T5 eller B230FT i Amazon 66 122S?

DPB Öh, barlös.
1 januari 2008 · 300 Inlägg

Vilken av motorerna är smidigast (vet att det är inte smidigt någon av dem) att peta ner i gammel Amazonken.
Sugtrimmet räcker inte till utan det blir turbosnurra helt klart, står mellan en T5 runt 99-00 eller en schysst B230FT skulle vilja veta för och nackdelar mellan båda motorerna.

En T5 har väl helt klart mera elektronik, sedan att den är sneställd orginal kan ju strula till det.
Men den har ju säker många fördelar mot en äldre typ av motor, kan tillägga att jag är ganska ny på hela detta området.
Men har kunniga kompisar och en far som brinner för detta projekt.
Skulle om möjligt att någon har några mått på hur "lång" T5:an respektive B230FTn är.
Så jag kan mäta lite i motorrummet, får det inte plats på sidan får det gå på höjden wink.
Om någon har ett bättre/billigare alternativ för att komma till runt 200 +~ så tas dessa tipps vänligen imot.


/Daniel

Pv_Power
1 januari 2008 · 30 Inlägg

tja det är så att jag har forskat lite i det som du undrade om en t5a det är så att du moste ha en växellåda m90 från en 960 med v6 vill seja och så moste du ha olje tråget fån samma bil och så moste du ha motor fäste dom som siter på motorn hopas det hjälpte not  MVH pv_power:)

Rooth07 Lindahls Gräv AB
1 januari 2008 · 716 Inlägg

Pv_Power skrev:
tja det är så att jag har forskat lite i det som du undrade om en t5a det är så att du moste ha en växellåda m90 från en 960 med v6 vill seja och så moste du ha olje tråget fån samma bil och så moste du ha motor fäste dom som siter på motorn hopas det hjälpte not  MVH pv_power:)

Rak 6:a*

DPB Öh, barlös.
2 januari 2008 · 300 Inlägg

m90 låda har jag redan varit inne på när det gäller b230ft trimmning sägs vara det bästa lådorna om jag inte missminner mig? Men hur är det till exempel med b230ft ?

Rooth07 Lindahls Gräv AB
2 januari 2008 · 716 Inlägg

DPB skrev:
m90 låda har jag redan varit inne på när det gäller b230ft trimmning sägs vara det bästa lådorna om jag inte missminner mig? Men hur är det till exempel med b230ft ?

Vad menar du?

DPB Öh, barlös.
2 januari 2008 · 300 Inlägg

Rooth07 skrev:

DPB skrev:
m90 låda har jag redan varit inne på när det gäller b230ft trimmning sägs vara det bästa lådorna om jag inte missminner mig? Men hur är det till exempel med b230ft ?

Vad menar du?

Menade är det mer eller mindre jobb med B230 än med en t5 motor.

Rooth07 Lindahls Gräv AB
2 januari 2008 · 716 Inlägg

DPB skrev:

Rooth07 skrev:

DPB skrev:
m90 låda har jag redan varit inne på när det gäller b230ft trimmning sägs vara det bästa lådorna om jag inte missminner mig? Men hur är det till exempel med b230ft ?

Vad menar du?

Menade är det mer eller mindre jobb med B230 än med en t5 motor.

ja det skulle jag tippa på iaf, dom är ju mer lika original om man säger så,, men det är ju helt klart brutalare att ha en 5:asmile eller en 6:a från 960 och turbo konvertera:)

DPB Öh, barlös.
2 januari 2008 · 300 Inlägg

Rooth07 skrev:
klart brutalare att ha en 5:asmile eller en 6:a från 960 och turbo konvertera:)

Sant men ekonomin är inte super bra, en T5 kommer man undan ganska billigt med om man hittar rätt motor. Hade kontakt med en för 3500 :- som slumpades pga andra intressen helt orginal i fint skick.

Men hur är det med kardan tunnel och allt ? Vad är det exakt som kommer behövas göra.

Rooth07 Lindahls Gräv AB
2 januari 2008 · 716 Inlägg

DPB skrev:

Rooth07 skrev:
klart brutalare att ha en 5:asmile eller en 6:a från 960 och turbo konvertera:)

Sant men ekonomin är inte super bra, en T5 kommer man undan ganska billigt med om man hittar rätt motor. Hade kontakt med en för 3500 :- som slumpades pga andra intressen helt orginal i fint skick.

Men hur är det med kardan tunnel och allt ? Vad är det exakt som kommer behövas göra.

Ja du,, du kommer säkert få morifiera torpedväggen, kardantunneln ska väl funka?, men tunneln över v-lådan kanske du får modda med, skulle tippa på det iaf, är inte så insatt i just amazoner, men en M90 låda är ju något större än dom originala som sitter i, men rätta mej om jag har fel>smile

DPB Öh, barlös.
2 januari 2008 · 300 Inlägg

Okej, låter vettigt. Mer idér och tankar är välkommna.

Rooth07 Lindahls Gräv AB
2 januari 2008 · 716 Inlägg

Jaa, bakaxeln är väl bra att byta ut med kanske? håller nog inte så överdrivet länge, ska du ha M90 låda så måste du även skaffa hydralkoppling, tror inte det funkar med wire iaf, men rätta mej om jag har fel, jaa,, finns ju en del att fixa med:)

torpis Forummoderator
2 januari 2008 · 10 572 Inlägg

Hur många HK får en Amazon ha?  kan ju vara ide att välja B230fk (135hk turbo) eller 2.4/2.5t istället för T5 pga mindre effekt på pappret.

på med en 19T turbo och tanka E85 så har du en setup som ser original ut men du har 300hk utan att anstränga bitarna för mycket smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
850turbo
2 januari 2008 ·

T5

Marlboroman
2 januari 2008 · 8 233 Inlägg

Klart enklare att hinka i ett rödblock än en femma. Det är trångt på längden. Det går ju att bygga i en en femma men då får du bygga om lite med kylaren,

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
945TurboMS
2 januari 2008 · 261 Inlägg

Med skivor fram får man ha 150 hk i amazonen!!!!

Volvo_Mannen Volvoskadad
2 januari 2008 · 6 017 Inlägg

945TurboMS skrev:
Med skivor fram får man ha 150 hk i amazonen!!!!

då borde ju en b230fk funka bra

Jonas
Superdtm i övrigt värdelös.
2 januari 2008 · 613 Inlägg

Pv_Power skrev:
tja det är så att jag har forskat lite i det som du undrade om en t5a det är så att du moste ha en växellåda m90 från en 960 med v6 vill seja och så moste du ha olje tråget fån samma bil och så moste du ha motor fäste dom som siter på motorn hopas det hjälpte not  MVH pv_power:)

v6 i en 960i?

ja skulle nog sätta i en b230ft i stället för t5an.. bättre me plats å mer lätt mekat

DPB Öh, barlös.
2 januari 2008 · 300 Inlägg

torpis skrev:
Hur många HK får en Amazon ha?  kan ju vara ide att välja B230fk (135hk turbo) eller 2.4/2.5t istället för T5 pga mindre effekt på pappret.

på med en 19T turbo och tanka E85 så har du en setup som ser original ut men du har 300hk utan att anstränga bitarna för mycket smile

Låter ju ganska intressant, vad är det mera för saker i motorn som behövs göras?

twin_cam Smålänning
2 januari 2008 · 7 877 Inlägg

DPB skrev:

torpis skrev:
Hur många HK får en Amazon ha?  kan ju vara ide att välja B230fk (135hk turbo) eller 2.4/2.5t istället för T5 pga mindre effekt på pappret.

på med en 19T turbo och tanka E85 så har du en setup som ser original ut men du har 300hk utan att anstränga bitarna för mycket smile

Låter ju ganska intressant, vad är det mera för saker i motorn som behövs göras?

Inte mycket. Både T5 (B5234 menar jag) och B230 FK/FT har originalgrejjer som håller för 300 hk lätt om man trimmar rätt.

Med etanol kan du köra på lägre ladd och högre tändning, vilket är skonsamt för motorn.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
racerwagon
2 januari 2008 · 429 Inlägg

jag vet ingenting om motorerna men en t5 motor skulle låta gott

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang