Min motor har fryst

engolf
13 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Om det är bara lite grädde på oljelocket så är det nog inte så farligt.
Som regel är det bara kondens om bilen stått stilla länge, och om det är fuktigt.
Du har säkert massa kondens i motorn för att den har varit djupfryst, så oljebyte är att rekommendera..

Kör motorn varm och se om det droppar nånstans.
Om allting se bra ut,  töm kylsystemet, häll i kylrengöring, kör motorn varm igen, sen spola rent med vatten och fyll på med glykol/vatten. Byt olja/filter.

TheFinnishFlash Avstängd
13 januari 2008 · 1 266 Inlägg

engolf skrev:
Om det är bara lite grädde på oljelocket så är det nog inte så farligt.
Som regel är det bara kondens om bilen stått stilla länge, och om det är fuktigt.
Du har säkert massa kondens i motorn för att den har varit djupfryst, så oljebyte är att rekommendera..

Kör motorn varm och se om det droppar nånstans.
Om allting se bra ut,  töm kylsystemet, häll i kylrengöring, kör motorn varm igen, sen spola rent med vatten och fyll på med glykol/vatten. Byt olja/filter.

så där. nu har jag startat den igen..det verkar inte vara nå vatten på stickan iaf big_smile men en grejj som är skumt..fast jag torkar bort oljan på ojlelocket, och sätter dit det igen så är det grått brunt när jag tittar igen :S
nja det blir nog som ni säger byta olja och grejjor..och kylaren läcker heller inte som någon här sa att jag skulle räkna med tongue

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
beemern .......
13 januari 2008 · 2 655 Inlägg

en ja känner gjorde samma misstag fast på en bmw e30, men den va bara att värma slangarna lite så de tina sen starta så tina resten av sej själv, den funkar lika bra än idag...

engolf
13 januari 2008 · 3 235 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:

engolf skrev:
Om det är bara lite grädde på oljelocket så är det nog inte så farligt.
Som regel är det bara kondens om bilen stått stilla länge, och om det är fuktigt.
Du har säkert massa kondens i motorn för att den har varit djupfryst, så oljebyte är att rekommendera..

Kör motorn varm och se om det droppar nånstans.
Om allting se bra ut,  töm kylsystemet, häll i kylrengöring, kör motorn varm igen, sen spola rent med vatten och fyll på med glykol/vatten. Byt olja/filter.

så där. nu har jag startat den igen..det verkar inte vara nå vatten på stickan iaf big_smile men en grejj som är skumt..fast jag torkar bort oljan på ojlelocket, och sätter dit det igen så är det grått brunt när jag tittar igen :S
nja det blir nog som ni säger byta olja och grejjor..och kylaren läcker heller inte som någon här sa att jag skulle räkna med tongue

Du kan skölja rent motorn med billig olja.
Om det finns massa grädde i den kan det vara bra att göra.
Töm motorn för olja, fyll på med den billigate oljan du kan hitta och kör motorn varm.
Sen byter du till den olja som du brukar ha plus nytt filter.

och glöm inte att spola rent kylsystemet också. Har säkert en del rost om du kört på 100% vatten...sad

TheFinnishFlash Avstängd
13 januari 2008 · 1 266 Inlägg

hmm var ute och körde lite nu..grädden försvann big_smile..men nu ett annat fel..när jag bromsar hårt så lyser bromslampan..och om inte jag minns fel så sjönk pedalen ner nästan till botten sist jag körde den (3 månader sen)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
TTTTT
13 januari 2008 · 945 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:
hmm var ute och körde lite nu..grädden försvann big_smile..men nu ett annat fel..när jag bromsar hårt så lyser bromslampan..och om inte jag minns fel så sjönk pedalen ner nästan till botten sist jag körde den (3 månader sen)

menar du abs-lampan?

ett hett tips : lägg upp d här nya problemet i en broms relaterad tråd, så kommer du få fler svar big_smile...vi fortsätter i den sen, ok?

Senast redigerat av TTTTT (13 januari 2008)

blinka blått om du vill rejsa!
TheFinnishFlash Avstängd
13 januari 2008 · 1 266 Inlägg

TTTTT skrev:

TheFinnishFlash skrev:
hmm var ute och körde lite nu..grädden försvann big_smile..men nu ett annat fel..när jag bromsar hårt så lyser bromslampan..och om inte jag minns fel så sjönk pedalen ner nästan till botten sist jag körde den (3 månader sen)

menar du abs-lampan?

nepp inte abs lampan..utan broms lampan du vet

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
TTTTT
13 januari 2008 · 945 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:

TTTTT skrev:

TheFinnishFlash skrev:
hmm var ute och körde lite nu..grädden försvann big_smile..men nu ett annat fel..när jag bromsar hårt så lyser bromslampan..och om inte jag minns fel så sjönk pedalen ner nästan till botten sist jag körde den (3 månader sen)

menar du abs-lampan?

nepp inte abs lampan..utan broms lampan du vet

som indikerar att handbromsen ligger i?

blinka blått om du vill rejsa!
TheFinnishFlash Avstängd
13 januari 2008 · 1 266 Inlägg

TTTTT skrev:

TheFinnishFlash skrev:

TTTTT skrev:

menar du abs-lampan?

nepp inte abs lampan..utan broms lampan du vet

som indikerar att handbromsen ligger i?

nja det vet jag inte..men den här bromslampan fanns till och med på volvo 140..lyser den under färd så är det fel på nån jävla krets eller vafan det stod i boken smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
turbotompa fritidsprofessor
13 januari 2008 · 1 197 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:

TTTTT skrev:

TheFinnishFlash skrev:

nepp inte abs lampan..utan broms lampan du vet

som indikerar att handbromsen ligger i?

nja det vet jag inte..men den här bromslampan fanns till och med på volvo 140..lyser den under färd så är det fel på nån jävla krets eller vafan det stod i boken smile

aa.. eller låg nivå i bromsvätskebehållaren kanske?  kollat de?

Zanka_Man
13 januari 2008 · 79 Inlägg

master_lars skrev:
Hur dum får man bli, inte en droppe glykhol. Räkna med att byta kylaren till våren. Glykholen gör bara inte att vattnet inte fryser, det fungerar som rostskydd också... Tar du otur kan kanalerna i motorn spruckit, då har du problem.

ingen kul å renovera en motor som har gått utan glykol.

Mitsubishi Evo IV "Sir Vääs" (1997)
TheFinnishFlash Avstängd
13 januari 2008 · 1 266 Inlägg

turbotompa skrev:

TheFinnishFlash skrev:

TTTTT skrev:

som indikerar att handbromsen ligger i?

nja det vet jag inte..men den här bromslampan fanns till och med på volvo 140..lyser den under färd så är det fel på nån jävla krets eller vafan det stod i boken smile

aa.. eller låg nivå i bromsvätskebehållaren kanske?  kollat de?

nej det har jag iofs inte kollat smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
wimhed
13 januari 2008 · 510 Inlägg

Zanka_Man skrev:

master_lars skrev:
Hur dum får man bli, inte en droppe glykhol. Räkna med att byta kylaren till våren. Glykholen gör bara inte att vattnet inte fryser, det fungerar som rostskydd också... Tar du otur kan kanalerna i motorn spruckit, då har du problem.

ingen kul å renovera en motor som har gått utan glykol.

på 740 är de tinte så svårt .. Har renoverat min motor 2gg nu på 3-4 månader wink .. Så jao .. Har block liggandes i garaget och allt annat haha .. Tar bara en vecka eller nått .. Om man skruvat hela tiden :9 ..

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
Jamo
12 februari 2010 · 32 Inlägg

Tjena!
Lyfter den här tråden istället för att skapa en ny.
Efter att man kämpat med ett kopplingsbyte kan man konstatera att förra ägaren har inte haft glykol i kylvattnet.. Kul.

Den gick fint tills jag ställde av den, nu var det solid is i expansionskärlet.
Hur ska jag tina upp motorn utan till gång till ett garage eller el?!

Duger biltemas 200w 12vfläkt till att tina upp blocket? (Jag har extra batteri jag kan skifta med)

Annars har jag tänkt på att skruva loss expansionskärlet, kylaren samt alla slangar och låta dem tina upp hemma.

Bilen är en 745gl -89 med b230f

Tips och idéer mottages gärna!

henke_99 Offroad Racing
12 februari 2010 · 3 122 Inlägg

Sånt är surt. Även om du tar loss dom saker du sa så förblir ju fortfarande motorblock och kupéelement djupfrysta. En sån liten fläkt klarar inte av att tina hela motorn (om man isolerar väl kanske det går). Varför inte bara ställa en vanlig kupévärmare under huven?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Jockefors
12 februari 2010 · 961 Inlägg

när jag hämtade min 740 turbo så var de samma som dig , jag hade tur som fick ställa in bilen på pappas versktad under en helg , var knappt så att motorn hade tinat ändå , så tror inte en byggfläkt kommer att smälta all is , fast du kan ju testa , inte tillgång till motorvärmare ?? jag skruvade bort slangar för att de skulle tina fortare .. annars kan du väl testa hälla glykol i burken och ta bort termostaten och försöka få i lite glykol där oxå ? så gjorde jag iaf men bästa är nog att sniffa fram ett garage som du kan ställa in den i ..

MvH Jocke

Pure DieselPower
Jamo
12 februari 2010 · 32 Inlägg

Riktigt surt.. hmm Jag kan inte ta en riktig kupévärmare, har ingen el vid bilen..

Har funderat på gasbrännare också, men det låter lite väl riskabelt..

Jockefors
12 februari 2010 · 961 Inlägg

men gör en efterlysning i trollhätte området då och kolla om det finns någon med ett garage som du kan få ställa in bilen i under helgen för en mindre ersättning .. inte bra alls med en fryst motor , hoppas inte fryspluggarna har flygit bort bara , så va de för mig ..

Pure DieselPower
Jamo
12 februari 2010 · 32 Inlägg

Jockefors skrev:
när jag hämtade min 740 turbo så var de samma som dig , jag hade tur som fick ställa in bilen på pappas versktad under en helg , var knappt så att motorn hade tinat ändå , så tror inte en byggfläkt kommer att smälta all is , fast du kan ju testa , inte tillgång till motorvärmare ?? jag skruvade bort slangar för att de skulle tina fortare .. annars kan du väl testa hälla glykol i burken och ta bort termostaten och försöka få i lite glykol där oxå ? så gjorde jag iaf men bästa är nog att sniffa fram ett garage som du kan ställa in den i ..

MvH Jocke

Jag får se om jag lyckas få tag på något garage..
Jag ska börja med att ta loss alla slangar och se om det finns någon glykol i botten på den..
Tror inte det, men hoppas kan man ju alltid.. big_smile

Sen om inte all is har tinat är det ju inte hela världen, bara det inte är stopp..
Kan ju varmköra den sen...

båge montör och hobby mekaniker
12 februari 2010 · 2 672 Inlägg

Jockefors skrev:
men gör en efterlysning i trollhätte området då och kolla om det finns någon med ett garage som du kan få ställa in bilen i under helgen för en mindre ersättning .. inte bra alls med en fryst motor , hoppas inte fryspluggarna har flygit bort bara , så va de för mig ..

det är väl just det dom är till för? att släppa från motorn för att vattnet inte ska spräcka blocket? är väl bara att knacka i nya när den är tinad isf?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang