Får la ställa in mig i HDR-ledet. Fotade i råformat, tagit ut -2 +-0 +2 exponeringar i PS, sen pillat lite i photomatix för att sendan återgå till PS för att göra de sista justeringarna, samt lagt på ram. Är ingen hejjare på bildredigering direkt. Tyck gärna till, och tipsa för all del. 1. 2. 3. Andra motiv än bilar lyckades jag också med så sent som igår. Nere i vår hamn En till Båtskrället..
Tyck som sagt gärna till och tipsa en gröngäling på HDR bilder.
dettar är min första bild nån sin som jag provat att göra hdr av... sen kan jag till lägga att jag köpte kameran idag så kan inte med den riktigt ännu.. min första bild som jag prövat göra hdr av. vad tycker ni??
Senast redigerat av fredda_king (28 september 2008)
Testade igen, den här gången laborerade jag lite mer bland de olika reglagen från råformatsfilen, vilket jag inte gjorde på de andra då jag bara plockade ut olika exponeringar. Denna bild har 5 exponeringar -2 -1 +-0 +1 +2. Tyvärr skit på linsen såg jag, men men...
Testade igen, den här gången laborerade jag lite mer bland de olika reglagen från råformatsfilen, vilket jag inte gjorde på de andra då jag bara plockade ut olika exponeringar. Denna bild har 5 exponeringar -2 -1 +-0 +1 +2. http://aventyr-tanum.se/hdr/Hamburgsund800.jpg Tyvärr skit på linsen såg jag, men men...
Skit på linsen? Du menar inte lens flare? För övrigt så tycker jag bilden är liite för mörk.
Det var massa dammpartiklar på linsen, en mörk fläck lyckades jag faktiskt klona bort i himlen. Kanske lite mörk, men jag gillade den bäst så faktiskt, är fortfarande riktigt grön på det här med HDR, så det är mest test fortfarande. Skön känsla i din bild föresten.
Testade igen, den här gången laborerade jag lite mer bland de olika reglagen från råformatsfilen, vilket jag inte gjorde på de andra då jag bara plockade ut olika exponeringar. Denna bild har 5 exponeringar -2 -1 +-0 +1 +2. http://aventyr-tanum.se/hdr/Hamburgsund800.jpg Tyvärr skit på linsen såg jag, men men...
har du plockat ut olika exponerigar hur en bild?
Japp. Fotar i råformat, och plockar sedan ut olika exponeringar ur den filen i photoshop. På detta vis får jag inga spökeffekter som man kan få om man darrar till med kameran eller om målnen flyttar sig när det blåser som exempel om man fysiskt tar olika exponeringar i form av fler bilder. Är det fel menar du?
Får la komma med lite bidrag då, 3e gången jag testar att göra HDR, men försöker göra dom rätt naturliga ändå. Högerklicka på bilderna och ta "Visa bild" så kommer dom upp i "fullstorlek"!
Senast redigerat av Losgard (3 oktober 2008)
Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Vad har du gjort med bilden? Jag ser i princip ingenting HDR i den. Med tanke på miljön, antar jag att du ljusat upp vissa partier, men alla bilarna till vänster i bilden är för mörka, ingenting gjort med dem? Eftersom bilarna har olika färg, så kräver de separata justeringar för att bilden skall bli OK.
Berätta?
Urkas skrev:
Faaaail!
Kom igen mannen! Bätre kan du, sådana komentarer sänker hela tråden. Kom med lite konstruktiv kritik istället. Alla här inne är inte grafiker till yrket..?
Kom igen mannen! Bätre kan du, sådana komentarer sänker hela tråden. Kom med lite konstruktiv kritik istället. Alla här inne är inte grafiker till yrket..?
Jo det är väl det det gör egentligen, men jag hade nog för tråkigt för att orka skriva mer. Men visst, kan ju säga såhär, bilden ser ut att vara fottad med vilken random kamera som helst och sen bara uppladdad, utan att göra nånting med den. Är verkligen ingenting med bilden som är hdr. Fast det är iofs exakt det du sa också så..
HDR trådarna börjar att bli ganska långa. Många sidor att läsa för en nykommen. Tror inte många har så brinnande intresse för HDR att de lusläser allt vi skrivit. Så det blir lätt att folk postar om liknande bilder, liknande frågor, osv... Vi som hängt med från början får ha tålamod och upprepa vad vi redan sagt. Alternativt får vi låta bli att posta. Jag skall inte gå in på vad HDR är. Har man inte fått sig en uppfatning om det på 38 sidor, blir man inte klokare av ytterligare en post.
För de som är nya, ta er tid och börja på sid 1, och beundra bilderna som är postade genom hela tråden. En del bilder är helt fantastiska (Andra är givetvis mindre bra. ) det är inte bortkastad tid att gå igenom hela tråden, om intresse för bild behandling finns.
HDR trådarna börjar att bli ganska långa. Många sidor att läsa för en nykommen. Tror inte många har så brinnande intresse för HDR att de lusläser allt vi skrivit. Så det blir lätt att folk postar om liknande bilder, liknande frågor, osv... Vi som hängt med från början får ha tålamod och upprepa vad vi redan sagt. Alternativt får vi låta bli att posta. Jag skall inte gå in på vad HDR är. Har man inte fått sig en uppfatning om det på 38 sidor, blir man inte klokare av ytterligare en post.
För de som är nya, ta er tid och börja på sid 1, och beundra bilderna som är postade genom hela tråden. En del bilder är helt fantastiska (Andra är givetvis mindre bra. ) det är inte bortkastad tid att gå igenom hela tråden, om intresse för bild behandling finns.