Min motor har fryst

Jamo
13 februari 2010 · 32 Inlägg

robininfOCUS skrev:
Hej. Jobbigt problem. Kan du inte flytta bilen till något ställe med el? Skulle förenkla något fruktansvärt..Då kan du tex lägga en elradiator under motorn i några timmar (med stängd huv) /Robin

Jag kan inte det tyvärr.. sad
Fick ju tinat upp nästan allt, men motorn ville inte starta, lät som att startmotorn bara snurrade utan att den tog i kuggarna.. Kanske måste få på växellådan ändå...

Nu när jag skrev det kom jag på att startmotorn är ju inte fast skruvad när lådan är nere.. inte undra på att den inte vill lyda då.. roll

D_Carlsson skrev:
Hur jobbigt är det att åka till tappen när det börjar bli kallt å låna glyckol testarn? glykol kostar 20-30kr litern oblandad! Det hjälper ju även till att kyla på sommaren och smörja delar i kylsytemet och stoppar korrision.

Inte jobbigt alls, bara att när jag köpte den nu i januari så startade den på första försöket.. Därför förutsatte jag att förra ägaren hade glykol i systemet.
Det var trots allt -17 när jag hämtade den.. Men han måste ju ha grejat lite innan jag kom.. sad
Glykol är inte dyrt, det var inte därför det blev så här..

Näe, nu ska jag ut och se om jag får igång bilen..

Jamo
13 februari 2010 · 32 Inlägg

Nu är allt fixat, motorn går fint..

Om detta är intressant för någon med liknande problem någongång så var mitt recept:

1. Skruva loss kylare, alla slangar, termostat + expansionskärl för att ta in det och tina upp det.
2. Koka vatten (Jag överdrev rejält, 14liter) häll det sipprandes där vart termostaten satt
3. Skruva tillbaka allt när vattnet rinner igenom, fyll upp med hett vatten.
4. Starta bilen, låt den arbeta upp sig i temperatur. Min stod på en bra stund.
5. Töm kylsystemet och fyll upp med glykol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang