Hur länge håller turbon i en t5:a?

mouritsen
1 januari 2008 · 76 Inlägg

Nu har bilen rullat 24200mil jag kör den dagligen i tät jobbig statstrafik (gas,broms,gas,broms) turbon som sitter i är orginal och den verkar börja bli dålig men jag vet inte riktigt, den viner lite mer än förut och tidigare. Jag kör just nu helt orginal utan trimmet, undrar bara hur länge en sådan här turbo brukar hålla, jag vet ej hur hårt körd den är av tidigare ägare, men den verkar ju må ganska bra trots milen.

Live your life in the fast lane
twin_cam Smålänning
1 januari 2008 · 7 877 Inlägg

Man kan inte säga hur länge en turbo håller...

Med korrekt servise och lugn körning i jämn belastning kan den hålla 60 - 70 000 mil, medans om man skiter i servise och kör som en blådåre kan den paja på 10 000 utan problem...

Har du öppet filter?

Senast redigerat av twin_cam (1 januari 2008)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
mouritsen
1 januari 2008 · 76 Inlägg

Jepp jag kör med öppet filter, dock så tvättar jag och atr hand om det ofta och det är inget billigt skit.

Live your life in the fast lane
twin_cam Smålänning
1 januari 2008 · 7 877 Inlägg

mouritsen skrev:
Jepp jag kör med öppet filter, dock så tvättar jag och atr hand om det ofta och det är inget billigt skit.

Vinandet är ju inte farligt på nått sätt sålänge det inte är riktigt högt, men det kan vara ditt luftfilter som är boven i dramat...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
_fillan_ med lem
1 januari 2008 · 1 925 Inlägg

mouritsen skrev:
Nu har bilen rullat 24200mil jag kör den dagligen i tät jobbig statstrafik (gas,broms,gas,broms) turbon som sitter i är orginal och den verkar börja bli dålig men jag vet inte riktigt, den viner lite mer än förut och tidigare. Jag kör just nu helt orginal utan trimmet, undrar bara hur länge en sådan här turbo brukar hålla, jag vet ej hur hårt körd den är av tidigare ägare, men den verkar ju må ganska bra trots milen.

den håller 2 timmar




nejfan, bara skojjar,, det är ju helt olika,,men jag skulle gissa imed att din bil gått 24k mil så är det nog snart dags att byta snurran smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
mouritsen
1 januari 2008 · 76 Inlägg

Tack för svaren ska bytta till en större typ 16,18t lika bra att slå på om man ändå ska bytta slipper man fundera på turbon på ett tag iaf.

Live your life in the fast lane
Racer_Tobbe
1 januari 2008 · 47 Inlägg

mouritsen skrev:
Tack för svaren ska bytta till en större typ 16,18t lika bra att slå på om man ändå ska bytta slipper man fundera på turbon på ett tag iaf.

Mycket klokt tänkt slå på stort när de ändå skall bytas

fish Allfixare
1 januari 2008 · 1 475 Inlägg

Med rätt service, samt skötsel så ska turbon hålla lika länge som motorn minst.

Kungen-EssE
1 januari 2008 · 993 Inlägg

mouritsen skrev:
Tack för svaren ska bytta till en större typ 16,18t lika bra att slå på om man ändå ska bytta slipper man fundera på turbon på ett tag iaf.

nää de inte så smart och byta till större..
då får du bara mappa o grejja en massa...
kanske t.o.m byta spridare, om du  ska köra "hårt".

men byt till orginal igen om du bara kör från jobbet och hem typ.

Mercedes CLS 55 AMG V8 Kompressor "Performance Package" (2006)
Marlboroman
1 januari 2008 · 8 234 Inlägg

Kungen-EssE skrev:
nää de inte så smart och byta till större..
då får du bara mappa o grejja en massa...
kanske t.o.m byta spridare, om du  ska köra "hårt".

men byt till orginal igen om du bara kör från jobbet och hem typ.

Du vet om att man inte måste mappa om bara för att man byter till en större turbo?
Så länge han inte laddar mer än förr så är det bara att åka och se glad ut, oavsett om det är Konsum eller en bra varvtid på Kinnekulle som är målet.
Så länge laddtrycket är detsamma med den nya turbon så går det åt lika mycket luft, att man byter till en större turbo innebär inte att den blåser in mer luft per automatik.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Kungen-EssE
1 januari 2008 · 993 Inlägg

Marlboroman skrev:

Kungen-EssE skrev:
nää de inte så smart och byta till större..
då får du bara mappa o grejja en massa...
kanske t.o.m byta spridare, om du  ska köra "hårt".

men byt till orginal igen om du bara kör från jobbet och hem typ.

Du vet om att man inte måste mappa om bara för att man byter till en större turbo?
Så länge han inte laddar mer än förr så är det bara att åka och se glad ut, oavsett om det är Konsum eller en bra varvtid på Kinnekulle som är målet.
Så länge laddtrycket är detsamma med den nya turbon så går det åt lika mycket luft, att man byter till en större turbo innebär inte att den blåser in mer luft per automatik.

det viste jag inte ?rollrollroll

vi pratar nu om att det inte är lönt och byta till större, Om han inte har någon nytta av den?
varför ska han bytta till större om han kommer ladda som orginal turbon?
bättre om det sitter orginal delar, OCH att det är billigare, + att han hittar en orginal turbo i "bra" skick på blocket, istället för leta efter en eftermarknads dyr turbo.

Mercedes CLS 55 AMG V8 Kompressor "Performance Package" (2006)
Kungen-EssE
1 januari 2008 · 993 Inlägg

inlägget ser lite otrevlig ut Marlboroman, men men försöker bara förklara att det är inte lönt för honom och byta till större, om han kommer ladda orginal.

Mercedes CLS 55 AMG V8 Kompressor "Performance Package" (2006)
mouritsen
1 januari 2008 · 76 Inlägg

Jag använder bilen bra mycke mer och hårdare än bara den dagliga fram och tillbaka från jobbet resan. Större turbo och nya vevstakar är på G och själv klart så blir det mappning med tanke på att jag tänker ladda på mer.

Live your life in the fast lane
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang