förslag?

Det är ny olja efter renoveringen och ny filter.

Skulle verkligen behöva lite tips och råd. vill vekrligen inte plocka ner skiten ännu en gång ensam i garaget. smile

mvh josef

isakare
31 december 2007 · 272 Inlägg

Bara framåt alltså ??

Min förra Sigma hade samma problem, det var skruven till ett motorfäste som lossnat, hela motorn vrider ju sig när man lägger i växeln, mest lät den just när motorn var kall, för då går den ju på lite högre varv.

Men det kanske inte är ditt problem, Mitsubishis lådor är inte värdens bästa, på just dom sena 90 tals bilarna finns det tydligen nån axel i lådan som är dåligt härdad och har ställt till med problem.

Åker helst på is =)
leo_m83
31 december 2007 ·

hehe, kan vara mycket väl det. jag har ju nyligen bytt växellåda på den så jag hade allting nere. men men tack för tipset.  Ska ta och kolla vidare på det och se om det är något som har lossnat / glapp.

speedshop
1 januari 2008 · 246 Inlägg

Är lådan redigt fastskruvad??
Dvs alla fästen är ok??
Verkar som du missat något..
Typ kasst fäste??
Rätt  mängd olja i lådan?
Bara några frågor för att komma fram till problemet..

leo_m83
2 januari 2008 ·

mängd olja är exakt i lådan. Har kollat genom det flera gånger. ska kolla fästen återigen så att jag inte har missat nåt där. Tycker att det är konstigt att problemet uppstår nu efter 2 månader och inte i början då jag monterade lådan.....

TTTTT
3 januari 2008 · 945 Inlägg

Ingen drivknut som är dålig tror du?

blinka blått om du vill rejsa!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang