Vars ska man köpa xenon konvertering för att få bra resultat till ett bra pris?

johan1989
3 januari 2008 · 215 Inlägg

Hejsan!
Vars ska man köpa xenon konvertering för att få så bra resultat som möjligt till ett bra pris?
Ska man ha 6000K eller 8000K? Vad tycker ni?smile

MrInfinity Pulverlackerare/Taxichaffuör
3 januari 2008 · 455 Inlägg

Jag köpte på xenonkungen.se och jag är helnöjd. kör med 6000k, ju högre värde desto sämre ljus. Är du ute efter bara utseendet så kan du köra med 8000, men enligt mig så är det alldeles för blått.

scorpio-94
3 januari 2008 · 162 Inlägg
Expoze
3 januari 2008 · 2 024 Inlägg
Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Tomten Tomten
3 januari 2008 · 1 065 Inlägg

jag körde med 8000 k på min 744 och jag kommer aldrig mera köra med halogen lampor mera än vad jag behöver.

när det gäller bi-xenon så tycker ja du ska köra med nå bra märke dvs större märke efter som du har hel o halv i samma lampa.

mvh tomten

BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
klimpan
3 januari 2008 · 2 600 Inlägg

fundera på att sätta xeonljus på scorpan smile tänkte är det inte så bra ljus me 8000k ? man vill ju att det ska se snyggt ut och att det blir bra ljus smile

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Thorssa
3 januari 2008 ·

8000K är bra men jag ska byta från det till 5000K, det är en grym skillnad mellan de två!

klimpan
3 januari 2008 · 2 600 Inlägg

Thorssa skrev:
8000K är bra men jag ska byta från det till 5000K, det är en grym skillnad mellan de två!

vad är det för nån skillnad förutom att det är mindre blått ?

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Lindberg88
3 januari 2008 · 1 418 Inlägg

klimpan skrev:

Thorssa skrev:
8000K är bra men jag ska byta från det till 5000K, det är en grym skillnad mellan de två!

vad är det för nån skillnad förutom att det är mindre blått ?

5000k lyser mer än vad 8000k gör, 4300k lyser mest om jag fattat det rätt.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
zovix Maskinbefäl
3 januari 2008 · 1 038 Inlägg

Kan helt klart rekommendera www.nascom.se

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
johan1989
3 januari 2008 · 215 Inlägg

Okej, jag var mest sugen på 6000k, 8000k och högre lyser ju sämre. Tack för hjälpen:)

Andreas_o_r
3 januari 2008 · 229 Inlägg

Klistrat från Xenonkungen.se
En fabriksutrustad xenonbil har alltid färgtemperatur 4300K. K = Kelvin färgtemperatur. Max. 4300K stipuleras av gällande EU förordning beträffande xenonljus i vägtrafik. 4300K avger en krämvit ljusfärg. Vissa bilar kan till synes ha blåare sken, men det är då fråga om prismor och annat i lyktan som skapar denna effekt; på gatan är den alltid krämvit.

4300K är vår starkaste xenonlampa med ca 3200 lm. Ljusstyrkan anges i Lumen (lm). Det mänskliga ögat kan dock hålla 6000K med dess ca 3000 lm som den starkare hos de flesta betraktare. 6000K liknar nämligen det dagsljus vita ljuset som vi alla är så bekanta med. 6000K är den färg de flesta väljer vid eftermontering av xenon. Ju högre K-värde desto mer inslag av färg i lampan, och färg mörkar ljuset, dvs. sämre ljusvärde. Vår rekommendation är 4300K, styrka vinner i längden över skönhet

--Some people wine about their best, I go home and f-ck the prome queen--
Kia Picanto "Special Edition II" (2015)
Volvo V70 2,5 FT "Polestar" (2009)
MrTurbo Better than God \o/
3 januari 2008 · 1 882 Inlägg

Så länge man fixar det lagligt med nivåsensor etc är det väl bara att välja och vraka i utbudet. Annars låter man bli....

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
BAE BilstereoNörd
4 januari 2008 · 576 Inlägg

Själva ljusskenet från 6000K kan säkert uppfattas starkt...
Men det blåa skenet reflekteras sämre från mörk och våt materia.
6000K ger vitare streck på vägen (Ifall de är rena och fina, strecken alltså)..
Men asfalten och andra mörka partier, åkrar, diken m.m blir klart mörkare med 6000K..
6000K är dock en vettig kompromiss mellan ljusstyrka och design..

Tänk också på att blåtonat ljus påkallar uppmärksamhet från LTG och andra Polisiära.
De kan få en onödig orsak att kolla dina lampor och ge dig en 2'a på felaktiga lampor.
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Wee
4 januari 2008 · 501 Inlägg

jag kör med 8000k och jag kommer aldrig att ha halogen igen. Tycker att det är ett riktigt behagligt och bra ljus. Lyser mycket bättre än halogen. Men som sagt, 6000k lyser säkert mer. Köp det du vill ha, 8000k lyser inte dåligt iaf.


mekonomen är återförsäljare till xenonkungen.se

OBS: Ironi
Martin 9-3 Fisketokig
4 januari 2008 · 2 997 Inlägg

Med tanke på vilken enorm skillnad det vart i ljus efter jag bytte ut Vanliga H3 halogen mot 14000+K Xenon (dimljus) så skulle jag nog satsat på iaf 8000K i halvljuset. Ljust blir det om man har halogen sedan tidigare...

Kan tillägga att mina orignaldimljus lyste bara 20-25% av xenonstyrkan jag har nu. Nu lyser det upp grannens hus som ligger 100+ meter och orignallamporna lyste hjälpligt upp ett par billängder, 20 meter bort gjorde det varken till eller från...
Brukar tänka på det varje gång jag kommer hem på kvällen.
Och då sa folk att över 8000K är enbart show och styling för man skulle inte få någon bättre ljusstyrka, bara färg.

Radicast köpte jag mina hos, rekommenderas verkligen. skriker kvalité om grejorna. Inte farligt dyrt heller.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Thorssa
4 januari 2008 ·

Där jag märker att 8000K brister i ljus är när det är mörkt och blött. Då klarar de inte av att ge tillfredsställande ljus jämfört med 5000K. När det är torrt däremot är de väldigt bra.

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
4 januari 2008 · 365 Inlägg

Är det lagligt med xeon konventering på halvljus än, förutsatt att man har aut nivåreglering?
Dock rekomenderar jag inte att ha xeon på halvljus i en reflektor som är byggd för halogen, linser går bra men vanliga lyktor ger ljusspill. Dubblar du ljusstyrkan dubblar du "ljusspillet" vilket gör att det bländar ganska duktigt.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
ScoobyBear Subarist
4 januari 2008 · 131 Inlägg

Xenon ger alltid mer ljus än halogen, oavsätt kelvin. Men sen är det ju som sagt skillnad på xenon och xenon smile

Det som saxades från Xenonkungen var intressant. Jag tolkar det som om att även om man har automatisk nivåreglering på lamporna och strålkastarrengöring så är det inte lagligt om man har högre kelvin än 4300...?
Bra också att de skriver att 6000K är närmast dagsljus. Många "förstå-sig-på'are" brukar säga att 4300K är närmast dagsljus.

MG TF "Britt-Cabben" (2003)
scorpio-94
4 januari 2008 · 162 Inlägg

Vad säger bilbesiktningen?
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenon HID får dock monteras utan ovan utrustning i dimljus, helljus, extraljus etc.

Vilken färg (K) ska jag välja?
En fabriksutrustad xenonbil har alltid färgtemperatur 4300K. K = Kelvin färgtemperatur. Max. 4300K stipuleras av gällande EU förordning beträffande xenonljus i vägtrafik. 4300K avger en krämvit ljusfärg. Vissa bilar kan till synes ha blåare sken, men det är då fråga om prismor och annat i lyktan som skapar denna effekt; på gatan är den alltid krämvit.

4300K är vår starkaste xenonlampa med ca 3200 lm. Ljusstyrkan anges i Lumen (lm). Det mänskliga ögat kan dock hålla 6000K med dess ca 3000 lm som den starkare hos de flesta betraktare. 6000K liknar nämligen det dagsljus vita ljuset som vi alla är så bekanta med. 6000K är den färg de flesta väljer vid eftermontering av xenon. Ju högre K-värde desto mer inslag av färg i lampan, och färg mörkar ljuset, dvs. sämre ljusvärde. Vår rekommendation är 4300K, styrka vinner i längden över skönhet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang