Tråden för riktiga Hdr bilder(ej fejk i lightroom)

Kristian_L
9 januari 2008 · 1 893 Inlägg

Fotografen_Micke skrev:

Kristian_V skrev:
Programmet verkar göra ett jättebra jobb med  val av bild del, så länge det finns "gränser" som den kan hitta. Men när det kommer till en silvermetallic bil med lite ljus reflexer, ser den inte riktigt ut att hänga med. (Där den ljusa lacken, övergår i ljus reflex, utan någon deffinerad gräns.)
Resultatet blir ett lite spöklikt sken.
Kanske någon inställning i programmet..? (Jag vet inte hur den fungerar.)

Ja det finns en rad olika intällningar i programmet. Jag skapar hdr-bilderna efter egen smak och tycke för vad jag tycker är snyggt. Men för övrigt så kan jag rekommendera Photomatix Pro2.4 om du vill prova själv att göra hdr-bilder.

Tackar, men jag har redan skaplig vana att göra HDR, fast jag maskar manuellt i PS.
Jag antar att när man närmar sig 10 bilder som skall matchas ihop, då blir program som Photomatix Pro 2.4 ovärdelig hjälp, men upp till 5-6 bilder klarar jag att maska ihop. (Vanligast med 2-3 bilder, beror givetvis på motivet.)
Fast till stor del beror det ju på vad man är ute efter för bilder.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Fotografen_Micke Fotograf/Ljudbyggare
9 januari 2008 · 781 Inlägg

Kristian_V skrev:

Fotografen_Micke skrev:

Kristian_V skrev:
Programmet verkar göra ett jättebra jobb med  val av bild del, så länge det finns "gränser" som den kan hitta. Men när det kommer till en silvermetallic bil med lite ljus reflexer, ser den inte riktigt ut att hänga med. (Där den ljusa lacken, övergår i ljus reflex, utan någon deffinerad gräns.)
Resultatet blir ett lite spöklikt sken.
Kanske någon inställning i programmet..? (Jag vet inte hur den fungerar.)

Ja det finns en rad olika intällningar i programmet. Jag skapar hdr-bilderna efter egen smak och tycke för vad jag tycker är snyggt. Men för övrigt så kan jag rekommendera Photomatix Pro2.4 om du vill prova själv att göra hdr-bilder.

Tackar, men jag har redan skaplig vana att göra HDR, fast jag maskar manuellt i PS.
Jag antar att när man närmar sig 10 bilder som skall matchas ihop, då blir program som Photomatix Pro 2.4 ovärdelig hjälp, men upp till 5-6 bilder klarar jag att maska ihop. (Vanligast med 2-3 bilder, beror givetvis på motivet.)
Fast till stor del beror det ju på vad man är ute efter för bilder.

Lägg gärna upp de bilder du skapat... tror inte jag sett någon bild från dig =,(
Som mest har jag använt mig av 35 bilder för att göra hdr och den blev RIKTIGT LYCKAD!! (se mitt galleri på en grön Toyota Avensis). Om jag inte misstar mig helt så tror jag att jag laddade upp den i början av denna tråd.

Senast redigerat av Fotografen_Micke (9 januari 2008)

Kristian_L
9 januari 2008 · 1 893 Inlägg

Du hittar bilder i denna tråd, och den andra HDR tråden.
De flesta egna bilder jag har, är bilder med personer i, vill inte gärna posta dem utan personernas tillåtelse. Senaste är från släktens jul firande...
Har inte så många bil bilder tagna i RAW och ingen där jag fotat JPG med olika exp heller. Det kommer med nästa bil jag köper. wink
Började fota i RAW förra sommaren, innan har jag bara provat och tyckte det var omständigt att sedan "framkalla" dem. Köpte ett stadigt Manfrotto stativ förra sommaren också, så räkna med HDR bilder senare. Först måste man ut o plåta, och hitta någonting ATT plåta.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Fotografen_Micke Fotograf/Ljudbyggare
9 januari 2008 · 781 Inlägg

Kristian_V skrev:
Du hittar bilder i denna tråd, och den andra HDR tråden.
De flesta egna bilder jag har, är bilder med personer i, vill inte gärna posta dem utan personernas tillåtelse. Senaste är från släktens jul firande...
Har inte så många bil bilder tagna i RAW och ingen där jag fotat JPG med olika exp heller. Det kommer med nästa bil jag köper. wink
Började fota i RAW förra sommaren, innan har jag bara provat och tyckte det var omständigt att sedan "framkalla" dem. Köpte ett stadigt Manfrotto stativ förra sommaren också, så räkna med HDR bilder senare. Först måste man ut o plåta, och hitta någonting ATT plåta.

Vad roligt!!! Då har man något att se fram emot!!!! Väntar med spänning!


EDIT: Har alla helt plötsligt tröttnat på denna tråd?

Senast redigerat av Fotografen_Micke (10 januari 2008)

Twotackter
10 januari 2008 · 16 Inlägg

Hoppla

(bortagna)

Hoppas det är nån som gillar dom.

Gör även fotojobb, skicka ett mail på xplod@bostream.nu

Mvh Daniel

Senast redigerat av Twotackter (16 januari 2008)

Saab 96 TT "Barry" (1962)
Haara
10 januari 2008 · 102 Inlägg

Riktigt fina bilder Twotackter tongue

loudness
10 januari 2008 · 4 554 Inlägg

Fotografen_Micke skrev:
EDIT: Har alla helt plötsligt tröttnat på denna tråd?

haha nejdå kollar så fort jag kan men har jobbat och haft dåligt med tid att fota å redigera.. har sprungit runt i karlskrona ikväll å dragit lite bilder så får se hur resultatet blir sen.

Horizon
10 januari 2008 · 296 Inlägg

Hur tar ni HDR-bilder på rörliga motiv? Borde det inte bli suddigt eftersom man lägger ihop 2 eller fler bilder?

loudness
10 januari 2008 · 4 554 Inlägg

horizon jo det är en av nackdelarna när man tar en bild i taget. då kan man ta bilden i raw och  spara bilder med olika exxoneringar efter den för den innehåller så mycke mer info än en jpg bild

Twotackter
10 januari 2008 · 16 Inlägg

Horizon skrev:
Hur tar ni HDR-bilder på rörliga motiv? Borde det inte bli suddigt eftersom man lägger ihop 2 eller fler bilder?

Man fuskar genom att göra 3 bilder ur en raw bild, som jag gjort med båten tex.

Saab 96 TT "Barry" (1962)
loudness
11 januari 2008 · 4 554 Inlägg

lägger upp en som ja tog igår och fixade nu, ska försöka få med lite bilar med men det är inte så lockande att ta bilder på en saltdränkt bil

http://www.garaget.org/gallery/archive/5675/228487_p5juk1.jpg
sitt inte därtongue

twin_cam Smålänning
11 januari 2008 · 7 877 Inlägg

loudness skrev:
horizon jo det är en av nackdelarna när man tar en bild i taget. då kan man ta bilden i raw och  spara bilder med olika exxoneringar efter den för den innehåller så mycke mer info än en jpg bild

Hatar att fråga i bildtrådar, men finns det flera format som betäcknas RAW?

För RAW-filerna jag tar med min D40x går inte att öppna i PS CS2, men dom man tar med farsans EOS 400D går att öppna...

Vore kul om någon som vet svarar smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
loudness
11 januari 2008 · 4 554 Inlägg

twin_cam skrev:

loudness skrev:
horizon jo det är en av nackdelarna när man tar en bild i taget. då kan man ta bilden i raw och  spara bilder med olika exxoneringar efter den för den innehåller så mycke mer info än en jpg bild

Hatar att fråga i bildtrådar, men finns det flera format som betäcknas RAW?

För RAW-filerna jag tar med min D40x går inte att öppna i PS CS2, men dom man tar med farsans EOS 400D går att öppna...

Vore kul om någon som vet svarar smile

japp det finns olika typer av raw på min kan jag välja pentax raw format eller adobes .dvg rawformat pentax formatet funkar inte med ps men de gör adobes raw fosmat skillnaden mellan raw och raw+ vet jag dock inte

twin_cam Smålänning
11 januari 2008 · 7 877 Inlägg

loudness skrev:

twin_cam skrev:

loudness skrev:
horizon jo det är en av nackdelarna när man tar en bild i taget. då kan man ta bilden i raw och  spara bilder med olika exxoneringar efter den för den innehåller så mycke mer info än en jpg bild

Hatar att fråga i bildtrådar, men finns det flera format som betäcknas RAW?

För RAW-filerna jag tar med min D40x går inte att öppna i PS CS2, men dom man tar med farsans EOS 400D går att öppna...

Vore kul om någon som vet svarar smile

japp det finns olika typer av raw på min kan jag välja pentax raw format eller adobes .dvg rawformat pentax formatet funkar inte med ps men de gör adobes raw fosmat skillnaden mellan raw och raw+ vet jag dock inte

RAW-bilderna som blir i min kamera heter .NEF, och det verkar inte gå att ändra, så jag får hålla mig till att fota i maximal JPEG kvalite och ta fler bilder..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Kristian_L
11 januari 2008 · 1 893 Inlägg

.NEF är Nikon's benämning på RAW. Prova att uppgradera CS2, den borde klara bilder från en D40x, kolla med Adobe. Annars kan du ladda ner fristående program för bearbetning av RAW/NEF-filer. UFRaw fungerar.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Urkas Kräsen grafiker
11 januari 2008 · 1 775 Inlägg

CS3 klarar .nef alldeles utmärkt.

Whine whine!
Mack Forum- och sitemoderator
11 januari 2008 · 26 151 Inlägg

*kommer inkrypandes på alla fyra..*
Jag vet hur slött detta låter men om jag tog bilder med min D40X på min bil,
skulle det vara alldeles för mycket jobb för nån vänlig själ att redigera dem
åt mig då? Äkta eller inte hdr spelar ingen direkt roll. Älskar bara hur bilderna
blir rent fotogeniskt..

Pm:a om där finns intresse.
Respekt åt er som kan smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
PG Avstängd
12 januari 2008 · 298 Inlägg

Urkas skrev:
CS3 klarar .nef alldeles utmärkt.

från alla Nikon kameror?

farsan har en D40x
CS2 och camera raw pluginen funkar inte,jag har provat
http://www.fotosidan.se/forum/showthrea … hlight=nef

Saxat
"Du kan installera Adobe Camera Raw 3.7 i din CS2. Den stödjer alla nikon DSLR tom D40 (men inte D40X)."

CS3 tar D40x också eller?

Senast redigerat av PG (12 januari 2008)

S-Larsson
12 januari 2008 · 514 Inlägg

Raw bilderna som blir från min pentax blir då i formatet .pef och funkar utmärkt att öppna med ps cs3 alla fall smile

old volkswagens never die they just get lower
Volkswagen Passat 3BG Highline Variant "Das Stance Wagon" (2002)
chrno RE-雨宮
12 januari 2008 · 481 Inlägg

PG skrev:

Urkas skrev:
CS3 klarar .nef alldeles utmärkt.

från alla Nikon kameror?

farsan har en D40x
CS2 och camera raw pluginen funkar inte,jag har provat
http://www.fotosidan.se/forum/showthrea … hlight=nef

Saxat
"Du kan installera Adobe Camera Raw 3.7 i din CS2. Den stödjer alla nikon DSLR tom D40 (men inte D40X)."

CS3 tar D40x också eller?

Det funkar aldeles utmärkt i CS2 med Camera raw för mina .NEF vad är det för nytt gjort med D40x? Å CS3 borde funka..  pm'a mig en D40x nef så ska ja se om ja kan öppna den.

RE-Amemiya Kitted FD3S
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang