Volvo 850 T5 (225hk) Vs Saab 9-3 (210hk)

Frosted
7 januari 2008 · 1 878 Inlägg

saaben lär nog förlora. jag litar på vad papprena säger.
men det är mkt som spelar in.

Däck, Grepp, våt/torr vägbana etc, så nårra mer exata siffror finns inte mer än i bänken smile

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
MrTurbo Better than God \o/
7 januari 2008 · 1 882 Inlägg

Spelar det någon roll? Det skulle vara dyngan bakom spakarna som skulle avgöra vinsten. Med så små skillnader på pappret...

Låt köra 80 > 160 på en och samma växel med sedan så skulle förarens roll spelas ut.


(jag körde btw ifrån polarens T5 med min og900 oavsett hur vi gjorde... smile )
Den 850 jag har nu tycker jag har redigt kasst fäste jämnfört med tidigare fwd bilar jag haft.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
sudden86
7 januari 2008 · 53 Inlägg

saaben helt klart.

Spöade min polares S60 T5 härom morgonen efter jobb..så gott de kändes:o)
Saaben har bättre vrid i höga hastigheter. bättre respons..

Why drive M-Power when you can drive Ecopower!;o)

Sensitive Guy
AeroMalm BMW fantast
7 januari 2008 · 1 172 Inlägg

viktore skrev:
Lite fakta för omväxlings skull:

Org. 9-3 aero 210hk gör 0-100 på 7.7s
Org. T5 gör det på 7.4s.

Finns det nån som har bevis på att en 9-3a fimpar T5an så shoot.
Jag lägger ihop 1+1 och påstår att T5an är snabbare 0-100. Har någon annan fakta på ett intervall där 9-3an då kör ifrån T5an?

Tills dess så betraktar iaf jag allt annat som partiska påståenden wink

93 aero 205 hk gör 0-100 på 7,3s... med 20 hk mindre ... men som någon annan sa.. nog bättre att jämför med 9000 aero som har 225 hk precis som volvon... Sabben drar alltså volvon på papperna...

Senast redigerat av AeroMalm (7 januari 2008)

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
John87 Stolt Volvoägare
7 januari 2008 · 4 913 Inlägg

AeroMalm skrev:
nog bättre att jämför med 9000 aero som har 225 hk precis som volvon...

Jo. 9-3'an har lite mindre hästar och är lite mindre i storlek.
Går nog ganska jämt ut i slutändan.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
AxlSam
7 januari 2008 · 1 497 Inlägg

John87 skrev:

Sjukt vrid vet jag inte.
Mer håller jag med om, men inte sjukt mycket mer.

En jobbarkompis har en 9-3'a och han fick efter chip 225hk/320nm om jag inte minns fel.
Det är samma hästar som i min, fast med 20 mer i vrid.
Om du tycker 20nm är sjukt mycket mer så håller jag inte med.

Hammarslag jämförde nog inte med en 9-3:a där utan med en 9000 AERO turbo.
Som har samma hk antal som en T5:a men betydligt mer vrid.

villon skrev:

Saab må göra Jetplan, men det är volvo som gör motorerna till dem!

Tycker jag låter mycket underligt lol

Thiger_84
7 januari 2008 · 509 Inlägg

En orginal saab går bättre än en orginal volvo, föredrar dock volvo.
Skulle bägge bilarna köra 402 m så tror jag saaben vinner, om lådan håller hela sträckan wink

viktore
7 januari 2008 · 187 Inlägg

AeroMalm skrev:

viktore skrev:
Lite fakta för omväxlings skull:

Org. 9-3 aero 210hk gör 0-100 på 7.7s
Org. T5 gör det på 7.4s.

Finns det nån som har bevis på att en 9-3a fimpar T5an så shoot.
Jag lägger ihop 1+1 och påstår att T5an är snabbare 0-100. Har någon annan fakta på ett intervall där 9-3an då kör ifrån T5an?

Tills dess så betraktar iaf jag allt annat som partiska påståenden wink

93 aero 205 hk gör 0-100 på 7,3s... med 20 hk mindre ... men som någon annan sa.. nog bättre att jämför med 9000 aero som har 225 hk precis som volvon... Sabben drar alltså volvon på papperna...

Nej. Varför jämföra 9000 när trådskaparen vill ha jämförelse mellan 9-3 MED 210 hk, alltså inte versionen med 205hk. Vet inte vad som skiljer de åt men 210hästaren är slöare än 205an på pappret.

Är det fortfarande ingen som har siffror från andra intervall på bilarna? hade varit intressant.

Att referera till att man dragit bil x i rödljusrace eller dyl. bevisar ju inte att modell y är snabbare än x. Andra föraren kanske växlar tidigare, har full tank när du har 8 liter kvar, osv vilket kanske gör att du ligger några meter före i slutändan. och då har man ansett sig "dragit" den andre smile

Thiger_84
7 januari 2008 · 509 Inlägg

Rushman skrev:
Volvo gör traktorer, Saab gör jetplan... wink btw så är Saab ruskigt snabba runt 80-160km/h

Gött att man har en traktor som drar ett jetplan hehe wink

glnrt
7 januari 2008 · 76 Inlägg

MEN det skulle ha varit bättre och jämföra en 9000 AERO med (225hk) med en 850 T5 (225hk).
Saaben har mer vrid. Så jag skulle nog tro på Saaben.

-Mackan- Fire And Silk
7 januari 2008 · 2 254 Inlägg

håller till 100% på Volvon allmänt bättre överallt...igen tvekan plus att den är mycket snyggare coolwink

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Hammarslag Inläggskritiker
7 januari 2008 · 990 Inlägg

Thiger_84 skrev:
En orginal saab går bättre än en orginal volvo, föredrar dock volvo.
Skulle bägge bilarna köra 402 m så tror jag saaben vinner, om lådan håller hela sträckan wink

Otroligt en volvo kille som slänger ur sig nåt sånt, fan i mig värd en grogg i baren.


Annars finns det ju bot mot saabs pisslådor, maptun drevsatsen 6växlad, håller för MINST 540hk/700nm har hårdtestats i deras conceptbil.

Det är känt att saabs lådor är dåliga, men det gäller ifrån årsmod 1998 och neråt. dvs bilar äldre än 10år, dom nya funkar finfint.

Senast redigerat av Hammarslag (7 januari 2008)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Hammarslag Inläggskritiker
7 januari 2008 · 990 Inlägg

Thiger_84 skrev:

Rushman skrev:
Volvo gör traktorer, Saab gör jetplan... wink btw så är Saab ruskigt snabba runt 80-160km/h

Gött att man har en traktor som drar ett jetplan hehe wink

Drar du "Pajjon" här på garaget eller "Aero-eskilstuna" ? big_smile ?
(ifs såg att de hade mer än 500hk sad ej jämnförbart då)

Den eviga prestige kampen, Saab vs volvo så trött påt.

Senast redigerat av Hammarslag (7 januari 2008)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Hammarslag Inläggskritiker
7 januari 2008 · 990 Inlägg

glnrt skrev:
MEN det skulle ha varit bättre och jämföra en 9000 AERO med (225hk) med en 850 T5 (225hk).
Saaben har mer vrid. Så jag skulle nog tro på Saaben.

Vet redan att min 9000 aero "drar" (åker ifrån men knappast jättefort) 850 T5or ifrån ungefär samma "tidsepok".

Mycket nerklankande på saabarna här men vill se den volvo motor dom plockar ur 650hk ur med orginal kolvar och stakar + kammar! vilket gjordes i ett saab labb i trollhättan eller om det var sthlm. (Knappast optimal lösning men det gick, men det är däremot välkänt att Tronic5 motorn (den ja har tex) att stakar kolvar och kammar är goda till 500hk, driftsäkert!

Men ja gillar helt klart volvo med, varit sugen på en 850R till o från. Gillar 90tals bilar, ifrån 93-98 typ, anser att dom snyggaste modellerna gjordes då. Börjar nog bli gammal

Senast redigerat av Hammarslag (7 januari 2008)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Rauta
7 januari 2008 · 23 Inlägg

viktore skrev:
Lite fakta för omväxlings skull:

Org. 9-3 aero 210hk gör 0-100 på 7.7s
Org. T5 gör det på 7.4s.

Finns det nån som har bevis på att en 9-3a fimpar T5an så shoot.
Jag lägger ihop 1+1 och påstår att T5an är snabbare 0-100. Har någon annan fakta på ett intervall där 9-3an då kör ifrån T5an?

Tills dess så betraktar iaf jag allt annat som partiska påståenden wink

Vart har du fått dessa uppgifter?
Saaben går bättre än volvon går GARANTEREAT bättre än en gammal Volvo

TurboKolle
7 januari 2008 · 89 Inlägg

Suck....Detta eviga Volvo vs. SAAB. Har själv åkt ifrån 9-3 av alla olika modeller. Har även fått pisk av flera stycken. Summan av kardemumman blir väl ändå att på bilar med så lite effektskillnad som trådskaparen beskriver är det nog hugget som stucket vem som vinner. Jag anser att vinnaren beror mest på förarna.

Alla kan åka ifrån folk om man har 500 hästar under huven men om effektskillnaderna är små gäller det att kunna spaka också.

\\ Mer laddtryck åt folket! //
AxlSam
7 januari 2008 · 1 497 Inlägg

Precis som TurboKolle skriver!

TFkarlsson Varningar. 36
7 januari 2008 · 1 200 Inlägg

Mjo detta börjar ju bli ganska slitet. Vet inte hur många sånna här trådar man har sett här under den tiden jag har vart medlem som inte alls är speciellt länge. Jag säger som ovan talande, man ska kunna spaka, det är oftast det som avgör!

Senast redigerat av TFkarlsson (7 januari 2008)

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
Stjernfelt Volvo performance for life !
7 januari 2008 · 183 Inlägg

Tror det blir jämnt men saaben laddar tidigare och kan därmed kanske ha lite fördel. Jag vill dock tro att T5an vinner då et ändå trotts allt är en 5-cyl best hehe smile

Powered by autotech.
Volvo V70 2,5FT "ATM300" (2009)
Ford Focus ST "ATM" (2007)
Hammarslag Inläggskritiker
8 januari 2008 · 990 Inlägg

Stjernfelt skrev:
Tror det blir jämnt men saaben laddar tidigare och kan därmed kanske ha lite fördel. Jag vill dock tro att T5an vinner då et ändå trotts allt är en 5-cyl best hehe smile

Best vetefan, men dom har FÖRBANNAT skön sång, nåt saabarna inte kan mäta sig med!

(DOCK är jag en dålig förare när det gäller aktiv körning så du lär ju dra mig utan problem!)

Och dagens vidsomdsord går till TurboKolle !

Senast redigerat av Hammarslag (8 januari 2008)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang